kalleteodor skrev:
det va min bil som skulle bogseras, han skulle köra framförvarande bil,
jag kopplade linan och sedan släppte den och rullade in i hans bil, fästet till bakrutan knäcktes och några bucklor i plåten, men min fråga är: vems fel är det juridiskt sett? jag skulle själv känna att om jag skulle bogsera någon annans bil så skulle jag ta på mig ansvaret och kontrollera linan.
Vissa verkar ha uppfattat det, men ...
Fakta kan förvisso ändras i en handvändning, men som som texten är skriven just nu syftar det enbart på att det är bogserlinan som slagit emot framförvarande bil.
Inte en sammanstötning mellan två bilar.
Ur ett vänskapligt perspektiv råder ingen tvivel om att TS bör stå för hela kostnaden. Och där håller jag fullt med alla här. Självklart ska TS stå för kostnaden!
Men vill man slingra sig, bränna vänskapen helt och dra det rent juridiskt, skulle jag tro att risken finns att ansvarsfrågan blir delad i en sådan här händelse mellan parterna.
TS kopplade linan, men den som leder ekipaget har också ett ansvar för att allt är i sin ordning innan avfärd.
Ni kommer ihåg fordonskontrollen man fick lära sig att göra på bil innan körning på körskolan?
Den som ingen gör i praktiken, men som var så viktig inför/vid uppkörningen?
I grund och botten har du som förare ansvar för att ditt ekipage framförs på ett trafiksäkert sätt innan avfärd, vilket innefattar evenuella dragarrangemang.
Men som sagt - I det beskrivna fallet, och ur ett vänskapligt perspektiv, bör TS stå för hela kostnaden.
Det sista jag skulle vilja är att någon vän bittert skulle ångra att de ställt upp för mig.
Vänskap betyder mycket mer än pengar!