Kopplings problem saab 9000

-FreDDe-
18 mars 2012 · 217 Inlägg

tjena

har precis bytat v-låda så börja lufta koppling kom broms vätska direkt, sen efter 2-3 luftningar försvann trycket?

någon som vet vad detta kan va eller de e bara fortsätta lufta?

mvh fredrik

Volvo 244 GL "Vinterpulka" (1988)
BMW F11 M550D "Blue monster" (2013)
BMW F31 320D "White Light" (2016)
kwansa Hmm, vet inte?
18 mars 2012 · 1 775 Inlägg

hur mycke bromsvätska har du i behållaren? det ska vara överfullt, om nivån sjunker längre ner än 1,5-2cm under locket så trycka man bara ner luft till kopplingen.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
AndreasPlars
18 mars 2012 · 1 062 Inlägg

Kan bara instämma med ovanstående. 100% full i behållaren. Att trycksätta den med lufttryck från däcket är en klart fördel som gör jobbat mycket lättare.

Sen brukar jag fylla upp och lossa luftnippeln och avvakta en stund. När det börjar att rinna ur luftnippeln är det oftast inte mycket luft kvar. Då toppfyller man igen och luftar så brukar det gå bra.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
kwansa Hmm, vet inte?
18 mars 2012 · 1 775 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Kan bara instämma med ovanstående. 100% full i behållaren. Att trycksätta den med lufttryck från däcket är en klart fördel som gör jobbat mycket lättare.

Sen brukar jag fylla upp och lossa luftnippeln och avvakta en stund. När det börjar att rinna ur luftnippeln är det oftast inte mycket luft kvar. Då toppfyller man igen och luftar så brukar det gå bra.

M.V.H.

precis, jag var så feg tillslut så jag luftade max 5-6sekunder i taget för att det inte skulle bli för lite vätska i behållaren.

jag rev ur motorn och lådan eftersom jag trodde att jag "luftat" sönder slaven roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
-FreDDe-
18 mars 2012 · 217 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Kan bara instämma med ovanstående. 100% full i behållaren. Att trycksätta den med lufttryck från däcket är en klart fördel som gör jobbat mycket lättare.

Sen brukar jag fylla upp och lossa luftnippeln och avvakta en stund. När det börjar att rinna ur luftnippeln är det oftast inte mycket luft kvar. Då toppfyller man igen och luftar så brukar det gå bra.

M.V.H.

tack för tipset

snaku
18 mars 2012 · 155 Inlägg

Du måste trycksätta bromsvätskebehållaren för att kunna lufta kopplingen på en 9000, som nån sa går det ju att använda ett däck. Det föreslår de i hynes om du inte har tillgång till kompressor. Själv använde jag en kylareprovare. Funkar fint, enkelt snabbt och smidigt.

Senast redigerat av snaku (18 mars 2012)

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang