2543
Sök

Bogserings olycka | titta hit

689 Inlägg
10 mars 2012
Juridiskt är det ditt fel då du kört in i honom. Så det e bara att hosta upp pengarna. Särskilt om du fortfarande vill ha honom som vän

1 915 Inlägg
10 mars 2012
Det borde du själv förstå att felet är ditt!
Du som blev bogserad och du som kopplade ihop allt. När man kopplar på en bogseringslina så ser man självklart till att den sitter fast.

Enda din kompis är skyldig till är att ha hjälpt dig bogsera din bil, genom att köra bilen framför och som tack vill du att han ska stå för skadorna pga din klantighet! Jävligt dåligt gjort av dig, skulle jag varit din kompis så hade vi inte längre varit vänner i en sådan situation.

Han ska inte behöva kontrollera om du har sätt fast linan ordentligt, han litar väl på att du vet vad du gör.
Om du inte vet hur man sätter fast en lina på korrekt sätt så frågar man nån som vet, istället för att sätta fast den och hoppas det blir rätt...

kalleteodor skrev:
det va min bil som skulle bogseras, han skulle köra framförvarande bil, jag kopplade linan och sedan släppte den och rullade in i hans bil, fästet till bakrutan knäcktes och några bucklor i plåten, men min fråga är: vems fel är det juridiskt sett? jag skulle själv känna att om jag skulle bogsera någon annans bil så skulle jag ta på mig ansvaret och kontrollera linan.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

8 892 Inlägg
10 mars 2012
Enligt Trafikförordningen så är det den som bogserar som har ansvaret, det är ganska logiskt att ansvaret ligger på den bilen som bogserar.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

7 471 Inlägg
10 mars 2012
hur ska man kunna förhindra att en bakomvarande dunkar in i en?? å då menar jag inte att man tvärnitar eller något sådant dumt,, som jag sagt tidigare det enda som har hänt är att linan går av,, hoppar lös,, men då har ju inte ts koll på sitt fordon,, har hänt mig några ggr inget har hänt,, ja utom att man får göra om wink

Voodoo
1 444 Inlägg
10 mars 2012
Hamilton skrev:
Enligt Trafikförordningen så är det den som bogserar som har ansvaret, det är ganska logiskt att ansvaret ligger på den bilen som bogserar.

Mvh
Hamilton

näg man bogserar så ska ju  den som blir bogserad bromsa in när de behövs osv

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

350 Inlägg
10 mars 2012
Va luddigt TS skriver. Jag kanske missuppfattar allt men är det LINAN som gått av och slungats tillbaka och gjort skador(öglan osv)? För varför skulle en lina kunna bromsa en bil? tongue Ni andra skriver att han har rullat in i bilen med den bilen som blev dragen. Hur logiskt låter det att man kan skylla på linan?
Vad var det som rulla in i hans bil?? Rulla som i "linan drog i ihop sig" eller bilen rullar?
Senast redigerat av werd (10 mars 2012)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

1 079 Inlägg
10 mars 2012
Låter rätt otroligt att två kompisar inte kan diskutera saken och göra upp utan ska dra fram lagboken så fort det händer nåt, inte någon som känner något ansvar till att det inträffade?

Inte värt att bli ovän med någon för en sån här bagatell för att man envist ska ha rätt enligt lagboken, normalt brukar man väl känna om man är ansvarig för vad som hände och ta kostnaderna. Som att be någon bogsera med sin bil och är sjysst och ställer upp och den blir skadad pga en bogserlina som brister. Hade han däremot kört för fort så hade jag ansett att den som bogserade får ta smällen, med tanke på att en bogserad bil inte har så bra bromsverkan och att ev ryck kan bli rena slangbellan. Men som sagt när det händer något så borde man känna om man är ansvarig för vad som hänt oavsett vad lagboken säger.

Hade jag blivit bogserad och den som bogserade körde riktigt och både kör för att undvika ryck och linan går av och slår ut en bakruta eller skadar den bogserande bilen så kan man väl försöka kika på om man kan ta det på någon försäkring och betala självrisken alternativt leta på en beg del eller helt enkelt få det som gick sönder reparerat och ta kostnaderna.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

537 Inlägg
10 mars 2012
Ingen ska skiva mer fören vi har fått en detaljerad redogörelse från TS på minst 1000ord..

KHRacing
10 mars 2012
alla glömmer den viktiga frågan.. var bilen som bogserades, trafiklaglig ? Annars är det "lite" värre

2 174 Inlägg
10 mars 2012
kalleteodor skrev:
det va min bil som skulle bogseras, han skulle köra framförvarande bil, jag kopplade linan och sedan släppte den och rullade in i hans bil, fästet till bakrutan knäcktes och några bucklor i plåten, men min fråga är: vems fel är det juridiskt sett? jag skulle själv känna att om jag skulle bogsera någon annans bil så skulle jag ta på mig ansvaret och kontrollera linan.

Bara för linan går av behöver du inte köra in i honom, bromsar funkar även om bilen är avstängd bara ta i lite, och var bilen avstängd ska man va beredd med handbromsen. Och automat fwd ska ej bogseras

2 174 Inlägg
10 mars 2012
Louksor skrev:
Det borde du själv förstå att felet är ditt!
Du som blev bogserad och du som kopplade ihop allt. När man kopplar på en bogseringslina så ser man självklart till att den sitter fast.

Enda din kompis är skyldig till är att ha hjälpt dig bogsera din bil, genom att köra bilen framför och som tack vill du att han ska stå för skadorna pga din klantighet! Jävligt dåligt gjort av dig, skulle jag varit din kompis så hade vi inte längre varit vänner i en sådan situation.

Han ska inte behöva kontrollera om du har sätt fast linan ordentligt, han litar väl på att du vet vad du gör.
Om du inte vet hur man sätter fast en lina på korrekt sätt så frågar man nån som vet, istället för att sätta fast den och hoppas det blir rätt...

kalleteodor skrev:

Kan inte säga det bättre själv. TS är en okunnig naiv barnunge. Är man osäker hur hur bogsering går till ring en bärgare! Man blir mörkrädd jag berätta denna historia för min tjej och tillochmed hon sa, haha ja de finns folk till allt

* Studerande *
563 Inlägg
10 mars 2012
Diskusson/dispyt över forum >> Dagens I-landsproblem.....

Denna tråd/TS påminner mig om en liknande tråd där allt mer/mindre var dåligt förklarat/framfört (Olyckan i vägkrönet).

13 Inlägg
10 mars 2012
Tja med vänner som TS så behöver väl den andre personen inga fiender.

Be om hjälp och sedan lipa på ett forum för en olycka. Ni får väl fixxa till det med någon försäkring eller nått, kan ju vara svårt nu när ni har skrivit om det på ett forum men herregud.

Stora frågan är ju ens om han vill ha dig som vän efter detta. Hade jag varit den som hjälpt dig hade jag betalat min skit själv och aldrig mer pratat med dig.

326 Inlägg
10 mars 2012
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Var i all den textmassan står det? Kapitel och paragraf?
Har skummat igenom länken, men det är enklare om du pekar ut stället eftersom du tydligen vet var det står.

Ubåtsingenjör
7 360 Inlägg
11 mars 2012
hej!

Vad jag förstår har du behövt hjälp, frågat en kompis som sedan hjälper dig ... när han bogserar dig är DU ouppmärksam och glömmer bromsa så du åker in i hans bil ... Och nu tycker du att det är han som ska stå för det ?!?!?! du måste trolla

342 Inlägg
11 mars 2012
kalleteodor skrev:

Vissa verkar ha uppfattat det, men ...
Fakta kan förvisso ändras i en handvändning, men som som texten är skriven just nu syftar det enbart på att det är bogserlinan som slagit emot framförvarande bil.
Inte en sammanstötning mellan två bilar.

Ur ett vänskapligt perspektiv råder ingen tvivel om att TS bör stå för hela kostnaden. Och där håller jag fullt med alla här. Självklart ska TS stå för kostnaden!

Men vill man slingra sig, bränna vänskapen helt och dra det rent juridiskt, skulle jag tro att risken finns att ansvarsfrågan blir delad i en sådan här händelse mellan parterna.
TS kopplade linan, men den som leder ekipaget har också ett ansvar för att allt är i sin ordning innan avfärd.

Ni kommer ihåg fordonskontrollen man fick lära sig att göra på bil innan körning på körskolan?
Den som ingen gör i praktiken, men som var så viktig inför/vid uppkörningen?

I grund och botten har du som förare ansvar för att ditt ekipage framförs på ett trafiksäkert sätt innan avfärd, vilket innefattar evenuella dragarrangemang.

Men som sagt - I det beskrivna fallet, och ur ett vänskapligt perspektiv, bör TS stå för hela kostnaden.
Det sista jag skulle vilja är att någon vän bittert skulle ångra att de ställt upp för mig.
Vänskap betyder mycket mer än pengar!
Senast redigerat av 9Femma (11 mars 2012)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Sök