5651
Sök

Se om bilen är chippad hur ? saab 900 2.0t talladega

Gödseldräng
4 529 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
köpte mig en 900 talladega för nån dag sen o kan inte så mycket mer än det jag läst om den.
hur ser jag om bilen är chippad ? misstänker jag får öppna databoxen men hur ser jag det i den ?
o vad ligger laddet på den går upp ganska långt på det röda straxt över halva röda ungefär.

om den nu inte är chippad vart kan man köpa ett prisvärt chip ? hade tänkt mig steg 1 för den ska helst inte dra för mycket soppa som brukis dock känns nästan 3000kr för ett chip lite väl mycket kunde köpa ett till min 200a för 500kr
är det så dyra delar till saab ?

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 februari 2012
Känner du någon med TechII kan ni lösa ur programmet och kolla det. Alternativt kan du köra ett par repor, t ex 80-120 på fyran eller 100-150 (tror inte den gör 150 på trean) på fyran och sedan jämföra tiderna mot original.

Laddar den in på halva röda är den sannolikt chipad redan. Det är ingen egentlig skillnad på steg 1,2 och 3 till din bil om man jämför med skillnaden mellan original och steg 1. Det varierar ett par hästar beroende på trimfirma, men det är ungefär

Original: 185 hk
Steg 1 (chip): 225-230 hk
Steg 2 (chip av sportavgas): 225-230 hk (bara avgaset gör ingen större skillnad om inte också katen byts, det bara låter mer)
Steg 3 (chip, sportavgas, racekat): 235-240 hk.

Har du original avgassystem är det mycket sannolikt ett steg 1 i din bil. Om jag inte missminner mig är originalsystemet 2,25" (57 mm)

Det finns en mycket underhållande tråd på en massa sidor någonstans om hur man mäter diametern på ett avgasrör lol

Edit: Det är förresten ingen idé att du försöker öppna boxen, den går mest sannolikt bara sönder. Ettor och nollor i transistorer ser du inte med blotta ögat i alla fall wink
Senast redigerat av Andromeda (26 februari 2012)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
känner tyvär inte nån med en sådan.
allt är orginal på bilen men tycker den går skapligt för o va orginal så kanske är chippad.
har en 100 cells racekat liggande så tänkte köpa en 3" downpipe sen bygga eget 3 tum istället för o lägga ut 5k plus för o köpa ett

känner ingen som kör saab orginal heller så svårt o jämföra haft en 9000 2.0t men spökande tcs på den så den gick ju typ utan ladd ^^

får väll skicka boxen till maptun eller något så dom får kika på det.

på min 200a så lödde man in chippet själv är det inte så på saab ?

mvh

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 februari 2012
Nej, på Saab byter man antingen hela styrboxen (och den nya har oftast ingen logga eller något. Trimfirmorna skickar dig en utbytesbox de lagt ett annat program i från en annan kunds bil, och sedan skickar du in din box med vändande post som någon annan kund får med annan programvara) eller kör in ett nytt program via OBD-uttaget.

Varför krångla till det så fruktansvärt som att skicka in boxen till Maptun?

Ut och kör en repa 100-150! På fyrans växel har en original 185 hk att göra 11,6 s, och en steg 1 8,3 s. En skillnad på 3,3 s kan du inte missa ens med mobilen som tidtagarur.

2,0T på 900/9-3 känns riktigt raska även original när det sliter och drar som det gör i ratten vid fullgas smile

Tänk på att om du sätter på racekat + sportavgas behöver du ny programvara i alla fall. Kör du utan programvara anpassad för hårdvaran får du i bästa fall inte ut något av racekaten och i värsta fall skadar du bilen eller åker dit på utsläppsvärden hos SBP nästa besiktning.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
Andromeda skrev:
Nej, på Saab byter man antingen hela styrboxen (och den nya har oftast ingen logga eller något. Trimfirmorna skickar dig en utbytesbox de lagt ett annat program i från en annan kunds bil, och sedan skickar du in din box med vändande post som någon annan kund får med annan programvara) eller kör in ett nytt program via OBD-uttaget.

Varför krångla till det så fruktansvärt som att skicka in boxen till Maptun?

Ut och kör en repa 100-150! På fyrans växel har en original 185 hk att göra 11,6 s, och en steg 1 8,3 s. En skillnad på 3,3 s kan du inte missa ens med mobilen som tidtagarur.

2,0T på 900/9-3 känns riktigt raska även original när det sliter och drar som det gör i ratten vid fullgas smile

Tänk på att om du sätter på racekat + sportavgas behöver du ny programvara i alla fall. Kör du utan programvara anpassad för hårdvaran får du i bästa fall inte ut något av racekaten och i värsta fall skadar du bilen eller åker dit på utsläppsvärden hos SBP nästa besiktning.

aha nu fattar jag lite bättre lite sliten från gårdagen fortfarande tongue

jo men om jag förståt rätt så kan jag steg 1 chippa bilen sen slänga på avgas o det så blire samma som steg 2/3 eller är det annan programvara i dom ändå ?

jo bilen är riktigt läskig när man gasar på o livsfarligt i 200kmh+

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 februari 2012
Tyvärr får du som sagt inte ut något extra i och med att steg 1 i regel är skrivet och anpassat efter att bilens hårdvara är original. Om styrboxen tror att det sitter originalgrejor på bilen kommer du inte att få några fördelar av lägre mottryck med racekat och grövre avgas. Då måste du skaffa ett steg 3- program till styrboxen istället.
Senast redigerat av Andromeda (26 februari 2012)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
ah då fattar jag tongue

får kika på om man kan få tag på en bättre beg steg 3 box känns surt o lägga ut för mycket på bilen då jag fick den billigt som tusan även fast den e riktigt fin.

o tänkt som brukis men kul o gasa e de alltid känns som 500plus i ratten ve fullgas ^^

Sök