Har en v70n 2.4t 2000 missar lite på fullt gaspådrag.

kjelle46
9 mars 2012 · 10 Inlägg

Min 2.4t V70 2000  svarar inte riktigt på kraftigt gaspådrag bromsar liksom till men kommer igen vid ytterligare gaspådrag. Har fått en fel kod 6805 Avgasturboladdarens laddningstryck för hög. Någon som vet något om detta??? Är det en sensor eller givare som styr detta???

Senast redigerat av kjelle46 (10 mars 2012)

Busgrabb Rejsa ?
9 mars 2012 · 2 959 Inlägg

V70 T4?
Har du kollat vad du har för laddtryck?

Autotech
BMW 335D (2008)
kjelle46
10 mars 2012 · 10 Inlägg

Hej. Nej tyvärr har inte hunnit mäta trycket. Skall tillbaka till verkstaden. Var och bytte olja på automatlådan bilen gått 17 000 mil kändes lite trög i växlingen trodde att den inte hängde med vid kraftigt gaspådrag. Men efter oljebyte och provkörning så enligt verkstaden så fungerar lådan perfekt men fenomenet att motorn bromsar till och inte vill fortsätta att varva ett litet ögonblick men kommer igen vid ytterligare gaspådrag fanns kvar. Gjorde därför en felsökning och fick fram detta fel. Finns det någon sensor som styr avgasturboladdarens laddningstryck??? och var sitter denna ?? Vilket kan påverka detta tryck annars?? Tacksam för förslag.

hangman
10 mars 2012 · 2 174 Inlägg

Vevhusventilationen stryper motorn, du kommer trycka sönder packbox mellan motor o låda. Kolla om det är blött där.

Och V70 har aldrig gjort en t4, bara t5, 2,4t, 2,5t mm....g4 sitter endast i s/V40 med 4 cylindrig motor

volvo-racer
10 mars 2012 · 724 Inlägg

du kanske menar laddtryckregulatorn, den som brukar sitta vid luftburken. den styr laddet.

kjelle46
10 mars 2012 · 10 Inlägg

Helt rätt ska vara 2.4t  147 kwh tvåan försvunnit. Inget oljeläckage. Laddningtrycksregulartor styr den även avgasturboladdarens tryck ? Det sitter två st (givare,sensorer) på lufttillförsel alldeles under insug detta rör kommer från där kylen sitter sedan går ett över ventilkåpan till avgasgrenrörsidan, vilken funktion har dessa?Är det kylning till AC ? Vad styr wastegate ventilen?? Det var bättre förr, är novis på all elektronik samt exakt hur turbon fungerar.

F4S4N CAD-konstruktör
12 mars 2012 · 1 392 Inlägg

Kan vara magnetventil alt. laddtrycksgivare. Hade det varit laddtrycksgivaren tycker jag dock att felkoden borde specat enbart den och inte bara en allmän kod om att laddet ligger högt.

Börja med att koppla ur magnetventilen (elkontakten) och se om bilen går rent efter det. Gör den det så är det högst troligt att den är trasig. Magnetventilen är den som sitter fäst på luftburken med 3 slangar och 1 kabel inkopplade. Dra bara ut elen alltså.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Busgrabb Rejsa ?
13 mars 2012 · 2 959 Inlägg

F4S4N skrev:
Kan vara magnetventil alt. laddtrycksgivare. Hade det varit laddtrycksgivaren tycker jag dock att felkoden borde specat enbart den och inte bara en allmän kod om att laddet ligger högt.

Börja med att koppla ur magnetventilen (elkontakten) och se om bilen går rent efter det. Gör den det så är det högst troligt att den är trasig. Magnetventilen är den som sitter fäst på luftburken med 3 slangar och 1 kabel inkopplade. Dra bara ut elen alltså.

Fast kommer ju få felkod på magentventilen då om man kör utan.

Autotech
BMW 335D (2008)
F4S4N CAD-konstruktör
13 mars 2012 · 1 392 Inlägg

Busgrabb skrev:

F4S4N skrev:
Kan vara magnetventil alt. laddtrycksgivare. Hade det varit laddtrycksgivaren tycker jag dock att felkoden borde specat enbart den och inte bara en allmän kod om att laddet ligger högt.

Börja med att koppla ur magnetventilen (elkontakten) och se om bilen går rent efter det. Gör den det så är det högst troligt att den är trasig. Magnetventilen är den som sitter fäst på luftburken med 3 slangar och 1 kabel inkopplade. Dra bara ut elen alltså.

Fast kommer ju få felkod på magentventilen då om man kör utan.

Nix. Det är inget som registreras permanent iaf. Bara till att koppla in den igen om det inte är det som är felet smile

Kopplar du ur den så ska bilen lägga sig på grundladd och gå som vanligt utan ryck osv. Gör den inte det så är det inte magnetventilen som orsakar problemet. Lätt att börja med att testa det då de tar ca 5min att kolla.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
kjelle46
13 mars 2012 · 10 Inlägg

Helt fantasktiskt är superglad nu. Kopplade bort kabeln till magnetventilen då gick motorn rent vid fullt gaspådrag hela vägen ut inte samma ork men den missade inte. Jag vill tacka er för den hjälp jag fick med detta vilket sparade mig en massa tid och kanske kostnader vid ett ev verkstadsbesök, skönt att det finns personer som hjälper till som ni gör. Tack. Bara en fråga till är denna magnetventil svår att byta ? Klarar jag det själv hemma i garaget ?

kjelle46
13 mars 2012 · 10 Inlägg

Var väl lite snabb skrev utan att tänka efter. Magnetventilen är det den som de 3 slangarna sitter på ?

F4S4N CAD-konstruktör
13 mars 2012 · 1 392 Inlägg

kjelle46 skrev:
Var väl lite snabb skrev utan att tänka efter. Magnetventilen är det den som de 3 slangarna sitter på ?

Japp. Det är bara till att byta. Ta EN slang i taget när du byter, så att du inte kommer bort dig. Det är lätt hänt! wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
kjelle46
13 mars 2012 · 10 Inlägg

Tack F4S4N.

Busgrabb Rejsa ?
14 mars 2012 · 2 959 Inlägg

F4S4N skrev:

Busgrabb skrev:

F4S4N skrev:
Kan vara magnetventil alt. laddtrycksgivare. Hade det varit laddtrycksgivaren tycker jag dock att felkoden borde specat enbart den och inte bara en allmän kod om att laddet ligger högt.

Börja med att koppla ur magnetventilen (elkontakten) och se om bilen går rent efter det. Gör den det så är det högst troligt att den är trasig. Magnetventilen är den som sitter fäst på luftburken med 3 slangar och 1 kabel inkopplade. Dra bara ut elen alltså.

Fast kommer ju få felkod på magentventilen då om man kör utan.

Nix. Det är inget som registreras permanent iaf. Bara till att koppla in den igen om det inte är det som är felet smile

Kopplar du ur den så ska bilen lägga sig på grundladd och gå som vanligt utan ryck osv. Gör den inte det så är det inte magnetventilen som orsakar problemet. Lätt att börja med att testa det då de tar ca 5min att kolla.

Felkoden kommer om man kör med kontakten urdragen men kanske inte är en så allvarlig kod så den tänder motorlampan.

Autotech
BMW 335D (2008)
F4S4N CAD-konstruktör
14 mars 2012 · 1 392 Inlägg

Busgrabb skrev:

F4S4N skrev:

Busgrabb skrev:

Fast kommer ju få felkod på magentventilen då om man kör utan.

Nix. Det är inget som registreras permanent iaf. Bara till att koppla in den igen om det inte är det som är felet smile

Kopplar du ur den så ska bilen lägga sig på grundladd och gå som vanligt utan ryck osv. Gör den inte det så är det inte magnetventilen som orsakar problemet. Lätt att börja med att testa det då de tar ca 5min att kolla.

Felkoden kommer om man kör med kontakten urdragen men kanske inte är en så allvarlig kod så den tänder motorlampan.

Nej precis. Och den lagras inte alltid heller. Min klagade ingenting på tcv sist jag läste felkoder (för 2 veckor sedan) och den har varit utdragen mellan felkodsraderingarna.

Gick igenom alla koder som hade lagrats. Va 10-11st. Hade tillgång till VIDA så jag ville se allt som bilen klagade på. Var bl.a mycket koder om att jag inte har kvar original-stereon och att det var damm i insugsfläkten för klimatpanelen, haha big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
kjelle46
14 mars 2012 · 10 Inlägg

Hej alla vänner. I dag har jag bytt magnetventil köpte en på bilia. Bilen går nu perfekt ingen misständning eller dylikt. Kopplat upp den via datorfelsökning , inga fel. Allt är perfekt, kraft ,ork m.m. är helt ok. Tydligen finns det flera olika problem vet inte kanske hade jag tur. Men om det är någon som läser detta med samma problem så prova, kostar så lite. Är helnöjd nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang