Lastbilskort?

wikman83
14 mars 2012 · 30 Inlägg

Tjena, jag står inför ett litet problem som jag hoppas att nån här kan hjälpa mig med.
Jag jobbar som chaufför på ett företag, där jag kör lätt lastbil. Nu ska företaget göra sig av med dom bilarna
och köpa in tunga lastbilar. Där kommer mitt problem, jag saknar C körkortet och kommer förlora jobbet ifall jag inte tar det. Det är ju en ganska dyr historia idag med tanke på YKB:n... Jag har pratat med min arbetsgivare och med arbetsförmedlingen för att eventuellt få hjälp med finansieringen, fått nej av bägge. Är det någon som vet ifall man kan vända sig någonstans?

Mattias

Chevrolet Caprice "Sport Sedan" (1969)
Hamilton
14 mars 2012 · 8 865 Inlägg

Att arbetsgivaren inte vill vara med i finansieringen av körkortet kan tyda på att han inte vill ha dig kvar.
Att jag tolkar så som jag gör är att det inte är någon stor kostnad för företaget att betala för ditt körkort.

Återstår då att betala för körkortet själv men frågan är om man då vill köra åt samma arbetsgivare.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
ISpeed
14 mars 2012 · 135 Inlägg

... varför sparar man int pengar om man har ett jobb? sådanahära anledningar till att man ska ha 30-40k undanstoppat

varför är alla så dryga?
TouchOfRed Meldem
14 mars 2012 · 4 137 Inlägg

Satsa på något annat istället ! fan o bli lastbilschaffis.. Jag gick transport, men har tur att skolan sjabbla sig så jag inte fick c-kortet.

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
wikman83
14 mars 2012 · 30 Inlägg

Pengar finns det, men frågan är ju varför man ska stå för kalaset själv ifall det finns "bidrag" att hämta?
I första hand måste man ju kolla vilka alternativ man har, inte bara slänga ut pengarna...

Chevrolet Caprice "Sport Sedan" (1969)
ISpeed
14 mars 2012 · 135 Inlägg

så andra ska betala för dej? de du säjer?
låt de pengarna gå till folk utan jobb eler erfarenhet. du kan ju söka ett nytt b-kortsjobb eller skaffa c

varför är alla så dryga?
5komma2racing
14 mars 2012 · 183 Inlägg

ISpeed skrev:
så andra ska betala för dej? de du säjer?
låt de pengarna gå till folk utan jobb eler erfarenhet. du kan ju söka ett nytt b-kortsjobb eller skaffa c

Jaa? Var i ligger problemet? Tro fan att arbetsgivaren ska betala om dom skall byta ut bilarna.

ISpeed
14 mars 2012 · 135 Inlägg

wikman83 skrev:
arbetsförmedlingen

wikman83 skrev:
"bidrag"

grabben vill ha pengar spelar ingen roll om de e arbetsgivaren eller skattebetalarna som pröjsar

varför är alla så dryga?
wikman83
14 mars 2012 · 30 Inlägg

ISpeed skrev:
så andra ska betala för dej? de du säjer?
låt de pengarna gå till folk utan jobb eler erfarenhet. du kan ju söka ett nytt b-kortsjobb eller skaffa c

Ja, det är ju lite det som är tanken, att jag ska skaffa C-kort. Och av den anledningen så undrar jag ifall man kan vända sig någonstans för att få hjälp att finansiera utbildningen... Med tanke på att vi på min arbetsplats har haft semestervikarier som efter 23 veckors utbildning på YA för över 100tusen kr (från AF) och med CE på lappen inte ens kunnat backa till mot en lastbrygga med en lätt lastbil dom första 3 veckorna, och inte har ett enda intresse av att köra lastbil överhuvudtaget så känns det ganska klart för min del att jag måste kolla upp ifall det finns nån möjlighet att jag som faktiskt VILL köra lastbil kan få hjälp med en utbildning, innan jag slantar upp själv...

Chevrolet Caprice "Sport Sedan" (1969)
ISpeed
14 mars 2012 · 135 Inlägg

wikman83 skrev:

ISpeed skrev:
så andra ska betala för dej? de du säjer?
låt de pengarna gå till folk utan jobb eler erfarenhet. du kan ju söka ett nytt b-kortsjobb eller skaffa c

Ja, det är ju lite det som är tanken, att jag ska skaffa C-kort. Och av den anledningen så undrar jag ifall man kan vända sig någonstans för att få hjälp att finansiera utbildningen... Med tanke på att vi på min arbetsplats har haft semestervikarier som efter 23 veckors utbildning på YA för över 100tusen kr (från AF) och med CE på lappen inte ens kunnat backa till mot en lastbrygga med en lätt lastbil dom första 3 veckorna, och inte har ett enda intresse av att köra lastbil överhuvudtaget så känns det ganska klart för min del att jag måste kolla upp ifall det finns nån möjlighet att jag som faktiskt VILL köra lastbil kan få hjälp med en utbildning, innan jag slantar upp själv...

de e en sjuk värld vi lever i

varför är alla så dryga?
Muttley
14 mars 2012 ·

Arbetsgivare betalar inte körkort nu för tiden, det var förr. Han tjänar på att bli av med dig och bara anställa en ny med rätt körkort då de dräller av arbetslösa med rätt behörighet.
Men däremot skulle arbetsförmedlingen ju hjälpa dig kan jag tycka med sina utbildningar. 

Och varför skulle du inte få utbildning?  Tänkte som Ispeed brölar runt och gnäller här.
Du har ju chans att få behålla jobbet ifall ams hjälper dig och därmed slipper de en till arbetslös.  Och med tanke på att de samarbetar med tex lernia skulle de inte bli så dyrt. 

Tycker du de var fel av mig ispeed att jag fick mina körkort betalt av skolan och mitt förra jobb för mina behörigheter ? Har man jobbat och skattat är de bara en rättighet att få hjälp.

ISpeed
14 mars 2012 · 135 Inlägg

tkd_rille skrev:
Tycker du de var fel av mig ispeed att jag fick mina körkort betalt av skolan och mitt förra jobb för mina behörigheter ? Har man jobbat och skattat är de bara en rättighet att få hjälp.

ser hellre lägre skatt å att du kunde betala dina körkort ur egen ficka

annars blir de ju ofta som wikman sa, "semestervikarier som efter 23 veckors utbildning på YA för över 100tusen kr (från AF) och med CE på lappen inte ens kunnat backa till mot en lastbrygga med en lätt lastbil dom första 3 veckorna, och inte har ett enda intresse av att köra lastbil överhuvudtaget"

men du tycker kanske att de e helt friskt att ams betalar dyra utbildningar för folk som e helt ointreserade och sedan skiter i att arbeta i de som de blivit utbildade i och kostar samhället massa pengar ?? ?

varför är alla så dryga?
Hamilton
14 mars 2012 · 8 865 Inlägg

Håller med ISpeed, rattvridare finns det gott om däremot så saknas det chaufförer
Har man intresset och viljan så lösen man även finansieringen själv.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
wikman83
14 mars 2012 · 30 Inlägg

Ja mitt argument till AF var just det, att dom skulle slippa en arbetssökande till ifall dom kostade på mig en utbildning. Men tydligen så kunde dom inte ordna något annat än en 23 veckors utbildning på Yrkesakademin för över 100papp, och där prioriterade dom utstämplade personer, vilket jag har full förståelse för. Däremot har jag lite svårt att förstå hur det kan vara en omöjlighet att bara utbilda någon med ett vanligt C-kort och ett YKB som skulle kosta c:a 30tusen totalt. Den utbildningen skulle ta c:a 5 veckor och efter det så har man säkrat sin tjänst. Men så var tydligen fallet.

Chevrolet Caprice "Sport Sedan" (1969)
Muttley
14 mars 2012 ·

ISpeed skrev:

tkd_rille skrev:
Tycker du de var fel av mig ispeed att jag fick mina körkort betalt av skolan och mitt förra jobb för mina behörigheter ? Har man jobbat och skattat är de bara en rättighet att få hjälp.

ser hellre lägre skatt å att du kunde betala dina körkort ur egen ficka

annars blir de ju ofta som wikman sa, "semestervikarier som efter 23 veckors utbildning på YA för över 100tusen kr (från AF) och med CE på lappen inte ens kunnat backa till mot en lastbrygga med en lätt lastbil dom första 3 veckorna, och inte har ett enda intresse av att köra lastbil överhuvudtaget"

men du tycker kanske att de e helt friskt att ams betalar dyra utbildningar för folk som e helt ointreserade och sedan skiter i att arbeta i de som de blivit utbildade i och kostar samhället massa pengar ?? ?

Bättre att låta de gå ut som arbetslösa och så får vi som jobbar betala när de är utstämplade så är de där ändå. Bra tänkt.
Nej jag arbetade in för att gynna landet, jag ger och jag kan ta. Därmed får man ibland hjälp.
Sen verkar de som TS är intresserad av att behålla sitt jobb och vill därmed ha chans att behålla sitt jobb. Men anser att han vill ha hjälp för att senare kunna betala tillbaka i form av skatt.

Men du anser de vara friskt att han ska stämpla. Men vi får ju ha delade meningar.

Hade ärligt talat inte personligen lagt pengarna på vissa av behörigheterna.

Sen se de på andra hållet. Ts har kanske inte dessa 100 tusen, ska han ta lån på 100 tusen och sen ha studiestöd med.
Var kostar han mest pengar i längden?

baltis
14 mars 2012 · 1 948 Inlägg

Låter konstigt att din arbetsgivare inte erbjuder sig att betala kortet... fråga om ni kan göra någon deal med att han drar kostnaden på din bruttolön?

MEN jag tror faktiskt att arbetsgivaren MÅSTE erbjuda dig utbildning... ring och hör med facket.

Muttley
14 mars 2012 ·

baltis skrev:
Låter konstigt att din arbetsgivare inte erbjuder sig att betala kortet... fråga om ni kan göra någon deal med att han drar kostnaden på din bruttolön?

MEN jag tror faktiskt att arbetsgivaren MÅSTE erbjuda dig utbildning... ring och hör med facket.

Nej de måste INTE erbjuda utbildning. 
Facket har heller ingenting att säga till om i detta fallet tyvärr.

ISpeed
15 mars 2012 · 135 Inlägg

tkd_rille skrev:
Bättre att låta de gå ut som arbetslösa och så får vi som jobbar betala när de är utstämplade så är de där ändå. Bra tänkt.
Nej jag arbetade in för att gynna landet, jag ger och jag kan ta. Därmed får man ibland hjälp.
Sen verkar de som TS är intresserad av att behålla sitt jobb och vill därmed ha chans att behålla sitt jobb. Men anser att han vill ha hjälp för att senare kunna betala tillbaka i form av skatt.

Men du anser de vara friskt att han ska stämpla. Men vi får ju ha delade meningar.

Hade ärligt talat inte personligen lagt pengarna på vissa av behörigheterna.

Sen se de på andra hållet. Ts har kanske inte dessa 100 tusen, ska han ta lån på 100 tusen och sen ha studiestöd med.
Var kostar han mest pengar i längden?

då får någon redan utbildad jobbet ? plus en arbetslös minus en arbetslös

nu var de ju inte 100k som han behövde å han hade pengar... de e många som får skuldesätta sig genom studielån för att få en utbildning ... va e så speciellt med lastbilsåkare, varför ska de få allt serverat ???

varför är alla så dryga?
Muttley
15 mars 2012 ·

Nu hamnar vi utanför men ska vi inte hjälpa svenska medborgare innan vi räddar världen? 


Men som svar så kan inte TS kräva sin chef på hjälp. Han kan göra försök med AMS men då de troligen inte vill hjälpa Svensson så får han bli arbetslös och göra Annat.
Jag hade stått på mig och lagt fram de att du blir av med jobbet och varit riktigt jobbig mot dem. Att ta från egen ficka är absolut sista utgången.

wikman83
15 mars 2012 · 30 Inlägg

Det jag undrade över var; Finns det hjälp att få med finansieringen? Bara för att jag har ett sparkapital så tänker jag inte tacka nej, ifall det finns hjälp att få! Det låter bara korkat i mina öron... Men det var tydligen helt fel ställe att ställa den här frågan på.

Chevrolet Caprice "Sport Sedan" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang