B230ft tappar oljetryck

92Martin Traktormek.
27 februari 2012 · 62 Inlägg

Hej alla, min motor förlorar oljetryck ibland.
Misstänker oljepumpen tongue. Går det att montera en begagnad pump från en vanlig F-motor? Passar den/är det packboxar mm. som "förbrukas" när man dragit åt dem en gång. Kan dessa köpas lösa isf? cool

schnauz
27 februari 2012 · 1 758 Inlägg

Har du oljekylda kolvar? Isf är det en annan pump (lite kraftigare), annars är det samma.

92Martin Traktormek.
27 februari 2012 · 62 Inlägg

Motorn är en 97:a så det lär nog vara oljekylda kolvar... :p

loow Jävel
27 februari 2012 · 2 018 Inlägg

Har du nyligen vart o skruvat med pumpen? Isåfall kan de vara en av tätringarna till oljeröret som sitter på pumpen som gett sig. De hände mig i min nyrenoverade maskin ja stoppade i min 945a. Bara att plocka den o pilla dit en ny packning/oring.

You got to risk it, to get the biscuit :)
92Martin Traktormek.
29 februari 2012 · 62 Inlägg

Jag får kolla upp det när det finns tid smile. Men sitter det röret anslutet inne i motorn då för inget som droppar under bilen iaf wink. Man kan ju HOPPAS att det är felet så slipper man jaga ny pump big_smile.

92Martin Traktormek.
29 februari 2012 · 62 Inlägg

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … 44#p383621

Hittade denna tråden och han har exakt samma problem som jag. Får kolla kablar å kontakter innan jag river för möe :3

loow Jävel
29 februari 2012 · 2 018 Inlägg

92Martin skrev:
Jag får kolla upp det när det finns tid smile. Men sitter det röret anslutet inne i motorn då för inget som droppar under bilen iaf wink. Man kan ju HOPPAS att det är felet så slipper man jaga ny pump big_smile.

De sitter innanför tråget ja smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
92Martin Traktormek.
29 februari 2012 · 62 Inlägg

Känns dock mer som ett elfel då lampan lyser helt planlöst... Om den verkligen tappade tryck borde den alltid ha dåligt tryck på tomgång kan man tycka. Men det har den inte. Ibland lyser den även vid högre varv och nu när jag verkligen tänker efter gillar den att blinka vid vått väglag eller på ojämna vägar. Antagligen sitter det skit som kortsluter kontakten mot motorblocket. Prio två får bli att kolla det där oljeröret wink. Tack på förhand!

Diesel-rambo
29 februari 2012 · 13 Inlägg

det kan bero på slitna ram lager då tapar du ole trykert när motorn blir var

92Martin Traktormek.
29 februari 2012 · 62 Inlägg

Tveksamt på en Volvo med bara 25k mil på mätaren :p. (Fast iofs verkar den halvkasst servad då oljefiltret vart helt rostigt på kanten :p). Problemet med sletna lager har vi däremot på vår Ford-traktor med 10850 timmar på mätaren wink.

Diesel-rambo
2 mars 2012 · 13 Inlägg

man kan ha kokat motor en gång då blir oljan så tun så det går väldigt illa ått ram lagrena smt höga motor varv

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang