4074
Sök

Några snabba frågor om slutsteg..

682 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Tjenare, köpt mitt andra slutsteg nu. Ett mutant ascension 4.

så har lite frågor..

Hur fan gör jag med remoten? Har ju redan ett till mitt andra.. är det bara att skruva dit en till kabel på det andra stegets remoteingång (där den andra redan sitter) och sen till det här steget??

Och sen med RCAkablar.. har ju redan en till "bakhögtalarna" från stereon, och mtasc4 vill ju ha 4 inputkablar.. alltså en till främre och en till bakre systemet.. Hur fan kommer jag åt "bakom stereon" på ett smidigt sätt på en Volvo 740? Förra ägaren drog kablar å skit. Gärna utförligt.. eller kan jag köra 'latmasken ab:s' variant och dra min rcakabel in på Channel 1+2 på mutant steget, sen från output 1+2 till input 3+4 och sen från output 3+4 till mitt andra steg?

Och jorden, ska den sitta på samma ställe eller olika? Sitter just nu i en bult under själva "mattan" i skuffen.

Svar uppskattas!

1 926 Inlägg
8 mars 2012
Remoten kan du ta från ena steget till det andra som du sa, en ny rca kabel kommer du väl åt att peta in om du bara tar ut HU:n?

Kör jorden på samma ställe, se till att det är plåtrent och bra kontakt

682 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Har inte kikat så mycket på det, men vilken väg ska man ta rca kabeln då?

Och jorden, kan jag sätta på samma bult eller ska jag sätta en ny brevid? smile

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
9 mars 2012
DanneSundin skrev:
Har inte kikat så mycket på det, men vilken väg ska man ta rca kabeln då?

Och jorden, kan jag sätta på samma bult eller ska jag sätta en ny brevid? smile

jorda kan du göra i samma punkt ... du kan även dra  vidare remoten från det andra steget.

Vad är det för huvudenhet du har ?

Edit: har du ett par lediga lågnivå kablar färdigdragna eller missförstod jag dig ?
Senast redigerat av CHEEVA (9 mars 2012)

682 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
Jag har redan en, men den är bara från ena rca utgången från huvudenheten för bakre högtalarpar, och jag behöver en till ingång för främre på steget.. Jag har inte någon märkvärdig huvudenhet. tongue

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
9 mars 2012
DanneSundin skrev:
Jag har redan en, men den är bara från ena rca utgången från huvudenheten för bakre högtalarpar, och jag behöver en till ingång för främre på steget.. Jag har inte någon märkvärdig huvudenhet. tongue

okej ... då är det bara att köpa en lågnivå splitt !

682 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
CHEEVA skrev:
DanneSundin skrev:

okej ... då är det bara att köpa en lågnivå splitt !

Men då förlorar jag ju förmågan att ställa in fram & bak via huvudenheten hmm

Men kan man inte göra så som jag sa då?

Det är 2x2 input (left&right ggr 2) och sen 2x2 output, kan man inte dra såhär?

Huvudenhet > input 1 på slutsteg
Output 1 på slutsteg > input 2 på slutsteg
Output 2 på slutsteg > mitt andra slutsteg?? smile

6 851 Inlägg
9 mars 2012
Och om man gör som du vill eller skriver. Hur ska du då kunna använda fade kontrollen? Dem metoden hjälper ju inte ett ****

682 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
Jag har aldrig använt fade. Jag undrar bara om det är möjligt?

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
9 mars 2012
DanneSundin skrev:

fader styr bak/fram

682 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
Jo det vet jag, men har inte behövt använda det hittills.. smile Så undrade mest bara om mitt sätt var möjligt eller inte, så man kan testa ljudet så innan man bestämmer sig om man vill dra 2 rcakablar istället eller köra på mitt sätt.

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
9 mars 2012
DanneSundin skrev:
Jo det vet jag, men har inte behövt använda det hittills.. smile Så undrade mest bara om mitt sätt var möjligt eller inte, så man kan testa ljudet så innan man bestämmer sig om man vill dra 2 rcakablar istället eller köra på mitt sätt.

jo det är ju möjligt ... men har du inte fler lågnivå utgångar på din huvudenhet ?

det kanske är en sub utgång på din enhet, då är det inte så kul att köra framsystem eller rearfill på den

682 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
Jag har front & bakre utgång på HU, men är bara draget från bakre utgång på den nu, så det är på den man bara ska spela baksystemet egentligen! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 mars 2012
Din koppling ger samma resultat som att köra Y-splittar, så det fungerar. Men som sagt så förlorar du då möjligheten att ställa saker via huvudenheten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 851 Inlägg
9 mars 2012
CHEEVA skrev:
DanneSundin skrev:

fader styr bak/fram

Men du skriver ju att du vill ställa bak och fram från cd. Vad är det då du vill ställa i den som du inte kan ställa på steget?

682 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
TT-Avant skrev:
CHEEVA skrev:
DanneSundin skrev:

fader styr bak/fram

Men du skriver ju att du vill ställa bak och fram från cd. Vad är det då du vill ställa i den som du inte kan ställa på steget?

Men du är ju trög på redigt.

Läs vad jag skrev. Jag frågade OM DET GÅR att göra som jag skrev. Som jag nu har fått svar på, att det går. 

Jag ber dig vänligt men bestämt att flytta ditt tryne ifrån min tråd och gå och nosa i någon annans arsle! smile

6 851 Inlägg
9 mars 2012
Tänker jag inte göra. Och du verka inte så smart själv, varför inte bara TESTA SJÄLV?

Vad tjäna det till ett göra på det vis? Har för mej att det räcker med ett par kablar in i kanal 1&2 på steget för att få alla 4kanaler att spela.
Senast redigerat av TT-Avant (9 mars 2012)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 mars 2012
Risken är väl att signalen ut från steget är filtrerad. Jag hade kört på splittar in i steget och sen kört lämplig utgång vidare till nästa steg.

P.S Din attityd är kanske inte så lämplig om du vill få hjälp.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

6 851 Inlägg
9 mars 2012
Har för mej att steget skickar opåverkad signal till utgående line på det steget, inte helt hundra. Men har för mej det iaf. Va några årsedan man hade det själv ;-)

21 761 Inlägg
9 mars 2012
Det står inget om just detta i manualen, men i mitt tycke borde iaf signalen vara opåverkad om det ska vara någon vits att skicka vidare en signal till ett annat steg.

Om det räcker med att koppla in lågnivåkablar till CH1+2 för att få signal till alla kanaler står det heller inget om i manualen, men det finns iaf ingen speciell ingångsväljare och sånt brukar väl innebära att alla ingångar ska användas för att få signal till alla kanaler så vitt jag vet. Ascension 5 har däremot ingångsväljare. smile

Sök