Supra MKIV TT - Tjutande/vinande ljud vid gaspådrag/ladd

Tjeburasjka
1 mars 2012 · 9 Inlägg

Tjo! Ställde precis på bilen efter ett knappt halvår i varmgarage och nu när turbon laddar kommer ett tjutande ljud (länk till ljudfil nedan). Är inte så vass på motorer och det kanske är omöjligt att säga var ljudet kommer från bara genom att lyssna men tänkte chansa på att någon kanske vet direkt vad det är.
Bilen har stått still hela tiden och lät inte så här när jag ställde in den för vintern.

Ljudet:
http://www.dynamik.nu/supran.m4a

-Love it or shove it!
Toyota Supra MKIV TT Euro Spec. "Ze Black Pearl" (1994)
nordenstrom
1 mars 2012 · 3 Inlägg

Hej!

Inte alls säker, men påminner ju lite om typ slirljud från en rem med...

Eller kan du höra om det kommer just från turbon?

Tänkte om nån rem inte är bytt på länge och nu har den stått stilla ett bra tag, skulle ju som sagt kunna vara något sådant med... Eftersom det inte låter på tomgång men när du gasar till så skulle det kunna vara det.

/Markus

Tjeburasjka
1 mars 2012 · 9 Inlägg

Någon rem låter ju bra, jag har kollat runt lite på forumet nu och skrämt upp mig lite att det kan vara en impeller som börjat knasa. Hur stor är sannolikheten för det när bilen bara stått still?

Har inte kunnat lyssna närmre på det eftersom jag var själv och någon måste trycka på gasen men fick för mig att det började vina när turbon laddade men nu när jag lyssnar på inspelningen blir jag tveksam. Det låter åtminstone inget på tomgång.

-Love it or shove it!
Toyota Supra MKIV TT Euro Spec. "Ze Black Pearl" (1994)
nordenstrom
1 mars 2012 · 3 Inlägg

Nej precis, borde ju märkts innan den ställdes in om nåt var paj tycker man.

Rem har man ju själv varit med om att den varit gammal och när bilen stått ett tag så låter det värre, därav min tanke smile

Testa att ta med nån och lyssna lite om ni lyckas lokalisera ungefär vart det kommer ifrån, kan ju vara lite svårt ibland i dånet...

/Markus

Tjeburasjka
1 mars 2012 · 9 Inlägg

Yep, får nog bli att låta nån verkstad kolla på det imorgon efter besiktning, hoppas de inte gnäller allt för mkt på ljudet där. Tack för svar och lycka till kommande säsong!

-Love it or shove it!
Toyota Supra MKIV TT Euro Spec. "Ze Black Pearl" (1994)
EricEkman
1 mars 2012 · 22 Inlägg

Kom förbi min speedshop i helgen så kan vi kika på det wink

Lamborghini Huracan LP610-4 "Liberty Walk" (2016)
EricEkman
1 mars 2012 · 22 Inlägg

Tror som Nordenström att det är en rem, högst osannolikt att en turbo ger upp på det sättet efter en vintervila.

Lamborghini Huracan LP610-4 "Liberty Walk" (2016)
Tjeburasjka
2 mars 2012 · 9 Inlägg

Feskens pimpshop var inte igår! Får kika förbi vid tillfälle. Men borde inte en rem låta även vid tomgång?

-Love it or shove it!
Toyota Supra MKIV TT Euro Spec. "Ze Black Pearl" (1994)
EricEkman
2 mars 2012 · 22 Inlägg

inte nödvändigtvis, kan även vara något lager (spännrulle, generatör osv) som har stått länge och ger oväsen. Har du kört med bilen något eller har du bara startat den i garaget?

Lamborghini Huracan LP610-4 "Liberty Walk" (2016)
Tjeburasjka
2 mars 2012 · 9 Inlägg

Jag körde runt lite med den, nån kvart totalt kanske. Skillnaden det här året mot andra är att jag inte varmkört den alls utan den har bara stått där och möglat.

-Love it or shove it!
Toyota Supra MKIV TT Euro Spec. "Ze Black Pearl" (1994)
nordenstrom
2 mars 2012 · 3 Inlägg

Inte säkert den behöver låta på tomgång om det är en rem, har du inte tänkt på när du står utanför Ica och en rostig gammal Renault startar, då låter det inget men när han drar iväg sen, jäklar vad det tjuter! wink

/Markus

Tjeburasjka
2 mars 2012 · 9 Inlägg

Hehe bara att hålla tummarna att en bara fått en släng av rostig Renault då smile

-Love it or shove it!
Toyota Supra MKIV TT Euro Spec. "Ze Black Pearl" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang