Behöver hjälp med att komma på namn och funktion på denna ventilen på Saab 9-5! Bilder finns!

GripenT16
8 mars 2012 · 403 Inlägg

Sitter en ventil på min 9-5a som tickar som bara den. Den sitter bredvid luftmassemätaren och slangarna ser ut att höra ihop med dom ökända backventilerna. Har problem med lågt och ojämt ladd så jag undrar om det kan va denna som ställer till det. Kolla bilderna i mitt felsöknings album! Tack på förhand!

davidburman
9 mars 2012 · 296 Inlägg

Vart går slangarna som sitter i ventilen? (Orkar inte gå ut o lyfta på huven tongue)

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här
GripenT16
9 mars 2012 · 403 Inlägg

Hej den hör ihop med dom blåa backventilerna. Testade att göra rent den med 5-56 och laddtrycket ökade med 0,2 bar. Antar att det är fax att byta backventilerna.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
9 mars 2012 · 6 170 Inlägg

Tror att det där är till tankurluftningen....


EDIT: Har nu kollat igenom WIS och mycket riktigt var det som jag trodde, det är ventilen till kolkanistern.

Ta lös den och ta med den in, låt den ligga några timmar i rumstemperatur (runt 20°C) och mät sen motståndet mellan pinnarna. En frisk ventil har ett motstånd på 45 Ohm +-5.

Hur viktigt det är med temperaturen vet jag inte men det står iaf angivet i WIS att 45 +-5 gäller vid +20°C så...

Senast redigerat av TBOC_Razor (9 mars 2012)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
GripenT16
9 mars 2012 · 403 Inlägg

Skit bra! Tack så mycket!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang