2628
Sök

Audi 100 1993, Instrumentbelysning död. Även P-ljus.

Das Auto
455 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#1
Tjenare!
Va påväg hem igår och såg att belysningen till alla mätare var döda, samt runt om klimatanläggningen på alla knappar.
Bilen är en import och har inte automatiskt ljus på när man startar bilen, utan det sitter en liten spak innanför blinkersspaken- Tänkte att det kanske kunde vara spaken men icke.

Gick ut och kollade om halvljuset funkade, och det gjorde det, men inte ett enda positionsljus har jag runt om hela bilen heller.
Kollade alla säkringar. Dom är hela. Men det är också det enda jag kollat.

Har ni några tips? Vad kan det vara som har gett upp?
Snabba svar och tips uppskattas verkligen då man KAN behöva ha ljus på bilen om man vill åka när det är mörkt. smile
Senast redigerat av Dieselsmurfen (5 mars 2012)


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
408 Inlägg
3 mars 2012
#2
tänds positionsljus o instrumentljus när vrider om nyckeln på denna(när det fungerade)?

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

Das Auto
455 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#3
Fladdermusen skrev:
tänds positionsljus o instrumentljus när vrider om nyckeln på denna(när det fungerade)?

Nepp! Det tänds via den lilla spaken bakom blinkersspaken. (Som man sätter på halvljus och posljus med)


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
408 Inlägg
3 mars 2012
#4
okej då skulle jag tippa på att kontakten för positionsljus på spaken eller kontaktstycket är bränd, ta bort kåpan över ratten o koppla loss kontakten o titta om den ser ut som det har blivit varmt(smält).

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

6 Inlägg
3 mars 2012
#5
Kukaudi å deras jävla el.. Jag hade nåt liknande på a4an, visade sig att det hade nåt med jordningen att göra. Lycka till Emil


Das Auto
455 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#6
Fladdermusen skrev:
okej då skulle jag tippa på att kontakten för positionsljus på spaken eller kontaktstycket är bränd, ta bort kåpan över ratten o koppla loss kontakten o titta om den ser ut som det har blivit varmt(smält).

Okej! Verkar dock vara konstigt om det skulle vara spaken, eftersom halvljuset tänds som det ska när man rör den.
Har också testat att vicka lite på spakfan och se om det var glapp eller nåt.
Du tror inte alls att det kan vara nåt me reläer och göra? Finns ju tusentals såna. smile


Das Auto
455 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#7
pinktaco skrev:
Kukaudi å deras jävla el.. Jag hade nåt liknande på a4an, visade sig att det hade nåt med jordningen att göra. Lycka till Emil

Haha! Jävla skit. Detta är dock de enda, första felet jag haft på den här bilen.


6 Inlägg
3 mars 2012
#8
Hehe skönt det, kolla runt lite på NA, finns nog folk med liknande problem där


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
408 Inlägg
3 mars 2012
#9
st4hl skrev:
Fladdermusen skrev:
okej då skulle jag tippa på att kontakten för positionsljus på spaken eller kontaktstycket är bränd, ta bort kåpan över ratten o koppla loss kontakten o titta om den ser ut som det har blivit varmt(smält).

Okej! Verkar dock vara konstigt om det skulle vara spaken, eftersom halvljuset tänds som det ska när man rör den.
Har också testat att vicka lite på spakfan och se om det var glapp eller nåt.
Du tror inte alls att det kan vara nåt me reläer och göra? Finns ju tusentals såna. smile

det borde inte finnas något relä till detta eftersom det bara rör sig om att slå på o av ljuset med spaken. på ljuskontakten är det ju 2 lägen där läge-1 är positionsljus o läge-2 är halvljus, instrumentljuset skall tändas i läge-1 o sedan följa med o vara tänt i läge-2 men om läge-1 inte fungerar så får varken positionsljus eller instrumentljus någon ström medan om man går förbi till läge-2 så fungerar halvljuset som det skall.
Senast redigerat av Fladdermusen (3 mars 2012)

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

Das Auto
455 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#10
Fladdermusen skrev:
st4hl skrev:
Fladdermusen skrev:
okej då skulle jag tippa på att kontakten för positionsljus på spaken eller kontaktstycket är bränd, ta bort kåpan över ratten o koppla loss kontakten o titta om den ser ut som det har blivit varmt(smält).

Okej! Verkar dock vara konstigt om det skulle vara spaken, eftersom halvljuset tänds som det ska när man rör den.
Har också testat att vicka lite på spakfan och se om det var glapp eller nåt.
Du tror inte alls att det kan vara nåt me reläer och göra? Finns ju tusentals såna. smile

det borde inte finnas något relä till detta eftersom det bara rör sig om att slå på o av ljuset med spaken. på ljuskontakten är det ju 2 lägen där läge-1 är positionsljus o läge-2 är halvljus, instrumentljuset skall tändas i läge-1 o sedan följa med o vara tänt i läge-2 men om läge-1 inte fungerar så får varken positionsljus eller instrumentljus någon ström medan om man går förbi till läge-2 så fungerar halvljuset som det skall.

Det är sant! Får kolla upp det. Vart sitter den där kontakten?


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
408 Inlägg
3 mars 2012
#11
st4hl skrev:
Fladdermusen skrev:
st4hl skrev:

Okej! Verkar dock vara konstigt om det skulle vara spaken, eftersom halvljuset tänds som det ska när man rör den.
Har också testat att vicka lite på spakfan och se om det var glapp eller nåt.
Du tror inte alls att det kan vara nåt me reläer och göra? Finns ju tusentals såna. smile

det borde inte finnas något relä till detta eftersom det bara rör sig om att slå på o av ljuset med spaken. på ljuskontakten är det ju 2 lägen där läge-1 är positionsljus o läge-2 är halvljus, instrumentljuset skall tändas i läge-1 o sedan följa med o vara tänt i läge-2 men om läge-1 inte fungerar så får varken positionsljus eller instrumentljus någon ström medan om man går förbi till läge-2 så fungerar halvljuset som det skall.

Det är sant! Får kolla upp det. Vart sitter den där kontakten?

försök med att ta bort kåpan vid ratten(2 delar, skruvarna borde sitta under) sedan borde du se kontaktstycket till spaken.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

Das Auto
455 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#12
Fladdermusen skrev:
st4hl skrev:
Fladdermusen skrev:

det borde inte finnas något relä till detta eftersom det bara rör sig om att slå på o av ljuset med spaken. på ljuskontakten är det ju 2 lägen där läge-1 är positionsljus o läge-2 är halvljus, instrumentljuset skall tändas i läge-1 o sedan följa med o vara tänt i läge-2 men om läge-1 inte fungerar så får varken positionsljus eller instrumentljus någon ström medan om man går förbi till läge-2 så fungerar halvljuset som det skall.

Det är sant! Får kolla upp det. Vart sitter den där kontakten?

försök med att ta bort kåpan vid ratten(2 delar, skruvarna borde sitta under) sedan borde du se kontaktstycket till spaken.

Ja just, du skrev det förut ja smile Är inte helt med i skallen än efter gårdagens krogrunda.
Ska kolla på det!
Ska även röra runt lite bland reläerna där under ratten också, läste precis en som hade haft exakt samma fel på en Peugeot, och det rörde sig om ett glapp/bränt relä.


Das Auto
455 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#13
Kan ju tillägga också att de små glödande positionsljusen i mina extraljus och dimljus är ju också döda pga detta, då dom är kopplade på originalens positions-ljus. Fan va dåligt igentligen att all el ska ge upp bara för nån liten skitsak ska gå sönder. Idiotiskt att dom gjort de så.


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
408 Inlägg
3 mars 2012
#14
st4hl skrev:
Fladdermusen skrev:
st4hl skrev:

Det är sant! Får kolla upp det. Vart sitter den där kontakten?

försök med att ta bort kåpan vid ratten(2 delar, skruvarna borde sitta under) sedan borde du se kontaktstycket till spaken.

Ja just, du skrev det förut ja smile Är inte helt med i skallen än efter gårdagens krogrunda.
Ska kolla på det!
Ska även röra runt lite bland reläerna där under ratten också, läste precis en som hade haft exakt samma fel på en Peugeot, och det rörde sig om ett glapp/bränt relä.

smile

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
408 Inlägg
3 mars 2012
#15
st4hl skrev:
Kan ju tillägga också att de små glödande positionsljusen i mina extraljus och dimljus är ju också döda pga detta, då dom är kopplade på originalens positions-ljus. Fan va dåligt igentligen att all el ska ge upp bara för nån liten skitsak ska gå sönder. Idiotiskt att dom gjort de så.

ja det är en hel del som kan bli påverkat av en enda kontakt

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

1 319 Inlägg
3 mars 2012
#16
Ljusspaken på dessa brukar gå sönder invändigt, sitter en plastarm på insidan som kan gå av, och då får den problemet du beskriver, har bytt några spakar :-)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Das Auto
455 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#17
Volvofarfar skrev:
Ljusspaken på dessa brukar gå sönder invändigt, sitter en plastarm på insidan som kan gå av, och då får den problemet du beskriver, har bytt några spakar :-)

Jaså! Okej smile
Är den svårbytt? Dyr och byta?
Hur kollar jag om denna plastarm e trasig? smile


1 319 Inlägg
3 mars 2012
#18
Ta bort ratten/kåpan, spaken är delbar så du byter ut blinkers och ljusspaks delen, sitter lika på massa audis, finns ett nummer på baksidan av spaken, så söker du med numret på bildelsbasen/laga.se

Enda sättet att se om den är pajj är att plocka isär spaken.. eller att mäta upp den
Senast redigerat av Volvofarfar (3 mars 2012)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Das Auto
455 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#19
Okej! smile
Tack för alla svar.
Ska dra till garaget i eftermiddag och försöka få igång de här eller se om det e trasigt.
Återkommer!


1 122 Inlägg
3 mars 2012
#20
säger samma sak som dom innan. Byt ljusspaken enkelt ingrepp haft samma fel själv. Går inte på många kr
Senast redigerat av ValP2k (3 mars 2012)

gasa nu foer faen!


Sök