Motor problem volvo 740 b230f -88

Mack Forum- och sitemoderator
9 mars 2012 · 26 167 Inlägg

henke_92 skrev:
antingen så e motorn helt ihopskuren men har du tur så e de bara toppapackningen som gått och/eller så e toppen åt helvete, enkelt å billigt å laga om det är de sistnämda

Jag tror tyvärr på det förstnämnda i och med att den inte startar igen.
Men man kan ju hoppas på att man har fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
ICKS
9 mars 2012 · 26 Inlägg

Mack skrev:

henke_92 skrev:
antingen så e motorn helt ihopskuren men har du tur så e de bara toppapackningen som gått och/eller så e toppen åt helvete, enkelt å billigt å laga om det är de sistnämda

Jag tror tyvärr på det förstnämnda i och med att den inte startar igen.
Men man kan ju hoppas på att man har fel.

Hur vet jag om den har skurit helt eller att "bara" topplockspackning som gått?

Mack Forum- och sitemoderator
9 mars 2012 · 26 167 Inlägg

ICKS skrev:

Mack skrev:

henke_92 skrev:
antingen så e motorn helt ihopskuren men har du tur så e de bara toppapackningen som gått och/eller så e toppen åt helvete, enkelt å billigt å laga om det är de sistnämda

Jag tror tyvärr på det förstnämnda i och med att den inte startar igen.
Men man kan ju hoppas på att man har fel.

Hur vet jag om den har skurit helt eller att "bara" topplockspackning som gått?

Öppnar upp den.
Oavsett så måste du ju ändå förmodligen av med topplocket för att byta toppackning och förmodligen även riktplana topplocket.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
ICKS
9 mars 2012 · 26 Inlägg

Mack skrev:

ICKS skrev:

Mack skrev:

Jag tror tyvärr på det förstnämnda i och med att den inte startar igen.
Men man kan ju hoppas på att man har fel.

Hur vet jag om den har skurit helt eller att "bara" topplockspackning som gått?

Öppnar upp den.
Oavsett så måste du ju ändå förmodligen av med topplocket för att byta toppackning och förmodligen även riktplana topplocket.

Om jag ska riktplana toppen, kan man inte plana den lite extra för mer effekt? om man nu ändå ska plocka av topplocket

Mack Forum- och sitemoderator
9 mars 2012 · 26 167 Inlägg

ICKS skrev:

Mack skrev:

ICKS skrev:

Hur vet jag om den har skurit helt eller att "bara" topplockspackning som gått?

Öppnar upp den.
Oavsett så måste du ju ändå förmodligen av med topplocket för att byta toppackning och förmodligen även riktplana topplocket.

Om jag ska riktplana toppen, kan man inte plana den lite extra för mer effekt? om man nu ändå ska plocka av topplocket

Klart du kan. Men bara en extra planing ger inga raketeffekter, värt att notera.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
ICKS
9 mars 2012 · 26 Inlägg

Mack skrev:

ICKS skrev:

Mack skrev:

Öppnar upp den.
Oavsett så måste du ju ändå förmodligen av med topplocket för att byta toppackning och förmodligen även riktplana topplocket.

Om jag ska riktplana toppen, kan man inte plana den lite extra för mer effekt? om man nu ändå ska plocka av topplocket

Klart du kan. Men bara en extra planing ger inga raketeffekter, värt att notera.

Sant smile hur mycket kan man plana utan att något kommer tillskada när aööt är tillbaks monterat?

Mack Forum- och sitemoderator
9 mars 2012 · 26 167 Inlägg

ICKS skrev:

Mack skrev:

ICKS skrev:

Om jag ska riktplana toppen, kan man inte plana den lite extra för mer effekt? om man nu ändå ska plocka av topplocket

Klart du kan. Men bara en extra planing ger inga raketeffekter, värt att notera.

Sant smile hur mycket kan man plana utan att något kommer tillskada när aööt är tillbaks monterat?

Du kan nog plana 2 mm utan att nåt tar skada..kan nog plana mer än så också, men då behöver du en kamrem från till exempel Ford, och ställbart kamdrev.
På en tidigare 240 med B230E så blev det planat 1.5 mm. Då var det på gränsen till att man inte behövde byta nåt annat. (enligt utsago)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Oves_Bror
9 mars 2012 · 456 Inlägg

Men den går att köra på startmotorn? För går den bara runt som den ska så behöver det ju inte vara nån katastrof.
Är det så att blockpackningen har gått så kan det ju komma in vatten i cylindrarna och då startar den inte.
Been there done that......

growing old is mandatory growing up is optional
dj_padde
9 mars 2012 · 1 813 Inlägg

går den runt på starten så gör ett komptest på den. lättast så än å börja riva skiten för å kolla. min frostplugg gick nu i vintras på min 740. körde lite med den oxå rök som fan men skoj ändå tongue körde 2 mil in te garaget plocka ner kylarslangar m.m lätt en fläkt stå en uppe på motorn som blåste ner å en undertill. dagen efter på med allt starta gick hur bra som helst å toppen var det inget fel på inte den gamla frostpluggen heller när man våldat dit den smile

kolla tex jordkablen om den börjat arga lite för dig.? låter som det e något med elen tycker jag iaf. sitter inte kolvarna fast så bör den starta fast där e vatten i motorn. min 850 gick igång hur lätt som helst när toppen var 1mm sne. kolven satt fast när bilen köptes å spraya ner massa olika medel i kolven som satt. väntade till dagen efter la bilen i backen gunade på bilen å plopp nu e den inte lös smile startade motorn å gick igång men väldigt oroligt å rök vitt som fan. notera att bilen varit ståendes i över 2 år med kolven fast smile bara riva å byta topp .

tror du ska kolla lite andra grejer innan du river ner den.
bort med stiften å rulla bilen i växel å se om du ser att alla kolvar kommer upp ?
kolla jord å lite kablar m.m vatten som läckt ut kan ju gjort en kortslutning någon stans ?
testa å dra igång bilen men försiktigt låter det konstigt stanna direkt .
ibland e felen enkla fast det låter svårt smile

lycka till iaf!

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Oves_Bror
9 mars 2012 · 456 Inlägg

Med tanke på ovanstående inlägg, nej det är inte alls säkert att den startar med vatten i cylindrarna, det gjorde iaf inte min, inte själv iaf, kan nog gå om du drar igång den kanske?
Sällan du tar död på en sån motor bara av att köra den lite varm!

growing old is mandatory growing up is optional
Jacke90
9 mars 2012 · 128 Inlägg

Håller med DJ_Padde bort med stiften å se på dom om du fått gnista
sen prova dra runt motorn på veven med stiften borta
sen om du lickas ha lös stiften så gör en bonnkompprov med tummen så få du kanske nån indikation

Senast redigerat av Jacke90 (9 mars 2012)

Volvo Amazon "Cab" (1965)
Mercedes w123 "300 DT" (1980)
dj_padde
9 mars 2012 · 1 813 Inlägg

STARTGAS funkar alltid å få den att tända till iaf smile ne nu har ölen blivit redo till hands lycka till med ditt felsökande kollar läget här i morgon igen när ja gått upp smile

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
barenhoff TEAM RADIOACTIVE
9 mars 2012 · 467 Inlägg

går motorn runt på starten så är den inte skuren.
å plana 2mm ska du inte inte, det är nog maxmåttet vad man kan göra.
en vanlig planing på 0.1 mm räcker gott å väl om det inte har hänt något med den.

men som sagt titta så den får gnista innan du gör något

Mack Forum- och sitemoderator
9 mars 2012 · 26 167 Inlägg

barenhoff skrev:
går motorn runt på starten så är den inte skuren.
å plana 2mm ska du inte inte, det är nog maxmåttet vad man kan göra.
en vanlig planing på 0.1 mm räcker gott å väl om det inte har hänt något med den.

men som sagt titta så den får gnista innan du gör något

Om du syftade på mitt inlägg, så kan man ju skilja på "bör" och "kan".
Jag sa inte att man bör, jag sa att man kan.

Men som sagt av andra, går motorn runt så kan det ju vara nåt annat fel som är värt att undersöka först, innan man börjar gräva djupare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
grymswe
9 mars 2012 · 6 Inlägg

Jag hade en 740 för några år sen med förgasare en kväll var den väldigt svår startad
och det slutade med en bogsering ner till en verkstad efter flera timmars felsökning
Visade sig att all 4 tändstiften  var kass bytte dom bilen startade och gick igen
Säger inte att det är det felet på din bil men det kan ju spara tid på felsökning smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang