Kan polisen göra så?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 mars 2012 · 13 810 Inlägg

RightFront skrev:

Growe skrev:
men ljuger du som vittne i rätten så kan du åka fast för mened

Delvis rätt, man måste ha svurit ed för att man ska kunna dömas till mened, finns många tillfällen där man inte svär ed (se mitt inlägg högre upp för ett exempel, PM:a om ni är mer nyfikna tongue)

Sen är det inte ofta någon faktiskt döms för mened i mindre allvarliga rättegångar i tingsrätten, nämndemännen sover hellre än att bryr sig neutral

vet hur det går till i rättsalen..

nämdemännen är väll aldrig vakna...om än intreserade av något utan dom dömmer bara rätt överlag om dom inte råkar vakna till under rättegången och faktist lyssnar.. och det är dom gångerna någon kanske blir friad...


enligt rätten finns det tex ingen anledning att polisen ljuger..
endå har jag hört dom ljuga ett antal gånger i rättsalen..

har blivit dömd för fortkörning pga dom ljög..dom påstog att dom haft ögon kontakt hela tiden med min bil det märkliga var att jag såg inte deras bil under en period dom påstår att dom såg mig när vi passerade ett backrön och jag låg 1000meter före dom och det tog dom 2km innan dom hann i kapp mig så dom hade inte en enda koll på mitt fordon på 2km

men jag blev dömd för polisen hade ingen anledning att ljuga att dom vägrade visa filmen dom filmat talar sitt tydliga språk att min bil inte syndes

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
alain www.bimmerpower.org
21 mars 2012 · 3 995 Inlägg

Marbu skrev:
Dan före besiktning mötte ja polisen inne i stan, då tog dom tydligen reg nr på min bil och såg att den inte var besiktigad. Dom stannade mig inte då utan dom kom hem till mig senare och krävde böter, kan dom göra så? Dom hade ju ingen susning om att ja körde, jag måste väl inte äns öppna åt dom?
Ja kan väl bara säga att ja har inte vart ute och kört ni måste sett fel?

*
Polisen har inte rätt att komma hemma hos dig i efterskott för att kräva böter, det ska göra på plats.
Dom kan ha kollat din bil när den var parkerat hos dig.

Svårt att inte öppna dörren till polisen, de kan komma och meddela dig att någon i familjen råkade ut för en olycka eller sånt.

Du har rätt att inte skriva på någonting om de inte visar dig ett bevis.
Du har rätt att kräva att polisen legitimerar sig oavsett om de stoppa dig på väg eller om de kommer hos dig.
Du har rätt att skriva på en papper deras tjänst numer som finns på deras legitimation.
Du har rätt att ringa till deras chef och fråga vad dessa poliser sysslar med.
Vid tjänstefel du har rätt att stämma polisen så att detta går till tingrätten.

Att vara polis är exakt samma som ett annat yrke, de kan inte göra vad som helst men tyvärr, unga utbildad polis vill gärna briljera och ofta gör dom det på fel sätt.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
OmegaCoffe Dumpersförare.
21 mars 2012 · 970 Inlägg

Fattar inte varför man ska sitta här och gnälla över snuten. har du kört med en obes bil och dom tar dig får du fan ta ditt ansvar. kör lagligt istället eller cykla om du inte har råd med att bes.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Mattias_Vejdeland
21 mars 2012 · 329 Inlägg

Growe skrev:

RightFront skrev:

Growe skrev:
men ljuger du som vittne i rätten så kan du åka fast för mened

Delvis rätt, man måste ha svurit ed för att man ska kunna dömas till mened, finns många tillfällen där man inte svär ed (se mitt inlägg högre upp för ett exempel, PM:a om ni är mer nyfikna tongue)

Sen är det inte ofta någon faktiskt döms för mened i mindre allvarliga rättegångar i tingsrätten, nämndemännen sover hellre än att bryr sig neutral

vet hur det går till i rättsalen..

nämdemännen är väll aldrig vakna...om än intreserade av något utan dom dömmer bara rätt överlag om dom inte råkar vakna till under rättegången och faktist lyssnar.. och det är dom gångerna någon kanske blir friad...


enligt rätten finns det tex ingen anledning att polisen ljuger..
endå har jag hört dom ljuga ett antal gånger i rättsalen..

har blivit dömd för fortkörning pga dom ljög..dom påstog att dom haft ögon kontakt hela tiden med min bil det märkliga var att jag såg inte deras bil under en period dom påstår att dom såg mig när vi passerade ett backrön och jag låg 1000meter före dom och det tog dom 2km innan dom hann i kapp mig så dom hade inte en enda koll på mitt fordon på 2km

men jag blev dömd för polisen hade ingen anledning att ljuga att dom vägrade visa filmen dom filmat talar sitt tydliga språk att min bil inte syndes

Vilket jäkla ögonmått du måste ha big_smile inte bara avgöra det i en backspegel utan även till en bil som inte syns...

Volvo XC70 (2001)
Saab 900R (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 mars 2012 · 13 810 Inlägg

Mattias_Vejdeland skrev:

Growe skrev:

RightFront skrev:

Delvis rätt, man måste ha svurit ed för att man ska kunna dömas till mened, finns många tillfällen där man inte svär ed (se mitt inlägg högre upp för ett exempel, PM:a om ni är mer nyfikna tongue)

Sen är det inte ofta någon faktiskt döms för mened i mindre allvarliga rättegångar i tingsrätten, nämndemännen sover hellre än att bryr sig neutral

vet hur det går till i rättsalen..

nämdemännen är väll aldrig vakna...om än intreserade av något utan dom dömmer bara rätt överlag om dom inte råkar vakna till under rättegången och faktist lyssnar.. och det är dom gångerna någon kanske blir friad...


enligt rätten finns det tex ingen anledning att polisen ljuger..
endå har jag hört dom ljuga ett antal gånger i rättsalen..

har blivit dömd för fortkörning pga dom ljög..dom påstog att dom haft ögon kontakt hela tiden med min bil det märkliga var att jag såg inte deras bil under en period dom påstår att dom såg mig när vi passerade ett backrön och jag låg 1000meter före dom och det tog dom 2km innan dom hann i kapp mig så dom hade inte en enda koll på mitt fordon på 2km

men jag blev dömd för polisen hade ingen anledning att ljuga att dom vägrade visa filmen dom filmat talar sitt tydliga språk att min bil inte syndes

Vilket jäkla ögonmått du måste ha big_smile inte bara avgöra det i en backspegel utan även till en bil som inte syns...

jag såg dom väll när jag körde förbi dom och innan jag paserade krönet och då var jag mest troligen ungefär 1000meter framför
sen var dom väck tills jag svängde vägen då kom dom ikapp innan syndes dom ej  mätaren stog på 200 hela tiden  passerade dom när dom höll ungefär 60km/h och då höll jag 200

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Andromeda Rumpmas
21 mars 2012 · 3 860 Inlägg

rickylicious skrev:
Vilken rolig diskussion egentligen. Vi har en kille som erkänner ett brott mot lagen och samtidigt ställer frågan hur han kan använda lagen till sin fördel för att slippa undan.....? Hör ni inte hur jädra fel det blir?

Hur många trådar finns det inte om hur man klarar sig undan när man åkt fast i fartkameror, hur man ska besikta en bil med fel avgasvärden utan att laga felet, hur man kan bära sig åt för att få en toktrimmad bil genom besiktningen, hur man ska få på xenonljus på bilar som inte är gjorda för det och åka runt och blända satan osv osv? Varför irriterar just den här tråden dig extra mycket?

Men jag håller med dig. Man tvingas att besikta bilen av en anledning och man ska inte köra obesiktat. Och åker man fast tar man sitt straff.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Nordixx
21 mars 2012 ·

Tack!

Marbu
25 mars 2012 · 556 Inlägg

handlar inte om att jag inte har råd att betala böter eller att ja inte vill besiktiga bilen.
de handlar om att jag var intresserad av hur lagen fungerar i ett sånt läge utan bevis..

