"Ryckig" gång

abrovink
9 september 2006 · 14 Inlägg

Kör en VW Bora V5 99:a

När den är kall så går den på ganska hög tomgång och när man lämnar parkeringen känns det som att den "drunkar" vid gaspådrag. Detta fenomen har jag haft sedan i somras kanske.

Idag så började den rycka även fast motorn är varm och när jag låg i 110 och körde. Det kändes nästan som att den höll på att dö och jag släpte på gaspådraget och då gick den som vanligt igen.

Nu känner jag samma fenomen nästan hela tiden när jag accelererar. Efter varje uppväxling får jag vara försiktig med gaspådraget för att den inte ska gå ryckigt.

Kan tilläggas att vid den senaste besiktgningen så var e tvugna att mäta avgasvärdet flera gånger, då  det tydligen var precis på gränsen. vet ej om detta har något med problemet att göra.

Någon som vet vad det kan vara som spökar? Själv börjar man fundera kring insprutning? databox? och andra dyra saker.

//Janne

The_Dude
9 september 2006 · 550 Inlägg

Kan vara Lmm, Gaspjällstyrdon,Tempgivare, Lambdasond.

abrovink
9 september 2006 · 14 Inlägg

Tack för svar...Det behöver alltså inte komma kosta skjortan smile

//Janne

abrovink
9 september 2006 · 14 Inlägg

Enligt protokollet från ssenaste besiktningen såg värdena ut så här om det kan vara till någon hjälp.

CO var 0,5 (0,5)
CO 2500 0 (0,3)
HC 22 (100)
Lambda 1,00 (0,97-1,03)

Det man undrar är varför CO är så högt, men inte CO 2500.

//Janne

mikro
9 september 2006 · 37 Inlägg

abrovink skrev:
Kör en VW Bora V5 99:a

När den är kall så går den på ganska hög tomgång och när man lämnar parkeringen känns det som att den "drunkar" vid gaspådrag. Detta fenomen har jag haft sedan i somras kanske.

Idag så började den rycka även fast motorn är varm och när jag låg i 110 och körde. Det kändes nästan som att den höll på att dö och jag släpte på gaspådraget och då gick den som vanligt igen.

Nu känner jag samma fenomen nästan hela tiden när jag accelererar. Efter varje uppväxling får jag vara försiktig med gaspådraget för att den inte ska gå ryckigt.

Kan tilläggas att vid den senaste besiktgningen så var e tvugna att mäta avgasvärdet flera gånger, då  det tydligen var precis på gränsen. vet ej om detta har något med problemet att göra.

Någon som vet vad det kan vara som spökar? Själv börjar man fundera kring insprutning? databox? och andra dyra saker.

//Janne

Om du har någon som har tillgång till vag-com så kolla felkoder, du kan ju testa att dra ur kontakten till LMM och se om den går sämre eller bättre, mitt tips är nog att den håller på att packa ihop och att bilen går på nödprogram.
Vet inte om det finns någon funktion för att söka efter vag-com här på garaget jag har det men bor i Örebro.

Lycka Till smile

abrovink
9 september 2006 · 14 Inlägg

mikro skrev:
Om du har någon som har tillgång till vag-com så kolla felkoder, du kan ju testa att dra ur kontakten till LMM och se om den går sämre eller bättre, mitt tips är nog att den håller på att packa ihop och att bilen går på nödprogram.

Lycka Till smile

Vad är LMM? och tack för de värmande orden smile

//Janne

Drönirettab
9 september 2006 · 21 761 Inlägg

LMM=Luftmassemätaren.

Senast redigerat av Drönirettab (9 september 2006)

Sasj
10 september 2006 · 31 Inlägg

Tror på lambdasonden.

pjohanboy
10 september 2006 · 2 Inlägg

jag tror på luftmasemätaren

Am i realy this good or do you realy suck.
BoraV6
10 september 2006 · 677 Inlägg

LMM är ett jättevanligt fel. Åk till en verkstad och be dem läsa felkoder. Kostar väl en 100 lapp.

Men först kan du som sagt prova dra ur sladden till den och se om det blir nån skillnad.

Om det är felet säger alla att man ska byta, men det går faktiskt att tvätta den genom att spraya den med bensin som första lösning. Vet flera som lyckats med detta!

Den sitter alltså mellan luftburken och insuget!

precision
10 september 2006 · 2 652 Inlägg

ja precis men har tråden i lmm gått av så kan du tvätta hur mkt du vill utan resultat

roppin Calibra Turboo
10 september 2006 · 34 Inlägg

om tråden i lmm har gått av så går bilen ENDAST på fullt gaspådrag, alltså ingen tomgång eller mellan register bara normalt vid max belastning.

Köp en opel bli belåten och låt dom andra se den bakre reggplåten ;)
Antiloop
10 september 2006 · 18 Inlägg

Jag har haft ett liknande fel på min escort! Först trodde ja oxå att det var lmm som farit men om den farit så skall bilen dö bort när man tar loss kabeln! Om den är faren så går ändå bilen men den går på ett sånt läge som är inställt så att om lmm far skall bilen ändå funka! Följande sak som ja ÉJ tror på me en så ny bil som du har så är att insugspackningen har farit! Det testade jag med att spruta lite Eter runt insuge och såg om motorn reagera på d! Det gjorde min iaf så sen bytte ja packningen och nu funkar allt igen!

BoraV6
10 september 2006 · 677 Inlägg

roppin skrev:
om tråden i lmm har gått av så går bilen ENDAST på fullt gaspådrag, alltså ingen tomgång eller mellan register bara normalt vid max belastning.

Tråden i din LMM är så pass rejäl att den knappast går av!
Toligtvis skitig eller bara kass.
Men du borde få en bestående felkod på det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang