4017
Sök

Betala p-böter när man är under 18 år?

Wärmland
943 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
Någon som vet ifall det går, eller måste man vara 18 för det? Alltså gå in på banken och betala. Sen har jag läst att det blir någon extra avgift om man ska betala på banken istället för internet, någon som vet hur mycket den är på? smile

Ööööööööööööh.....

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
29 februari 2012
Ja, såklart går det. Kan man få en bot kan man betala den. Och ja, man kan äga en bil (och därmed få böter) fast man är under 18 också.

Vad avgiften är på beror ju på vilken bank - de har fri prissättning som de flesta ställen i Sverige...

/Mattias

443 Inlägg
29 februari 2012
matteeee skrev:
Ja, såklart går det. Kan man få en bot kan man betala den. Och ja, man kan äga en bil (och därmed få böter) fast man är under 18 också.

Vad avgiften är på beror ju på vilken bank - de har fri prissättning som de flesta ställen i Sverige...

Lite rättelse där, är man under 18 kan man visserligen äga en bil, men man har en förmyndare som står ansvarig för eventuella böter. Dock kan man ju få böter på en moped eller lätt motorcykel wink
Och det är som matteeee säger, bankerna brukar ta en avgift, men den brukar inte vara så hög.

2 983 Inlägg
29 februari 2012
Är det ändrat nyligen då? För inte så längesen var det många barn (vi snackar 4-5åringar osv) som hade miljonskulder i obetalda p-böter nämligen.... Föräldrarna skrev bilen på barnen och sket i p-böter och skatt mm...

/Mattias

443 Inlägg
29 februari 2012
matteeee skrev:
Är det ändrat nyligen då? För inte så längesen var det många barn (vi snackar 4-5åringar osv) som hade miljonskulder i obetalda p-böter nämligen.... Föräldrarna skrev bilen på barnen och sket i p-böter och skatt mm...

PÅ transportstyrelsens hemsida står det
Ett ägarbyte till den underårige ska godkännas av samtliga vårdnadshavare. Det ska även framgå på anmälan vem av vårdnadshavarna som ska registreras i vägtrafikregistret som ansvarig för trafikförsäkring, fordonsskatt, fordonsavgifter och parkeringsanmärkningar för fordonet. Vårdnadshavarnas personnummer, namn och underskrifter samt uppgift om vem som ska registreras i vägtrafikregistret ska anges i fältet Övrig anmälan på Del 2 av registreringsbeviset. Får inte Transportstyrelsen uppgifterna som nämnts ovan, kommer vi inte att registrera ägarbytet.

OM det har ändrats nyligen eller inte vet jag inte dock

Wärmland
943 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
matteeee skrev:

Nyligen och nyligen... Det blev ändrat för 5-10 år sen tongue

Ööööööööööööh.....

2 983 Inlägg
29 februari 2012
Där ser man. Tyckte det var för max ett år sen jag läste om problemet? Menmen, tiden går fort smile

Edit:
2004 var det inte ändrat: http://www.dn.se/sthlm/barn-tvingas-sta … ringsboter

Edit 2:
2006-06! http://www.bilsport.se/news.php?id=36023
Senast redigerat av matteeee (29 februari 2012)

/Mattias

Wärmland
943 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
matteeee skrev:
Där ser man. Tyckte det var för max ett år sen jag läste om problemet? Menmen, tiden går fort smile

Edit:
2004 var det inte ändrat: http://www.dn.se/sthlm/barn-tvingas-sta … ringsboter

Edit 2:
2006-06! http://www.bilsport.se/news.php?id=36023

Där ser man tongue

Var hos banken och betalade idag, och det gick alldeles utmärkt smile Inget extra avgift var det heller. Kanon smile

Ööööööööööööh.....

Självlärd
3 083 Inlägg
1 mars 2012
christAfer skrev:
matteeee skrev:

Ehh när jag köpte min första bil 2009 så fick jag inte skriva bilen på mig för att jag var under 18. Och det är varken 5 eller 10 år sen.

EDIT: Glöm det, läste länkarna över, efter att jag gjort mitt inlägg tongue
Senast redigerat av Volvo142_73a (1 mars 2012)

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Wärmland
943 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
Volvo142_73a skrev:
christAfer skrev:
matteeee skrev:

Ehh när jag köpte min första bil 2009 så fick jag inte skriva bilen på mig för att jag var under 18. Och det är varken 5 eller 10 år sen.

Nej precis. Om det blev ändrat för fem år sedan så blev det ändrat 2007. Blev det ändrat för 10 år sedan så blev det ändrat 2002. Jag sa alltså att det blev ändrat någon gång mellan 2002-2007. Du köpte din bil 2009, alltså hade dom redan ändrat den lagen.

Ööööööööööööh.....

Självlärd
3 083 Inlägg
1 mars 2012
christAfer skrev:
Volvo142_73a skrev:
christAfer skrev:

Nej precis. Om det blev ändrat för fem år sedan så blev det ändrat 2007. Blev det ändrat för 10 år sedan så blev det ändrat 2002. Jag sa alltså att det blev ändrat någon gång mellan 2002-2007. Du köpte din bil 2009, alltså hade dom redan ändrat den lagen.

Och nästa gång ska jag inte skriva i forumet när jag precis vaknat. Missuppfattade visst allting sad

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Avstängd
18 Inlägg
1 mars 2012
Betala 300spänn engång när jag var 17.6

Sök