Ta lån på 60,000sek eller inte ta lån det är frågan

fegge_89
7 mars 2012 · 1 302 Inlägg

Hej!

Jag är 23år och är fast anställd med provisionslön, nu går jag i funderingar kring att införskaffa mig en trevlig liten sportigare bil för runt 60,000sek och undrar ifall det är en smart idé att ta ett lån på hela beloppet då jag inte har fast lön.

Skulle gärna vilja veta vad ni här på garaget har för åsikter inom ämnet och jag är väldigt tacksam för alla svar jag kan lyckas få. smile

rickylicious Webbutvecklare
7 mars 2012 · 2 369 Inlägg

fegge_89 skrev:
Hej!

Jag är 23år och är fast anställd med provisionslön, nu går jag i funderingar kring att införskaffa mig en trevlig liten sportigare bil för runt 60,000sek och undrar ifall det är en smart idé att ta ett lån på hela beloppet då jag inte har fast lön.

Skulle gärna vilja veta vad ni här på garaget har för åsikter inom ämnet och jag är väldigt tacksam för alla svar jag kan lyckas få. smile

Kort och gott: Nej.

Jag tog ett lån på 70 när jag hade fast anställning med bra lön och köpte min första bil. 3 månader senare kom finanskrisen och jag hade inte ens råd att tanka bilen. Räkna med att en bil kostar mycket mer än lånet att äga, serva, laga, försäkra, tanka. Och vad är din bil värd om 3,6,12 månader? Bygg upp olika scenarion för hur du ska göra. Om 3 månader om något händer och du måste sälja bilen, kan du då beta av hela lånet på en gång? Man vill inte hamna i dålig ekonomisk kris som 23-åring för en bil. Tro mig... smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Mervolic Yawn...
7 mars 2012 · 3 151 Inlägg

Instämmer med föregående talare...

Lev på nudlar och vatten, så kan du köpa bilen kontant efter några månader/ett år istället. Kanske lite tufft, men det går om man vill. smile

Mvh.

rickylicious Webbutvecklare
7 mars 2012 · 2 369 Inlägg

Mervolic skrev:
Instämmer med föregående talare...

Lev på nudlar och vatten, så kan du köpa bilen kontant efter några månader/ett år istället. Kanske lite tufft, men det går om man vill. smile

Mvh.

Precis. Hellre leva på nudlar och vatten medan man sparar pengar nu, än att leva på nudlar och vatten sen för att du inte har några pengar och räkningarna växer på hög...

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
fegge_89
7 mars 2012 · 1 302 Inlägg

Vill tacka för snabba svar och raka besked, får helt enkelt spara ihop till bilen i stället smile

Mack Forum- och sitemoderator
7 mars 2012 · 26 167 Inlägg

Mervolic skrev:
Instämmer med föregående talare...

Lev på nudlar och vatten, så kan du köpa bilen kontant efter några månader/ett år istället. Kanske lite tufft, men det går om man vill. smile

Mvh.

Kan inte mer än hålla med i detta.
Det är inte bara att betala en bil och sen se glad ut.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Swemil93
7 mars 2012 · 429 Inlägg

Min bil är ju kanske inte värd mer än 15.000 och har inga tidigare erfarenheter av att ta lån heller, (förutom av mamma)
Men min åsikt är att man som ung bilintresserad människa bör överväga att snåla och spara tills du kan köpa bilen kontant, det ska vara MIN bil inte bankens samt att om man mot förmodan skulle behöva pengar kan man ju alltid sälja bilen, och då slippa lösa ett lån...

Volvo V70 "D5" (2010)
NiKeMaN Entreprenör
8 mars 2012 · 1 286 Inlägg

Nej. Låna ALDRIG upp hela beloppet till en bil. Spara ihop 20 000.- och låna 40 000.-. Då kan du med gott samvete köpa din nya kärra. Om något händer så kan du alltid sälja bilen, och få tillbaka minst det du har lånat. På så sätt sätter du dig aldrig i en dålig ekonomisk situation.

// Niklas Johansson
baluba
8 mars 2012 · 187 Inlägg

rickylicious skrev:

fegge_89 skrev:
Hej!

Jag är 23år och är fast anställd med provisionslön, nu går jag i funderingar kring att införskaffa mig en trevlig liten sportigare bil för runt 60,000sek och undrar ifall det är en smart idé att ta ett lån på hela beloppet då jag inte har fast lön.

Skulle gärna vilja veta vad ni här på garaget har för åsikter inom ämnet och jag är väldigt tacksam för alla svar jag kan lyckas få. smile

Räkna med att en bil kostar mycket mer än lånet att äga, serva, laga, försäkra, tanka.

