A4 2.0 FSI -03 Ojämn tomgång, rycker vid jämn fart (felkoder finns)

JonR
12 mars 2012 · 3 259 Inlägg

Bilen går bra, vid normal körning märks ingenting. Ibland när man startar den så kan den bluddra o gå ojämnt på tomgång, gasar man till så försvinner det oftast. varm som kall! När bilen är varm och man stänger av den och startar den direkt så börjar den gå ojämnt på tomgång, tills man gasar till, då går den jämt på tomgång.
Vid jämn gas vid tex landsvägsfart så rycker den ytterst lite. inget vid motorbroms eller gaspådrag. Gasar man ur den fullt på tex 2:ans växel så hackar den vid 5-6000rpm och motorlampan börjar lysa, ibland blinka för att oftast slockna utan att man startar om bilen. Idag gick bilen på 3cylindrar och motorlampan lyste hela tiden. bilen stängdes av och startades igen och då gick den som en klocka igen...

Nytt: Tändstift, LMM, tempgivare, soppafilter

Felkoder som bilprovningen hittade:

16698 Feltänding cylinder (ej specificerad)
17978 Motorstyrdon spärrat
16784 Avgasrecirkulationskrets, flödesfel
19593 Omkopplingsventil variabelt insugningsrör, grundinställning ej genomförd
16787 Avgasrecirkulationskrets, flödesfel
17912 Insugningsluftsystem; läcka detekterad
16684 Enstaka/ flera cylindrar, feltändning detekterad
16687 Cylinder 3, feltändning detekterad
17834 Tankventilation; avbrott

Nåt som skall tilläggas är ju att jag har kört bilen med lmm urdragen och testat fram och tillbaka o dragit i slangar etc så vissa felkoder kan ju uppkommit då.

Nån med tips?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Ravi Tekniker
12 mars 2012 · 624 Inlägg

Lättare att radera och se vilka som kvarstår efter provkörning, sedan felsöka

JonR
17 mars 2012 · 3 259 Inlägg

Har nu gjort en ny felsökning vilket resulterade i detta:

P0113 Intake Air Temperature Sensor 1 Circuit High

P0108 Mainfold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit High Input

P0303 Cylinder 3 Misfire Detected

Raderar jag dom så kommer dom tillbaka. Dock kommer endast P0303 tillbaka om jag provkör bilen och gasar ur den fullt så den hugger/klipper vid 5-6.000rpm.. dom andra kommer direkt när nyckeln vrids på!

Nån med tips?

Bra att veta: LMM ny, tändstift nya, tändspolar/tändstift flyttade(ändå bara felkod på cyl:3), motortempgivare ny, kamrem sitter som den ska(ny)

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
barricuba
9 september 2012 · 3 Inlägg

Löste det sig med feltändningarna? Intresserad då jag har liknande problem. Har octavia 1.6 FSI, har provat byta plats på spolar o stift men koden stannar för mig med..

dojema
9 september 2012 · 54 Inlägg

säger inte att de är de men låter lite som om den drar in lite vatten skruva bort tändstiften å lys ner i hålen ser en kolv renare ut än dom andra så är de nog din topplockspakning som läcker in lite. glyckolen gör att det blir rent från sot

JonR
9 september 2012 · 3 259 Inlägg

Jag sålde bilen med felet! Vet ej hur det löste sig! sad

Jag var också inne lite på ett mekaniskt fel, kanske en otät ventil eller som dojema skrev, vatten som läcker in.

Ett komptest är ju ett bra sätt att utesluta ventilen iaf.

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang