Svetsa en läckande kompressor?? GÅR de?

sveepa
17 mars 2012 · 110 Inlägg

hej har en lite rejäl kompressor 150 l tank  kan ladda  11 bar men  efter 6 bar hör man ett litet  pys ljud, konstaterade att de läcker på ett ställe där de är en liten spricka.. e detta totalt livsfarlige och kan explodera elr XD
kan jag bara blästra lite där och läggga en fet svets?

Fättan ska va som förgasarn, sketen o dann.
BMW e30 318/325 "M50" (1988)
BMW e38 "Släden" (1998)
Hilmer
17 mars 2012 · 1 777 Inlägg

För att minimera risken för skada på person och sak bör ju tanken bytas.
Har den spruckit på ett ställe så hade jag personligen inte litat en sekund på tanken.

Germax
17 mars 2012 · 12 086 Inlägg

Ja det känns ju inte helt safe nej..

Jag hade nog svetsat, sänkt trycket till 8bar och ställt kompressorn någonstans där den inte är i vägen.

baltis
17 mars 2012 · 1 948 Inlägg

OM det skulle explodera skulle det bli en jävla smäll big_smile men vafan skulle det explodera för? slangar klarar 11bar... skulle din svets då inte göra det?

Hade jag varit dig så skulle jag svetsat.

Hilmer
18 mars 2012 · 1 777 Inlägg

baltis skrev:
OM det skulle explodera skulle det bli en jävla smäll big_smile men vafan skulle det explodera för? slangar klarar 11bar... skulle din svets då inte göra det?

Hade jag varit dig så skulle jag svetsat.

Handlar ju inte riktigt om att det skulle spricka på samma ställe igen utan om att det finns en försvagning i tanken över lag. Så även om man svetsar där det idag finns en spricka så kan tanken ge sig på ett annat ställe.
Att tanken spruckit alls tyder ju på att den har defekter.

Marcus_89 Biltokig elektriker
18 mars 2012 · 3 352 Inlägg

+1 på hilmer. Byt tanken, jag hade inte vågat chansa, en tank som exploderar vill man jäklar inte vara i närheten av, man mår inte så bra av det.

sveepa
18 mars 2012 · 110 Inlägg

jag är för slån  för att byta  köpte den  här om dan bara men märkte att de  pös lite först när jag kom hem och  fyllde i  fullt tryck och de va helt tyst. men jag har svetsat den nu så bara hoppas på de bästa nu haha xD

Fättan ska va som förgasarn, sketen o dann.
BMW e38 "Släden" (1998)
BMW e30 318/325 "M50" (1988)
Marcus_89 Biltokig elektriker
18 mars 2012 · 3 352 Inlägg

Då får vi hoppas att snålheten inte bedrar visheten då smile

IX ____________________________________
19 mars 2012 · 1 340 Inlägg

Hur stor explosion kan det egentligen bli från 11bar luft i en ståltank? Känns som att den inte kan brista tillräckligt fort för att det ska bli någon farligt situation? smile eller har jag fel? smile liksom, stål är ju väldigt solid, skulle tanken brista så tappar den ju trycket väldigt fort genom en liten spricka

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Super40
19 mars 2012 · 415 Inlägg

RightFront skrev:
Hur stor explosion kan det egentligen bli från 11bar luft i en ståltank? Känns som att den inte kan brista tillräckligt fort för att det ska bli någon farligt situation? smile eller har jag fel? smile liksom, stål är ju väldigt solid, skulle tanken brista så tappar den ju trycket väldigt fort genom en liten spricka

Det är ett stort tryck så det blir en rejäl smäll och den lär gå iväg som en raket när det ger sig. Har man väl kommit upp i kritisk spricklängd så kommer allt på en gång. Det blir som med däck som skjuter, allt i närheten blir skrot.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
IX ____________________________________
19 mars 2012 · 1 340 Inlägg

Super40 skrev:

RightFront skrev:
Hur stor explosion kan det egentligen bli från 11bar luft i en ståltank? Känns som att den inte kan brista tillräckligt fort för att det ska bli någon farligt situation? smile eller har jag fel? smile liksom, stål är ju väldigt solid, skulle tanken brista så tappar den ju trycket väldigt fort genom en liten spricka

Det är ett stort tryck så det blir en rejäl smäll och den lär gå iväg som en raket när det ger sig. Har man väl kommit upp i kritisk spricklängd så kommer allt på en gång. Det blir som med däck som skjuter, allt i närheten blir skrot.

Jo visst är det ett stort tryck, men kan en spricka växa till "kritisk spricklängd"? Borde man inte börja tappa trycket innan metallen är så försvagad att de exploderar? smile

Däck är ju gummi, och i de fallen brukar ju däcken ofta vara slitna och väldigt varma, inte som en ståltank i ett garage direkt smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Super40
19 mars 2012 · 415 Inlägg

Varje gång trycket ändras så växer sprickan och tillslut smäller det bara till. Den tappar inte trycket så snabbt, det är materialet som helt tappar förmågan att hålla ihop. Det fanns ett flygplan som flög mycket vid Bahamas om jag inte mins fel som hade gjort många start och landningar. Detta ger många tryckförändringar där sprickor växer sig längre för varje gång det ändrar tryck och tillslut "sprängdes" stora delar av kabinen bort när sprickorna blivit för stora.

Det spelar ingen större roll om det är gummi eller stål när sprickan öppnar upp sig. Stålet viker sig som ingenting när trycket ska ut och har man en sliten tank med tryck i så är det precis som ett slitet däck som väntar på att smälla.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
sveepa
19 mars 2012 · 110 Inlägg

tvivlar med på att den kan (explodera) de e ju en tjock  metall tank säkert 3mm tjock, sprickan jag hade va  ca 4 cm lång och de  pös bara lite  sjönk ca 2 bar  över natten, hade den spruckit upp lite med hade de väl bara läckt mer kasnke tömt tanken över natten, så tjock metal kan väl knappas bara fläkas upp som en strängd alumininm burk ? jag tvivlar på de iaf men har ju aldrig sett elr hört nått  liknande heller. men kanske är möljugt jag vet inte big_smile

Fättan ska va som förgasarn, sketen o dann.
BMW e30 318/325 "M50" (1988)
BMW e38 "Släden" (1998)
Super40
19 mars 2012 · 415 Inlägg

Du får tro vad du vill men jag hade inte använt den för jag har jag läst en del hållfasthetslära om tex tryckkärl. Det finns massor med cisterner, tankar, flygplan, etc som smällt. Det finns en anledning till att man egentligen ska ha en bur runt däck när man pumpar upp dem. Det är för att det blir en rejäl smäll när nått händer. Jag vill inte va dryg. Det är mest för din egen säkerhet.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
ISpeed
19 mars 2012 · 135 Inlägg

ahah en komprssortank kommer aldrig sprängs om man bara har 10bar,,, spelar ingen roll hur många rövarhistorier super40 hört om flygplan som exploderat

sen e de en annan sak om man börjar prata om andra gaser eler andra material,,, men luft i stål kommer aldrig få en förödande effekt på hemmakopressor nivå!!!

varför är alla så dryga?
Hilmer
19 mars 2012 · 1 777 Inlägg

Värt att tänka på är att tankar som är registrerade på företag skall besiktigas med jämna mellanrum för att det inte ska finnas risker att dom brister, undras varför...

myran Foto/Bilnörd
19 mars 2012 · 1 541 Inlägg

För det första så spricker tanken beror det ofta på att den rostat innefrån.

Sen när du svetsar i en tank så tillsätter du värme och riskerar att få spänningar i tanken. Plus att tanken expanderar varje gång du fyller den. Dvs stor risk för ny sprickbildning.

I övrigt angående explotioner om jag inte mins helt fel så blir 150liter x 11 bar = 1650Liter luft som tömts om tanken brister. Det är en jävla massa luft som ska ut.

Jag skulle funderat på en ny tank.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
ISpeed
19 mars 2012 · 135 Inlägg

Hilmer skrev:
Värt att tänka på är att tankar som är registrerade på företag skall besiktigas med jämna mellanrum för att det inte ska finnas risker att dom brister, undras varför...

måttband som används för att kalibrera hastighetslaser ska vara godkända o får skickas på mätning för att verifieras varje år,,, ändrar sej cm-skalan?

har fan aldrig varit me om att en tank "Exploderar" å då har jag sett massa lastbilstankar med tryckluft som har brustit i nån gavel, men fan aldrig exploderat

varför är alla så dryga?
ISpeed
19 mars 2012 · 135 Inlägg

myran skrev:
I övrigt angående explotioner om jag inte mins helt fel så blir 150liter x 11 bar = 1650Liter luft .

1650liter luft orkar inte fläka upp tillrräckligt me stål för att de ska explodera,,, blir bara lite pyspunka

varför är alla så dryga?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang