Christians BMW E30 V8 "Code Black"

Min lekbil som jag använder ofta och hårt! Allt jobb gör jag själv och med vänner.. Det här är min lekstuga!
  • 187 Följare
  • 218 845 Visningar
  • Projektet avslutat 6 november 2013
gromitSWE
22 mars 2013 · 1 677 Inlägg

Grymt bygge! Prem lagd! smile

Christian_N
24 mars 2013 · 663 Inlägg

Nu har jag legat under bilen och bökat som en galning en stund under dagen. Lite irreterande då snön smälter (vilket är asbra!) MEN det rinner EXAKT där jag ligger, inte en bit åt vänster och inte en bit åt höger utan EXAKT på enda stället som jag kan ligga på.. Men men vad fan gör man haha..


Fick iaf äntligen till grenröret smile Så nu kan jag åka med E36 styväxel och få SERVO i sommar, plus mycket mindre varv mellan lock till lock!!! Dock så är är det lite jobb kvar då det enda jag har och svetsa med är en Biltema flusstrådssvets och det är väl inte direkt så jätte bra till sånt här. Så jag har loppat det så gott det går med min svets så får jag åka iväg till en kompis och helsvetsa det sen. Passar ändå rätt bra då vi har lösa toppar ligger till M60 så jag kan bulta på grenröret på dom så det inte slår sig när jag svetsar om det sen..

Här gick grenröret förut. Mellan blocket och rattaxelknuten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/118/117505/117505-0052d4b31bd6230b5d97b6f1ce088a29.jpg

Men nu måste jag dra det här mellan rattaxelknuten och rambenet för att E36 styrväxel eller alla styrväxlar till E30 bygger mer på höjden och då hamnar knutar mm längre upp så då får det inte längre plats mellan block och styrväxel. Eller det får plats men det blir satans trångt då!! Enda problemet är att jag måste lossa rattaxelknuten om jag ska i eller ur med motorn sen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/118/117505/117505-e32798d6339699d5ee2be4aff9688af1.jpg

Och så här kommer det nya se ut. (Ungefär) Bilden nedanför denna bild förklarar hur jag ska göra med resten innan det monteras på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/118/117505/117505-57a9d1b45efd7d6d618a21ed98b0518a.jpg

Det röda på bilden symboliserar ett rör som ska från ena halvan av grenröret in i andra halvan.

Och det som är gult kommer kapas bort!

Och självklart springan som det gröna visar kommer snyggas till! Var bara så in i helvetes trångt så jag orkade inte böka med allt utan fixar det nu när grenröret är löst. Inga större bekymmer så smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/118/117505/117505-e1911ff57d3a74320c43f028052a77da.jpg

Så får se om jag åker iväg i veckan och svetsar om det och lindar på det på nytt och monterar det på motorn så jag kan montera växellådan och allt annat. Göra om avgassystemet efter nya grenröret sen starta igång skiten och se om den har slutat och trycka ur sig vatten eller inte smile

EDIT:

Så här blev grenröret efter att det svetsades om!

https://www1.garaget.org/gallery/images/118/117505/117505-ed01d92cefdab4809ccbea412bdac9f1.jpg

Senast redigerat av Christian_N (5 april 2013)

BengtAchmed
24 mars 2013 · 66 Inlägg

När blir det övarladd då ? Du ställde inte kammarna när du fixade med toppackning?

Christian_N
24 mars 2013 · 663 Inlägg

BengtAchmed skrev:
När blir det övarladd då ? Du ställde inte kammarna när du fixade med toppackning?

Överladd kommer inte förän tidigast nästa vinter. Allt beror på när jag hittar nytt jobb då jag är arbetslös nu och när jag får tag på garage..

Nej kammarna är nollställda nu som orginal, hade inga bra verktyg för att kunna ställa dom korrekt på dom graderna som det ska vara och jag har inte råd och rasa nånting på motorn nu så vi tog det säkra före det osäkra så jag får köra i sommar istället för att stå med rasad motor smile

BengtAchmed
24 mars 2013 · 66 Inlägg

Ah ok hmm Ja kammarna vill man ju ogärna göra bort sig med. Blir ju ändå nytt att sladda med servo. Så du klarar dig nog över sommaren smile

Christian_N
24 mars 2013 · 663 Inlägg

BengtAchmed skrev:
Ah ok hmm Ja kammarna vill man ju ogärna göra bort sig med. Blir ju ändå nytt att sladda med servo. Så du klarar dig nog över sommaren smile

Ja stora förändringen till denna sommar mot förra är just att jag kommer ha servostyrning!!! Och färre varv från lock till lock. Men att få servostyrning kommer göra allt mycket bättre och lättare!! Sen nu med nya utväxlingen (2.65) mot förra året (3,23) så kommer jag kunna dra mycket längre på en och samma växel. Plus att denna är svetsad så jag vet att den alltid driver lika mycket på bägge däcken smile

Och slutligen så ska jag vrida handbromsen så jag får bättre användning av den. Kan dra emot mig istället för rakt bakåt!


Så ser verkligen fram mot denna sommar smile Speciellt om jag har fått den och sluta trycka ur sig vatten så jag slipper få panik vid varje rödljus haha

BengtAchmed
24 mars 2013 · 66 Inlägg

Ja då blir det ju en hel del ändringar. Men hur håller det med svetsad bakaxel? Med drivaxlar och allt som hör till.

spetsen
24 mars 2013 · 168 Inlägg

Kör ju med e36 styrväxeln med servo i min. Funkar jävligt bra och styrvinkeln blir väldigt mycket bättre cool sen är det ju skönt att inte behöva ta i för kung och fosterland när man ska svänga big_smile

BMW E30 (1989)
Christian_N
24 mars 2013 · 663 Inlägg

BengtAchmed skrev:
Ja då blir det ju en hel del ändringar. Men hur håller det med svetsad bakaxel? Med drivaxlar och allt som hör till.

Jag har nästan alltid kört med svetsad diff och aldrig dragit av nån drivaxel.. Kört med allt från smala 14" till riktigt breda 19".. Men förr eller senare så drar man väl av en rackare.. Men i just E30 är det nog inte så jäkla farligt då dom är ruskigt lätta i bak.. Men helt klart en nackdel att köra svetsat så sett..

Får se när man drar av första smile

Christian_N
24 mars 2013 · 663 Inlägg

spetsen skrev:
Kör ju med e36 styrväxeln med servo i min. Funkar jävligt bra och styrvinkeln blir väldigt mycket bättre cool sen är det ju skönt att inte behöva ta i för kung och fosterland när man ska svänga big_smile

Jo hade man haft det i åtanke när grenröret gjordes så hade jag inte behövt göra om det nu.. Men men man ska inte gnälla smile


Jo jag vet jag har åkt E36 styrväxlar på andra E30 jag har haft och det är riktigt jäkla skönt så ser verkligen fram emot och få servostyrning i denna också nu när man har motorkraft att riva loss liksom haha

zemet
24 mars 2013 · 4 041 Inlägg

Christian_N skrev:

BengtAchmed skrev:
Ja då blir det ju en hel del ändringar. Men hur håller det med svetsad bakaxel? Med drivaxlar och allt som hör till.

Jag har nästan alltid kört med svetsad diff och aldrig dragit av nån drivaxel.. Kört med allt från smala 14" till riktigt breda 19".. Men förr eller senare så drar man väl av en rackare.. Men i just E30 är det nog inte så jäkla farligt då dom är ruskigt lätta i bak.. Men helt klart en nackdel att köra svetsat så sett..

Får se när man drar av första smile

Det blir nog bra mycket roligare att drifta med servon:)

Om man drar av en drivaxel, kan man limpa hem med bilen då eller går det inte köra mer med den alls?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Christian_N
24 mars 2013 · 663 Inlägg

zemet skrev:

Christian_N skrev:

BengtAchmed skrev:
Ja då blir det ju en hel del ändringar. Men hur håller det med svetsad bakaxel? Med drivaxlar och allt som hör till.

Jag har nästan alltid kört med svetsad diff och aldrig dragit av nån drivaxel.. Kört med allt från smala 14" till riktigt breda 19".. Men förr eller senare så drar man väl av en rackare.. Men i just E30 är det nog inte så jäkla farligt då dom är ruskigt lätta i bak.. Men helt klart en nackdel att köra svetsat så sett..

Får se när man drar av första smile

Det blir nog bra mycket roligare att drifta med servon:)

Om man drar av en drivaxel, kan man limpa hem med bilen då eller går det inte köra mer med den alls?

Ja det är betydligt mycket roligare! Går både snabbare och enklare liksom smile

E30 har ju inga rör som axlarna går i så drar du av en så bör du skruva av den för annars finns risken att den bara vispar omkring under bilen hehe

zemet
24 mars 2013 · 4 041 Inlägg

Christian_N skrev:

zemet skrev:

Christian_N skrev:

Jag har nästan alltid kört med svetsad diff och aldrig dragit av nån drivaxel.. Kört med allt från smala 14" till riktigt breda 19".. Men förr eller senare så drar man väl av en rackare.. Men i just E30 är det nog inte så jäkla farligt då dom är ruskigt lätta i bak.. Men helt klart en nackdel att köra svetsat så sett..

Får se när man drar av första smile

Det blir nog bra mycket roligare att drifta med servon:)

Om man drar av en drivaxel, kan man limpa hem med bilen då eller går det inte köra mer med den alls?

Ja det är betydligt mycket roligare! Går både snabbare och enklare liksom smile

E30 har ju inga rör som axlarna går i så drar du av en så bör du skruva av den för annars finns risken att den bara vispar omkring under bilen hehe

Jaha jag trodde alla bilar hade dom i rörsmile Man lär sig något nytt var dag:)

Men om man har drivaxeln i rör då? Kan man fortsätta köra då?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Christian_N
24 mars 2013 · 663 Inlägg

På en Volvo 740 jag hade så gick en drivaxel av, då kunde jag köra vidare men kan inte säga om det gäller alla eller om jag bara hade tur..

zemet skrev:

Christian_N skrev:

zemet skrev:

Det blir nog bra mycket roligare att drifta med servon:)

Om man drar av en drivaxel, kan man limpa hem med bilen då eller går det inte köra mer med den alls?

Ja det är betydligt mycket roligare! Går både snabbare och enklare liksom smile

E30 har ju inga rör som axlarna går i så drar du av en så bör du skruva av den för annars finns risken att den bara vispar omkring under bilen hehe

Jaha jag trodde alla bilar hade dom i rörsmile Man lär sig något nytt var dag:)

Men om man har drivaxeln i rör då? Kan man fortsätta köra då?

isak90
24 mars 2013 · 1 997 Inlägg

zemet skrev:

Christian_N skrev:

zemet skrev:

Det blir nog bra mycket roligare att drifta med servon:)

Om man drar av en drivaxel, kan man limpa hem med bilen då eller går det inte köra mer med den alls?

Ja det är betydligt mycket roligare! Går både snabbare och enklare liksom smile

E30 har ju inga rör som axlarna går i så drar du av en så bör du skruva av den för annars finns risken att den bara vispar omkring under bilen hehe

Jaha jag trodde alla bilar hade dom i rörsmile Man lär sig något nytt var dag:)

Men om man har drivaxeln i rör då? Kan man fortsätta köra då?

Japp det går bra. Gjorde det senast i vintras med 945an hem från isen, ca 4,5 mil smile


Christian_N: Härligt att du pillar på o skruvar utan riktigt garage, visar en härlig glöd/vilja! smile Keep up the good work!

Christian_N
25 mars 2013 · 663 Inlägg

Idag har jag fått lite gjort igen, knappt något som syns men ändå sånt som måste göras.

Jag har iaf vridit handbromsen nu så jag drar den rakt mot mig och inte rakt bakåt som förut. Kommer göra en stor jäkla skillnad i funktion! Då i samma veva så rev jag bromsröret och slangen för det ska jag dra om så det kommer in på förarsidan i bilen istället för över motorn och in på passagerarsidan som det var förut.. Krånglade då även bort reduceringsventilen till bakbromsarna så jag kan koppla in den och få bättre fördelning av bromskraften mellan fram och bakbromsarna. Så nu har jag gjort klart nya bromsröret och ska ta med det till en polare på lördag så jag får på alla nipplar som behövs. Ska även då svetsa nya grenröret så jag får på det på bilen och kan fixa avgassystemet.

Samtidigt på lördag nu så ska jag svetsa en egen arm till växellänkaget så jag får stummare växellägen, ska även göra en egen shirtshift så det blir lite mysigare och växla smile

Har även köpt en
2½" V-bandsklämma som ska underlätta montering av främre delen av agvassystemet i framtiden!

Jag har även svetsat igen dom två hålen i bak som blev när jag tog bort tanken och ett hål i hjulhuset som jag var tvungen och ta upp för att få bort reduceringsventilen..

Skrapade även bort allt lim från toningen på bakrutan, tog sin lilla tid men en polare var förbi med läkarsprit som jag kunde spruta på rutan, då gick det betydligt bättre! (Och nej, det var inte sån sprit man kan dricka så det anser jag inte som ett missbruk av sprit) wink

Tätade även om alla hål i hatthyllan så det ser lite snyggare ut nu än förut nu när man ska åka utan toning..

Målade även på lite där färg hade släppt under sommaren. Ska måla på hela golvet igen sen när allt är färdigt så man kan damsuga och torka ur bilen innan liksom..

Christian_N
5 april 2013 · 663 Inlägg

Har varit tyst här ett tag men jag har inte legat på latsidan för det smile Har jobbat som galningar med Nicklas E30 V8 turbo, med för och motgångar. Men den bilen kommer en stor update om snart!

Tillbaka till min iaf så har jag jobbat lite med det föbannade grenröret som låg emot rattaxeln, det grenröret har jag kapat upp nu igen och ska svetsa om åter igen då jag inte blev nöjd med det sist! Förba!#¤% jäk&% sk#%

Vill bara få på det så jag kan fortsätta men snart så.. Våren har ändå precis börjat..

Så medans jag väntar på och åka iväg och svetsa om det så har jag pillat lite med elen, snyggat till det och stoppat in det i bilen igen. Fixade även lite med motorkåpan..

Så imorgon tänkte jag stoppa tillbaka kylare och allt sånt, dra åt alla vattenslangar och soppaslangar så den biten är klar också..

Ja så här ungefär blir elgenomföringen.. Inte riktigt klart än..

https://www1.garaget.org/gallery/images/118/117505/117505-79d80d06569876ae0fb345ded02cf3fc.jpg

Och så här blir motorkåpan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/118/117505/117505-7b82bd3e5c90f7e2ea2dc2ea2573dfb2.jpg

Bimmerman
5 april 2013 · 217 Inlägg

Looking good smile

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
Mickeidiket
5 april 2013 · 200 Inlägg

Jävligt frän. smile

Volvo 945 ltt "vinterbil2k18" (1995)
BMW 535D "Kokain" (2004)
Christian_N
5 april 2013 · 663 Inlägg

Tackar smile

(Har uppdaterat bilderna högre upp med grenröret nu efter att det svetsades om första gången)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang