5244
Sök

Ställa ner bränsleförbrukningen

99 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
Har en w123 200 -85a bensinare, men guud vad den drar, måste va något fel

Kan en sprucken packning på förgasaren göra så den drar mer? (packningen mot motor, inte insug),
och felaktig tändning har den mest troligt men det ska jag fixa med en sån där stroboskopslampa(stavning..)

Men finns det något mer sätt? En polare har en 144 där han ställt ner allt som går så den drar ju för fan ingenting, tänkte mest på typ trottelnålen om man kan ställa ner den? om ja: är det enkelt? är det som att ställa ner på t.ex moped?

om nej: vad finns det annat man kan göra?

seriösa svar.

klabbarpan
3 041 Inlägg
1 mars 2012
Fixa först och främst de två fel du har, ge sedan bilen en välbehövlig service, mao luftfilter, oljefilter, bränslefilter, olja, tändstift och fördelare + rotor.

Bara detta lär påverka förbruckningen.

99 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
nixon89 skrev:
Fixa först och främst de två fel du har, ge sedan bilen en välbehövlig service, mao luftfilter, oljefilter, bränslefilter, olja, tändstift och fördelare + rotor.

Bara detta lär påverka förbruckningen.

rotor, luftfilter, fördelare och tändstift är nytt,

räknade ut nu att den drog 1.8 l/m då jag fick soppatorsk, känns inte kul då jag använder bilen rätt mycket i vardagen..

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 mars 2012
Då är det rimligtvis nåt ordentligt fel på förgasaren. En MB 200 är med dåtidens mått ganska snål, den bör gå under litern om du kör som folk och allt är i skick.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

99 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
En kille på andra forumet sa att packningen jag förklarade om (som sitter mellan motor-fögge typ) spricker rätt ofta, och de har min gjort så har beställt en, han sa att den borde gå renare, snålare också, den tjuvar väl rätt mkt luft därifrån antar ajg;P

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 mars 2012
Mercasnubben skrev:
En kille på andra forumet sa att packningen jag förklarade om (som sitter mellan motor-fögge typ) spricker rätt ofta, och de har min gjort så har beställt en, han sa att den borde gå renare, snålare också, den tjuvar väl rätt mkt luft därifrån antar ajg;P

Japp, knappast där skon klämmer, tjuvluft = låg förbrukning. Så jag skulle tro att du har ett förgasarfel.

99 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
RD_87 skrev:
Mercasnubben skrev:

Japp, knappast där skon klämmer, tjuvluft = låg förbrukning. Så jag skulle tro att du har ett förgasarfel.

menar du inte hög förbrukning:O

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 mars 2012
Mercasnubben skrev:
RD_87 skrev:
Mercasnubben skrev:

Tjuvluft ger ju mer luft än vad det är tänkt, dvs så ändras förhållandet mellan bränsle & luft åt det magra hållet. Så det är knappast ditt huvudsakliga problem. Jag skulle snarare tro att en flottör fått spelet, att den läcker eller att pumpen ger på för högt tryck.

99 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
RD_87 skrev:
Mercasnubben skrev:
RD_87 skrev:

Tjuvluft ger ju mer luft än vad det är tänkt, dvs så ändras förhållandet mellan bränsle & luft åt det magra hållet. Så det är knappast ditt huvudsakliga problem. Jag skulle snarare tro att en flottör fått spelet, att den läcker eller att pumpen ger på för högt tryck.

Jaha:) värdare att köpa en ny för 500 eller försöka fixa? Kändes väldigt pilligt.  Eller vad är det för något man måste göra om det är flottören ?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 mars 2012
Mercasnubben skrev:
RD_87 skrev:
Mercasnubben skrev:

Jaha:) värdare att köpa en ny för 500 eller försöka fixa? Kändes väldigt pilligt.  Eller vad är det för något man måste göra om det är flottören ?

Förgasare ska man låta bli om man inte kan! Köp ny eller lämna till en expert.

99 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
RD_87 skrev:
Mercasnubben skrev:
RD_87 skrev:

Fått tag i en för 500 som funka  så blir nog att slå till på den, om den drar mycket då vad kan det vara då?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 mars 2012
Mercasnubben skrev:
RD_87 skrev:
Mercasnubben skrev:

Fått tag i en för 500 som funka  så blir nog att slå till på den, om den drar mycket då vad kan det vara då?

Det finns flera möjligheter och jag är inte insatt i just din förgasare eller bil, men OM den har BTR så är det en kandidat. Likaså hål i flottören. Men jag skulle försöka få tag i nån som har koll på just din motor/förgasare.

Sök