Måste bara fråga, vad är det för mer dyra extrakostnader än "äga, serva, laga, försäkra, tanka"? Är väl det man lägger på en normal bil??

Marticus Meldem
8 mars 2012 · 917 Inlägg

"låna aldrig pengar för nöjen" har jag fått lära mig, lär ju passa in även i kategorin bilar.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Navkapsel
8 mars 2012 · 4 637 Inlägg

Marticus skrev:
"låna aldrig pengar för nöjen" har jag fått lära mig, lär ju passa in även i kategorin bilar.

Beror på om man prioriterar t ex lån på en tråkig lägenhet eller en kul bil. Istället för att låna till en trist ny V70 kan man köpa en bruksbil kontant för 30 000 och lägga resten på ett lån till en rolig bil. Bara man har råd kan man låna till vad man vill... och roliga bilar sjuker oftast inte i värde på samma sätt. kan man förverkliga en dröm genom att köpa en bil ska man göra det. drömmar är det starkaste och viktigaste i livet och absoluta drömbillen ska man inte missa..
Men trådskaparen bör tänka till lite extra, provisionslön är ingen trygg anställning, vad som helst kan hända.

Senast redigerat av Navkapsel (8 mars 2012)

rickylicious Webbutvecklare
8 mars 2012 · 2 369 Inlägg

baluba skrev:

rickylicious skrev:

fegge_89 skrev:
Hej!

Jag är 23år och är fast anställd med provisionslön, nu går jag i funderingar kring att införskaffa mig en trevlig liten sportigare bil för runt 60,000sek och undrar ifall det är en smart idé att ta ett lån på hela beloppet då jag inte har fast lön.

Skulle gärna vilja veta vad ni här på garaget har för åsikter inom ämnet och jag är väldigt tacksam för alla svar jag kan lyckas få. smile

Räkna med att en bil kostar mycket mer än lånet att äga, serva, laga, försäkra, tanka.

Måste bara fråga, vad är det för mer dyra extrakostnader än "äga, serva, laga, försäkra, tanka"? Är väl det man lägger på en normal bil??

Blev lite meningsfel där. Skulle vara: "Räkna med att en bil kostar mycket mer än lånet att äga. Man ska serva, laga, försäkra, tanka. Det var alltså tänkt som två meningar men jag använde ett kommatecken i stället.

Jag är 110% säker på att alla förstod detta. Men tack ändå kära TROLL för att du finns på nätet och bara tar onödig tid från folk med din onödiga idioti. Tack, du gör verkligen världen till en bättre plats.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
rickylicious Webbutvecklare
8 mars 2012 · 2 369 Inlägg

Marticus skrev:
"låna aldrig pengar för nöjen" har jag fått lära mig, lär ju passa in även i kategorin bilar.

Nja, det där håller jag inte med om smile Man ska inte ta lån man inte har råd med snarare. Ska trådskaparen köpa en bil för 60 så är det en onödig risk att låna 60 till den eftersom den troligtvis inte är värd kvarstående lånbelopp om ett halvår eller när han nu kan bli tvungen att sälja bilen. Om han däremot sparar ihop kanske 20 000 och lånar 40 000, då tror jag mer på att den dagen han kanske behöver sälja bilen så får han ut pengar nog att lösa hela lånet. smile Han går ju med förlust på det, men han förlorar pengar han redan sparat ihop, och det är ju alltid bättre än att sitta där och vara skyldig banken dom där 20 000.

Och egentligen är nästan alla banklån onödiga och kostar pengar om man ska tänka "låna aldrig pengar för nöjen". Att låna pengar till ett hus är bara onödigt lyxnöje när man kan bo i en liten lägenhet med hela sin familj. Men man måste göra det man vill i livet också, bara man gör det så smart man kan. Vi lever bara en gång och det handlar inte om att man inte ska ha kul, det handlar om att bygga en ekonomi som har råd med allt man vill göra smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
supraturbo gött med mos pajjka
8 mars 2012 · 181 Inlägg

jag håller inte med, har man pengar till och ha ett lån på ca 1500kr i månaden och hittar den bilen man vill ha just då så tycker jag det e helt ok att ta ett lån,varför vänta om man har råd så att säga, sedan e ju 60000:- inga stora pengar och den månads kostnaden har du nog säkert råd med,plus att bilen är ju inte värd 0 kr om säg 1 år..

har man råd och fast jobb så gör det DU tycker känns ok och prioriterar, sparpengarna kommer med tiden.

Mvh//M

ps dock har jag inga lån numera, men när jag var yngre så tog jag lån till min första dyrare bil istället för att spara kanske 7år och det ångrar jag inte,har du råd så unna dig

Senast redigerat av supraturbo (8 mars 2012)

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
rickylicious Webbutvecklare
8 mars 2012 · 2 369 Inlägg

supraturbo skrev:
jag håller inte med, har man pengar till och ha ett lån på ca 1500kr i månaden och hittar den bilen man vill ha just då så tycker jag det e helt ok att ta ett lån,varför vänta om man har råd så att säga, sedan e ju 60000:- inga stora pengar och den månads kostnaden har du nog säkert råd med,plus att bilen är ju inte värd 0 kr om säg 1 år..

har man råd och fast jobb så gör det DU tycker känns ok och prioriterar, spar pengarna kommer med tiden.

Mvh//M

Att man har råd idag betyder inte att man har råd i morgon. Jag hade inte många tusenlappar kvar på mitt lån när jag blev arbetslös. 40 000 är inga "stora pengar". Men det räckte för att dra nästan alla pengar jag hade varje månad från a-kassan.

Jag tror inte att trådskaparen vill sitta där arbetslös en dag och inte ens har råd att gå på bio eller ta en pizza med kompisar för att billånet han tog för en bil han redan sålt fortfarande drar alla pengar varje månad i 2 år framåt. Det är en hemsk känsla och hur kul det än är att köpa en lite finare bil så måste man tänka framåt. Jobb är ingen garanti idag och därför rekommenderar jag alla att inte ge sig in i saker man inte kan betala bort fort om det skulle krisa.

Jag kan inte säga det nog med gånger, men vi lever bara en gång smile Det betyder inte bara att man ska göra det man tycker är kul innan det är för sent, det betyder även att om man klantar sig så har man ingen extra chans att göra om och göra rätt. Det finns nog med personer som sitter med skulder upp över öronen i detta land.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
supraturbo gött med mos pajjka
8 mars 2012 · 181 Inlägg

rickylicious skrev:

supraturbo skrev:
jag håller inte med, har man pengar till och ha ett lån på ca 1500kr i månaden och hittar den bilen man vill ha just då så tycker jag det e helt ok att ta ett lån,varför vänta om man har råd så att säga, sedan e ju 60000:- inga stora pengar och den månads kostnaden har du nog säkert råd med,plus att bilen är ju inte värd 0 kr om säg 1 år..

har man råd och fast jobb så gör det DU tycker känns ok och prioriterar, spar pengarna kommer med tiden.

Mvh//M

Att man har råd idag betyder inte att man har råd i morgon. Jag hade inte många tusenlappar kvar på mitt lån när jag blev arbetslös. 40 000 är inga "stora pengar". Men det räckte för att dra nästan alla pengar jag hade varje månad från a-kassan.

Jag tror inte att trådskaparen vill sitta där arbetslös en dag och inte ens har råd att gå på bio eller ta en pizza med kompisar för att billånet han tog för en bil han redan sålt fortfarande drar alla pengar varje månad i 2 år framåt. Det är en hemsk känsla och hur kul det än är att köpa en lite finare bil så måste man tänka framåt. Jobb är ingen garanti idag och därför rekommenderar jag alla att inte ge sig in i saker man inte kan betala bort fort om det skulle krisa.

Jag kan inte säga det nog med gånger, men vi lever bara en gång smile Det betyder inte bara att man ska göra det man tycker är kul innan det är för sent, det betyder även att om man klantar sig så har man ingen extra chans att göra om och göra rätt. Det finns nog med personer som sitter med skulder upp över öronen i detta land.

en liten sido fråga, då bör du ju haft ett väldigt dyrt boende som du säger man inte skall ha eller andra dyra utgifter smile , för 1500:- bör ha kvar även på stämpling om man inte har barn /hus/dyra krediter/ man dragit på sig/

nu e ju stämpling en mkt låg ersättning ca 10000:- netto   

nu vet inte jag trådskaparens sits, men man går inte in med inställning jag får sparken och kommer inte ha råd med 1500:- i månaden, känner man atrt det e tight med typ 1500:- extra i månaden när man ens funderar på att ta ett lån så skulle jag aldrig tagit lån, men att cash is king och sparande ger ägande är helt sant och absolut det bästa.

Så jag håller med dig på det mesta


men har man råd men inte vill spara 3 år till bilen så kör bara säger jag.

Senast redigerat av supraturbo (8 mars 2012)

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
bytoken
8 mars 2012 · 104 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Nej. Låna ALDRIG upp hela beloppet till en bil. Spara ihop 20 000.- och låna 40 000.-. Då kan du med gott samvete köpa din nya kärra. Om något händer så kan du alltid sälja bilen, och få tillbaka minst det du har lånat. På så sätt sätter du dig aldrig i en dålig ekonomisk situation.

Håller med, lånet skall alltid vara mindre än vad bilen, mc, båt mm är värd, aldrig låna hela beloppet.
Spara ihop minst 20% gärna mer.
Jobbigt att vara i en sits att man inte har råd att sälja pga lånet är mer än vad bilen är värd.

v70 awd 2,5t -07
855R -97
rickylicious Webbutvecklare
8 mars 2012 · 2 369 Inlägg

supraturbo skrev:
en liten sido fråga, då bör du ju haft ett väldigt dyrt boende som du säger man inte skall ha eller andra dyra utgifter smile , för 1500:- bör ha kvar även på stämpling om man inte har barn /hus/dyra krediter/ man dragit på sig/

nu e ju stämpling en mkt låg ersättning ca 10000:- netto   

nu vet inte jag trådskaparens sits, men man går inte in med inställning jag får sparken och kommer inte ha råd med 1500:- i månaden, känner man atrt det e tight med typ 1500:- extra i månaden när man ens funderar på att ta ett lån så skulle jag aldrig tagit lån, men att cash is king och sparande ger ägande är helt sant och absolut det bästa.

Så jag håller med dig på det mesta


men har man råd men inte vill spara 3 år till bilen så kör bara säger jag.

Vad du får när du stämplar beror ju på vad du gjorde innan. Jag hade jobbat cirka 9-10 månader och fick knappt 7000 kr i a-kassa. Hyra på 3400 kr, el 1000 kr, bredband 400 kr, osv... Det behöver inte vara ett dyrt boende för att det ska köra ihop sig. Man ska ha råd att äta också smile Att gå från en lön på runt 22 efter skatt till knappt 7000 är inte så lätt som det låter. "Man lever som man tjänar" tyvärr. (Speciellt när man är ung och dum)

Har man dessutom provisionsbaserad lön så kan det ju skifta kraftigt från månad till månad, så jag tycker inte att det gör saken bättre när man funderar på att låna 100% av beloppet på en bil. Som säljare har man då i stället alla möjligheter att peppa sig själv till att göra en jävla kanonmånad, och vipps så kan han skrapa ihop dom där 20 000 för att slippa ta hela lånet.

Och som sagt så vet jag inget om trådskaparens sits, jag bara varnar lite för att allt inte är så enkelt som det låter:) Han kanske har jobbat konstant i 5 år (medlem i fack och a-kassa). Kanske har sparat undan pengar om det skulle krisa (det rekommenderas att ha ett halvårs "levnadskostnader" i sparande ifall det skiter sig). Han kanske bor jättebilligt och inte har en enda kredit eller något annat mer än hyran och maten han äter. Han kanske även har en fru/sambo som tjänar bra med pengar. Då har han säkert råd att ta ett lån som drar 1500 i månaden och ändå får pengar över om han skulle behöva leva på a-kassa. Då är det ju bara att köra på!

Men om trådskaparen vore så säker på sin situation så tror jag inte att denna tråden skulle finnas. Och just därför jag försöker varna lite. För jag vet själv hur enkelt det är att tro att man har råd med något som man ett år senare fortfarande betalar av även fast man sålt bilen, bara för att man var dum nog att låna 100% av beloppet.

Ta en titt på Lyxfällan. Det är lätt att sitta i tvsoffan och skratta åt vilka idioter det finns, men det är så otroligt lätt att själv hamna i kris. Och har du börjat gräva en ekonomisk grop så är det skitsvårt att ta sig ur. Speciellt om man är ung och inte har några direkta tillgångar (hus, fru, m.m).

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
steifan DR!FTT3KN!K3R
8 mars 2012 · 10 427 Inlägg

Ta lån! Själv är jag inne på mitt andra lån på hela köpebeloppet wink
Krisar så det är det väl bra att skeppa bilen. Själv pluggade jag med studiemedel 2009 och
halva 2010 och det gick rätt bra, lite kärvt emellanåt men var iaf sambo då. cool

3000kr/månad är en bra tumregel för driftskostnader på en bil som inte har allt för gigantisk köpesumma.
Där lån lån, försäkring, service/reparationer, bensin (beror på hur mycket man kör), osv ingår. Ej värdeminskning dock.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Mervolic Yawn...
8 mars 2012 · 3 151 Inlägg

Smaken är som baken, men hur man än vrider och vänder på det så tjänar man aldrig på att ta ett lån.

Min åsikt är att lån är "sista utvägen" om inget annat alternativ finns. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang