4941
Sök

Lite koppling problem saab 9000

588 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
tjenna. då är så att jag har köpt en  donatorbil för att kunna ta motorn ifrån, snubben jag köpte den av sa att det låg cirka 270 hästar speedparts steg 2 me jt 3 tums rör och öppet luftfilter, kopplingen slirade sa han oxå. mycket riktigt slirade den me provkörningen, jag lyfte ur motorn och kollade kopplingen, den har helt ny fast  hela tryckplattan och kopplingen var dränkt i olja, jag gjorde rent och ruggade upp ytan på kopplingen, samt bytte vevaxelpackningen mot kopplingen och monterade motorn i MIN saab. nu laddar bilen 1.5 bar MAX sedan slirar kopplingen lite, går att köra bilen !! men den slirar lite, det läcker lite ifrån toppen och spår av olja med riktningen till växellådan. är det att det kommit olja  ifrån toppen ner till kopplingen? eller klarar denna nya orginal kopplingen effekten?

329 Inlägg
3 mars 2012
använt bräkleen eller bromsrengöring när du gjorde rent koppling/svänghjul/tryckplatta???
annars troligt att kopplingen är slut/inte klarar effekten

588 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
jonnielahti skrev:
lamellen har ju sugit åt sig oljan kanske? annars kanske kopplingen inte är stark nog för laddet smile

det är ju inte mycket olja som har kommit ner tror jag !

kan ju vara ladden är ju osäker.

588 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
Mattias_Vejdeland skrev:
använt bräkleen eller bromsrengöring när du gjorde rent koppling/svänghjul/tryckplatta???
annars troligt att kopplingen är slut/inte klarar effekten

jag har gort rent tryckplatta,koppling,svänghjul, och växellådshuset med bromsrengörning och slipat lite på tryckplattan,svänghjul och kopplingen för att 'rugga'' upp ytan lite!
kopplingen är helt ny ? och inte körd mer en utt och rasta den lite när den har stått för länge !

329 Inlägg
3 mars 2012
Har uppfattat det som att du köpt en 9000 2.3t aero som donatorbil.. stämmer det..
Det som i övrigt känns lite skumt är att den som du skrivit laddar 1.5 ska en steg 2 trimmad 9000 turbo verkligen ladda så mycket..
Kan mycket väll vara så att lamellen sugit åt sig olja och då är det nog bara att hiva i bingen och köpa en ny sad

588 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
Mattias_Vejdeland skrev:
Har uppfattat det som att du köpt en 9000 2.3t aero som donatorbil.. stämmer det..
Det som i övrigt känns lite skumt är att den som du skrivit laddar 1.5 ska en steg 2 trimmad 9000 turbo verkligen ladda så mycket..
Kan mycket väll vara så att lamellen sugit åt sig olja och då är det nog bara att hiva i bingen och köpa en ny sad

nej det var en 2.3 LLT som var uppgraderad till speedparts steg 2 /ink magnetventil, joo jag tycker det ladda ganska bra !

menar du att kopplingen har sugit åt sig när den satt i donatorbilen alltså ?

329 Inlägg
3 mars 2012
Hamster skrev:
Mattias_Vejdeland skrev:

nej det var en 2.3 LLT som var uppgraderad till speedparts steg 2 /ink magnetventil, joo jag tycker det ladda ganska bra !

Ok.. då har du dryga 240hk.. och laddtrycket för högt, kontrollerat GLT (grundladdtryck)??? bör om det stämmer ligga runt 0.45...

Svar ja lamellen har nog gjort sitt då som du skriver att den var dränkt i olja när du skruvade ur motorn..

588 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
Mattias_Vejdeland skrev:
Hamster skrev:
Mattias_Vejdeland skrev:

Ok.. då har du dryga 240hk.. och laddtrycket för högt, kontrollerat GLT (grundladdtryck)??? bör om det stämmer ligga runt 0.45...

Svar ja lamellen har nog gjort sitt då som du skriver att den var dränkt i olja när du skruvade ur motorn..

Hur menar du med grundladd? När bilen står på tomgången är den minus 0,5 och så svajar den mellan minus 0,5 och toppar till 1,5 bar?

329 Inlägg
3 mars 2012
om du rycker ur kontakten till magnetventilen ska bilen ladda dryga 0.45 när du kör, laddar den mer är WG:n troligtvis skruvad.. har för mig att en steg 2 chippad 9000 turbo ska ladda mellan 1.3-1.4 någonstans..

Saab
5 Inlägg
4 mars 2012
Har det kommit olja på lamellen så är det bara att kasta den. Lamellen suger åt sig oljas sedan när man kör blir den varm och svetar ut oljan på tryckplattan.

588 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
Thimy skrev:
Har det kommit olja på lamellen så är det bara att kasta den. Lamellen suger åt sig oljas sedan när man kör blir den varm och svetar ut oljan på tryckplattan.

jo det låter det ganska troligt! tack för svar ! kopplingen funkar fint fint innan man trycker plattan i botten då den laddar 1.5 bar !

588 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
Mattias_Vejdeland skrev:
om du rycker ur kontakten till magnetventilen ska bilen ladda dryga 0.45 när du kör, laddar den mer är WG:n troligtvis skruvad.. har för mig att en steg 2 chippad 9000 turbo ska ladda mellan 1.3-1.4 någonstans..

jag skall prova det!

Sök