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
Volvo 740 "snobben" (1988)
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
BMW e34 540 "turbo" (1994)
alain www.bimmerpower.org
26 mars 2012 · 3 995 Inlägg

Utan bevis kan de inte göra någonting, eftersom polisen tappade dig en stund, de kan inte komma och såga att det var du, det kunde ha vart någon annat med en likadan bil.
Som jag skrev ovan, det är din rätt att inte skriva på någonting eller gjorde du det?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
26 mars 2012 · 2 390 Inlägg

Exakt som tidigare skrivit att dom måste ta dig på plats för att kunna ge böter, och hur vet polisen att  du inte körde till och från verkstad? det får man ju göra obes. Så länge du inte körde runt mycket i stan.

Senast redigerat av _Performance_ (26 mars 2012)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 mars 2012 · 13 810 Inlägg

_Performance_ skrev:
Exakt som tidigare skrivit att dom måste ta dig på plats för att kunna ge böter, och hur vet polisen att  du inte körde till och från verkstad? det får man ju göra obes. Så länge du inte körde runt mycket i stan.

man får ej köra den till och från verkstaden längre som jag föstått

pga detta missbrukades därimot när du fått 2:a får du bara köra till och från verkstad

nu tror jag det paserar om man kör och kan bevisa att man skulle till verkstad eller kommer därifrån..
skönt att ha 2polare som äger bilverkstäder smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
26 mars 2012 · 2 390 Inlägg

Growe skrev:

_Performance_ skrev:
Exakt som tidigare skrivit att dom måste ta dig på plats för att kunna ge böter, och hur vet polisen att  du inte körde till och från verkstad? det får man ju göra obes. Så länge du inte körde runt mycket i stan.

man får ej köra den till och från verkstaden längre som jag föstått

pga detta missbrukades därimot när du fått 2:a får du bara köra till och från verkstad

nu tror jag det paserar om man kör och kan bevisa att man skulle till verkstad eller kommer därifrån..
skönt att ha 2polare som äger bilverkstäder smile

Dom har inte ändrat på transportstyrelsen än iaf, så tror det gäller fortfarande. Och får man en 2:a borde besiktnings perioden vara 2 månader direkt, nu har du ju en 1 månad på dig att fixa bilen och får köra med den. Sen ytterligare en månad till men då har du körförbud och endast till och från verkstad.

Senast redigerat av _Performance_ (26 mars 2012)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 mars 2012 · 13 810 Inlägg

_Performance_ skrev:

Growe skrev:

_Performance_ skrev:
Exakt som tidigare skrivit att dom måste ta dig på plats för att kunna ge böter, och hur vet polisen att  du inte körde till och från verkstad? det får man ju göra obes. Så länge du inte körde runt mycket i stan.

man får ej köra den till och från verkstaden längre som jag föstått

pga detta missbrukades därimot när du fått 2:a får du bara köra till och från verkstad

nu tror jag det paserar om man kör och kan bevisa att man skulle till verkstad eller kommer därifrån..
skönt att ha 2polare som äger bilverkstäder smile

Dom har inte ändrat på transportstyrelsen än iaf, så tror det gäller fortfarande. Och får man en 2:a borde besiktnings perioden vara 2 månader direkt, nu har du ju en 1 månad på dig att fixa bilen och får köra med den. Sen ytterligare en månad till men då har du körförbud och endast till och från verkstad.

tyvärr eller iof inte tyvärr men det står tydliget att bilen inte får användas förens felet är åtgärdat vid första bes

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
26 mars 2012 · 2 390 Inlägg

Growe skrev:

_Performance_ skrev:

Growe skrev:

man får ej köra den till och från verkstaden längre som jag föstått

pga detta missbrukades därimot när du fått 2:a får du bara köra till och från verkstad

nu tror jag det paserar om man kör och kan bevisa att man skulle till verkstad eller kommer därifrån..
skönt att ha 2polare som äger bilverkstäder smile

Dom har inte ändrat på transportstyrelsen än iaf, så tror det gäller fortfarande. Och får man en 2:a borde besiktnings perioden vara 2 månader direkt, nu har du ju en 1 månad på dig att fixa bilen och får köra med den. Sen ytterligare en månad till men då har du körförbud och endast till och från verkstad.

tyvärr eller iof inte tyvärr men det står tydliget att bilen inte får användas förens felet är åtgärdat vid första bes

Har aldrig varit med om att polisen sagt nå även fast man kör med ombesiktning,  Men nu har ja vi ett mysterium att lösa. Varför står det inte direkt på besiktnings pappret att man har 2 månader på sig att besikta, står ju att man får körförbud efter en månad.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Brådhis * Voff voff *
26 mars 2012 · 10 328 Inlägg

_Performance_ skrev:

Growe skrev:

_Performance_ skrev:
Dom har inte ändrat på transportstyrelsen än iaf, så tror det gäller fortfarande. Och får man en 2:a borde besiktnings perioden vara 2 månader direkt, nu har du ju en 1 månad på dig att fixa bilen och får köra med den. Sen ytterligare en månad till men då har du körförbud och endast till och från verkstad.

tyvärr eller iof inte tyvärr men det står tydliget att bilen inte får användas förens felet är åtgärdat vid första bes

Har aldrig varit med om att polisen sagt nå även fast man kör med ombesiktning,  Men nu har ja vi ett mysterium att lösa. Varför står det inte direkt på besiktnings pappret att man har 2 månader på sig att besikta, står ju att man får körförbud efter en månad.

Första månaden:
Du får endast köra den sträcka som krävs för att laga felet och när felet är lagat får du köra hur mycket du vill även innan du ombesiktigat.

Andra månaden:
Du får endast köra till och från verkstad (kan vara ändrat numera...) för att laga felet och får inte använda bilen förrän du ombesiktigat, även fast felen är lagade.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (26 mars 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
26 mars 2012 · 2 390 Inlägg

Brådhis skrev:

_Performance_ skrev:

Growe skrev:

tyvärr eller iof inte tyvärr men det står tydliget att bilen inte får användas förens felet är åtgärdat vid första bes

Har aldrig varit med om att polisen sagt nå även fast man kör med ombesiktning,  Men nu har ja vi ett mysterium att lösa. Varför står det inte direkt på besiktnings pappret att man har 2 månader på sig att besikta, står ju att man får körförbud efter en månad.

Första månaden:
Du får endast köra den sträcka som krävs för att laga felet och när felet är lagat får du köra hur mycket du vill även innan du ombesiktigat.

Andra månaden:
Du får endast köra till och från verkstad (kan vara ändrat numera...) för att laga felet och får inte använda bilen förrän du ombesiktigat, även fast felen är lagade.

//Brådhis

Precis som ja förstått då, men trodde med dom tidigare inläggen att dom mena att men inte fick köra alls med en bil med ombesiktning även fast felen är åtgärdade. Men nu har vi klarat upp de smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Muttley
26 mars 2012 ·

Brådhis skrev:

_Performance_ skrev:

Growe skrev:

tyvärr eller iof inte tyvärr men det står tydliget att bilen inte får användas förens felet är åtgärdat vid första bes

Har aldrig varit med om att polisen sagt nå även fast man kör med ombesiktning,  Men nu har ja vi ett mysterium att lösa. Varför står det inte direkt på besiktnings pappret att man har 2 månader på sig att besikta, står ju att man får körförbud efter en månad.

Första månaden:
Du får endast köra den sträcka som krävs för att laga felet och när felet är lagat får du köra hur mycket du vill även innan du ombesiktigat.

Andra månaden:
Du får endast köra till och från verkstad (kan vara ändrat numera...) för att laga felet och får inte använda bilen förrän du ombesiktigat, även fast felen är lagade.

//Brådhis

De du skrev under månad 1 stämmer inte. Använd fakta som faktiskt gäller. Vi har nog gått igenom de hundra gånger på forumet. Inte ens besiktningen skriver som dig.   Du får inte köra med bilen förrän den har blivit helt godkänd när den fått efterkontroll.

FAKTA
http://bilprovningen.se/bp/main.nsf/con … D20033B693

Muttley
26 mars 2012 ·

_Performance_ skrev:

Brådhis skrev:

_Performance_ skrev:

Har aldrig varit med om att polisen sagt nå även fast man kör med ombesiktning,  Men nu har ja vi ett mysterium att lösa. Varför står det inte direkt på besiktnings pappret att man har 2 månader på sig att besikta, står ju att man får körförbud efter en månad.

Första månaden:
Du får endast köra den sträcka som krävs för att laga felet och när felet är lagat får du köra hur mycket du vill även innan du ombesiktigat.

Andra månaden:
Du får endast köra till och från verkstad (kan vara ändrat numera...) för att laga felet och får inte använda bilen förrän du ombesiktigat, även fast felen är lagade.

//Brådhis

Precis som ja förstått då, men trodde med dom tidigare inläggen att dom mena att men inte fick köra alls med en bil med ombesiktning även fast felen är åtgärdade. Men nu har vi klarat upp de smile

Och de stämde med. All info som man behöver står på bilprovningens sida.

discokapten Kapten på disco!
26 mars 2012 · 1 729 Inlägg

alain skrev:

Marbu skrev:
Dan före besiktning mötte ja polisen inne i stan, då tog dom tydligen reg nr på min bil och såg att den inte var besiktigad. Dom stannade mig inte då utan dom kom hem till mig senare och krävde böter, kan dom göra så? Dom hade ju ingen susning om att ja körde, jag måste väl inte äns öppna åt dom?
Ja kan väl bara säga att ja har inte vart ute och kört ni måste sett fel?

*


Polisen har inte rätt att komma hemma hos dig i efterskott för att kräva böter, det ska göra på plats.
Dom kan ha kollat din bil när den var parkerat hos dig.

Svårt att inte öppna dörren till polisen, de kan komma och meddela dig att någon i familjen råkade ut för en olycka eller sånt.

Du har rätt att inte skriva på någonting om de inte visar dig ett bevis.
Du har rätt att kräva att polisen legitimerar sig oavsett om de stoppa dig på väg eller om de kommer hos dig.
Du har rätt att skriva på en papper deras tjänst numer som finns på deras legitimation.
Du har rätt att ringa till deras chef och fråga vad dessa poliser sysslar med.
Vid tjänstefel du har rätt att stämma polisen så att detta går till tingrätten.

Att vara polis är exakt samma som ett annat yrke, de kan inte göra vad som helst men tyvärr, unga utbildad polis vill gärna briljera och ofta gör dom det på fel sätt.

Peka ut vart det står i en lagtext.

Senast redigerat av discokapten (26 mars 2012)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
26 mars 2012 · 2 390 Inlägg

tkd_rille skrev:

Brådhis skrev:

_Performance_ skrev:

Har aldrig varit med om att polisen sagt nå även fast man kör med ombesiktning,  Men nu har ja vi ett mysterium att lösa. Varför står det inte direkt på besiktnings pappret att man har 2 månader på sig att besikta, står ju att man får körförbud efter en månad.

Första månaden:
Du får endast köra den sträcka som krävs för att laga felet och när felet är lagat får du köra hur mycket du vill även innan du ombesiktigat.

Andra månaden:
Du får endast köra till och från verkstad (kan vara ändrat numera...) för att laga felet och får inte använda bilen förrän du ombesiktigat, även fast felen är lagade.

//Brådhis

De du skrev under månad 1 stämmer inte. Använd fakta som faktiskt gäller. Vi har nog gått igenom de hundra gånger på forumet. Inte ens besiktningen skriver som dig.   Du får inte köra med bilen förrän den har blivit helt godkänd när den fått efterkontroll.

FAKTA
http://bilprovningen.se/bp/main.nsf/con … D20033B693

Om man inte får köra med bilen förens den är godkänd, varför har man då månad 1 och månad 2, gäller ju samma regler på båda?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang