2107
Sök

Brist på reservdelar till saab?

227 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
Hej, spånar på att köpa en saab 93 aero 01-02, men vågar man. kommer det finnas reservdelar?
har hört från saabägare att det är svårt att få tag i delar...

rangerare
115 Inlägg
19 mars 2012
vissa delar kan vara lite knepiga men en så pass gammal ska inte vara nå större problem

329 Inlägg
19 mars 2012
Varför skulle det vara svårare att få tag i reservdelar till en saab än någon annan bil som inte tillverkas längre???

4 767 Inlägg
19 mars 2012
Därför att det inte går att gå till biltillverkaren och köpa delar längre, utan man får helt förlita sej på eftermarknaden.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

227 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
vilka delar kan vara svåra att få tag i? plåtdelar? annars lär ju allt utom plåtdelar finnas pirat?
Senast redigerat av Mattias_ee (19 mars 2012)

4 767 Inlägg
19 mars 2012
Alla vanliga slitdelar finns ju som eftermarknads, och dom speciella delarna finns ju på skroten.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

329 Inlägg
19 mars 2012
Erick skrev:
Därför att det inte går att gå till biltillverkaren och köpa delar längre, utan man får helt förlita sej på eftermarknaden.

Precis som till alla andra bilmodeller alltså big_smile

342 Inlägg
19 mars 2012
Nu är det ju så att Saab Parts, den del som handhar just reservdelar, fortfarande existerar och går riktigt bra.
Det är sant att det varit trögt att få tag på vissa specifika delar.

Saab Parts drabbades av den bojkott i underleverantörsled som Saab led av innan företaget gick i konkurs.
Men med Saabs konkurs släppte proppen för Saab Parts, som inte ingår i konkursboet.

http://www.svd.se/naringsliv/saab-parts … 903461.svd

De har kontakt med så gott som alla av Saabs underleverantörer och har aldrig lidit rent ekonomiskt. Och det har aldrig varit Saab Parts som slarvat med betalningarna gentemot underleverantörer.
För Saab Parts kör på som vanligt och levererar till sina märkesverkstäder, precis som tidigare.

Så att man som Saab-ägare skulle vara helt utlämnad åt eftermarknadsdelar eller begagnade delar är ren lögn.

Sist jag behövde reservdelar till en av mina Saabar (någon månad sedan) knatade jag in till märkesverkstad och beställde. De nya originaldelarna kom två arbetsdagar senare.
Jättekrångligt. Verkligen!
Senast redigerat av 9Femma (19 mars 2012)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

rangerare
115 Inlägg
20 mars 2012
måste instämma i allt 9femman sa! men vissa delar har jarit lite längre väntetid på men så är det ju oavsett vilken bil det gäller

huh?
10 427 Inlägg
20 mars 2012
Det är mest senaste årsmodellerna av 9-3 och senaste varianten av 9-5 som har problem.

Var någon som hade väntat i ett halvår för att ens kunna få igång ena halvljuset, men
hade fortfarande inte fått någon tid när det skulle dyka upp. Vi Bilägare har skrivit om
Saab Parts problem ett par gånger tongue

Här har ni lite fakta:
http://www.vibilagare.se/reportage/bris … 019?page=1

"Däremot har Saab-ägare drabbats av ett annat dilemma – nämligen bristen på reservdelar. Situationen under hösten och vintern har varit akut och en del bilägare har fått vänta i månader på reservdelar.

– Saab har problem att få fram olika reservdelar. Vi får en del förfrågningar när Saabs verkstäder inte kan få tag i delar från den egna organisationen, säger Kåge Karlevall, på den oberoende reservdelshandlaren GKG Reservdelar i Stockholm.

Enligt honom har det varit svårt att få tag i delar både till 9-3, gamla 9-5 och nya 9-5. Det handlar om servorör, hjullager, AC-rör, kylare, värmefläktar och strålkastare.

– Främst är det delar till nya 9-5:an som är hopplösa att få tag i, säger Kåge Karlevall. Den modellen ska man nog akta sig för, det kanske inte går att laga en sådan bil. Eftersom den är tillverkad i ett så litet antal finns det inte många bilar som krockats, som det går att hämta delar från.

– Och för oberoende reservdelsleverantörer är det kanske inte lönsamt att starta en tillverkning av just en märkesspecifik detalj för Saab."

Edit:

"    Reservdelar som det är brist på enligt verkstäderna:

» Strålkastarinsatser.
    » Styrenhet till xenonljus.
    » Hjullager.
    » Servorör.
    » AC-rör.
    » Kylare.
    » Värmefläktar.
    » Servoslangar.
    » Stötfångare.
    » Nyckelsändare, nycklar.
    » Nummerplåtsbelysning.
    » Turbotrycksgivare.
    » De flesta reservdelar till nya 9-5.
"
Senast redigerat av steifan (20 mars 2012)

342 Inlägg
20 mars 2012
Som sagt - rapporterna om brist på reservdelar är inte tagna ur luften. Problemet existerar, men omfattningen är väldigt överdriven vågar jag påstå.
Kanske viktigast av allt: Vi talar om en övergångsperiod, där Saab Parts (precis som artikeln belyser) förväxlas med Saab Automobile. Fullt logiskt kan jag hålla med om, men icke desto mindre fel.
Det är Saab Automobile som klantat sig med betalningarna till sina underleverantörer. Det är Saab Automobile som har gått i konkurs och vars företagsamhet nu upphört att existera (Jag håller det för helt osannolikt att de kommer tillbaka, just for the record).

Men både då och nu, under Saab Automobiles dödskamp och så här efter att konkursen är ett faktum, är det Saab Parts som fått betala ett högt pris.
Saab Parts har givetvis varit beroende av samma underleverantörer som Saab Automobile. När dessa inte förstår skillnaden mellan de båda bolagen, då uppstår givetvis problem.

Under den extremt segdragna och dödsdömda respiratorkampen med Saab Automobile med Kalle Stropp vid rodret drabbades oskyldiga Saab Parts av underleverantörernas blockad.
Det var nu som det var riktig kris med reservdelar, utan minsta tvekan. Om man läser artikeln du länkar till så beskriver den ju också mycket i just dåtid. Problem återstår att lösa, men som sagt ... när Saab Automobile äntligen gick i konkurs var det som att en propp släppte. Läget blev ljusår bättre vad gäller reservdelsfrågan.

Att det sedan fortfarande är lite problem är enbart en tråkig (och jag vågar lova tillfällig) konsekvens av nämnda förvirring/förväxling mellan Saab Automobile och Saab Parts.
Saab Parts utmaning är att föra samtal med de aktörer som fortfarande inte förstått skillnaden och verkligen förklara för dem hur verkligheten förhåller sig. I takt med att de lyckas med det, desto mer växer artiklarna i reservdelslagret.
Jag tycker det speglar sig i artikeln, både från de citerade verkstäderna och Saab Parts själva.

Sedan - även om jag inte finner några direkta fel i just denna artikel - ska man akta sig för att kalla tidningsartiklar för fakta.
Men det är en annan sak.
Senast redigerat av 9Femma (20 mars 2012)

Porsche for life.

huh?
10 427 Inlägg
20 mars 2012
9Femma skrev:
Sedan - även om jag inte finner några direkta fel i just denna artikel - ska man akta sig för att kalla tidningsartiklar för fakta.
Men det är en annan sak.

Mer fakta än vad slumpmässig användare på ett forum påstår utan att lämna några som helst källor wink

342 Inlägg
20 mars 2012
Fortsätt leva i tron om att det inte går att få tag i reservdelar till Saab.
Jag unnar dig det om det får dig att må bättre.

Porsche for life.

4 299 Inlägg
20 mars 2012
Jag har inte haft några problem med reservdelar till min 9-5a. Pysslar med en ganska omfattande genomgång av den, så det är ju en del grejer som beställts.

Evildan
20 mars 2012
Volvo kan inte ens få fram ett sketet styrservorör till min -93 945 då det utgått ur sortimentet, Volvo lagerför inte delar till bilar som är äldre än 20år fick jag till svar. Hmm, 1993-2012 det får inte jag till 20år i mitt huvud.
Så, inte ens en av sveriges vanligaste bilar går det att få fram originalprylar till om det vill sig illa.
Parts går givetvis bra (går ju åt mängder med delar till alla gamla sönderfallande SAABar wink ) och jag tror inte heller att det blir ngn skillnad i reservdelsförsörjningen till "äldre" SAABar.

huh?
10 427 Inlägg
20 mars 2012
9Femma skrev:

Lev i fantasivärlden du wink

""    Reservdelar som det är brist på enligt verkstäderna:

» Strålkastarinsatser.
    » Hjullager.
    » Servorör.
    » AC-rör.
    » Kylare.
    » Värmefläktar.
    » Servoslangar.
    » Stötfångare.
    » Nummerplåtsbelysning.
    » Turbotrycksgivare.
""

1 019 Inlägg
20 mars 2012
steifan skrev:
9Femma skrev:

Lev i fantasivärlden du wink

""    Reservdelar som det är brist på enligt verkstäderna:

» Strålkastarinsatser.
    » Hjullager.
    » Servorör.
    » AC-rör.
    » Kylare.
    » Värmefläktar.
    » Servoslangar.
    » Stötfångare.
    » Nummerplåtsbelysning.
    » Turbotrycksgivare.
""

Till vad för modell?

3 354 Inlägg
20 mars 2012
kan hålla med om stötfångare till NG 9-5
en "bekant" fick bilen inlöst pga en parkeringskada då det ej fanns några stötfångare

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

342 Inlägg
21 mars 2012
Vill man tro att loppet är kört så är det givetvis så.
Det handlar mer om en uppfattning och inställning. Och i viss mån att inte kritiskt granska det man läser.
Inte verklighet.
Varför har jag klargjort i tidigare inlägg.

Värt att notera är att den mest kritiske i denna tråd faktiskt själv konstaterar att det är 12 artiklar som fortfarande kan vara knepiga att få tag på och dessutom själv är av uppfattningen att det berör senare årsmodeller.
(Undantaget reservdelsfrågan för nya 9-5, men där håller jag med kritikerna. Det är en jäkla chansning att köpa).

steifan skrev:
Det är mest senaste årsmodellerna av 9-3 och senaste varianten av 9-5 som har problem.

12 artiklar för ett bilmärke som utsatts av blockad av en hel branshorganisation och för ett märke som inte längre finns som biltillverkare räknat.
Så sett är det faktiskt ändå rätt imponerande att läget inte är värre, men självklart blir det folk som hamnar i kläm på grund av detta och dessa är ju väldigt enkla och bekväma att lyfta fram.
Det arbetet som Saab Parts lägger ned för att rätta till denna soppa når aldrig dagens ljus i samma utsträckning.

Därtill pekar just den artikel som lyfts fram precis på det jag säger: Att arbetet med att lösa reservdelsfrågan gått framåt med rejäla kliv. Nu återstår finputsningen.

Jag ger dock kritikerna rätt i tre saker:
* Saab borde gått i konkurs redan under GM:s ägo.

* Nya Saab 9-5 är definitivt ett riskabelt köp.
Den enda Saab-modell som jag är övertygad om att det kommer råda fortsatt brist på reservdelar för all framtid.

* Företaget Saab Automobile, som biltillverkare, är död.
Konkursboet är, efter Spykers framfart, alltför sargat för att kicka liv i det som en hel enhet igen.
Senast redigerat av 9Femma (21 mars 2012)

Porsche for life.

huh?
10 427 Inlägg
18 april 2012
9Femma skrev:
Vill man tro att loppet är kört så är det givetvis så.
Det handlar mer om en uppfattning och inställning. Och i viss mån att inte kritiskt granska det man läser.
Inte verklighet.
Varför har jag klargjort i tidigare inlägg.

Värt att notera är att den mest kritiske i denna tråd faktiskt själv konstaterar att det är 12 artiklar som fortfarande kan vara knepiga att få tag på och dessutom själv är av uppfattningen att det berör senare årsmodeller.
(Undantaget reservdelsfrågan för nya 9-5, men där håller jag med kritikerna. Det är en jäkla chansning att köpa).

steifan skrev:

12 artiklar för ett bilmärke som utsatts av blockad av en hel branshorganisation och för ett märke som inte längre finns som biltillverkare räknat.
Så sett är det faktiskt ändå rätt imponerande att läget inte är värre, men självklart blir det folk som hamnar i kläm på grund av detta och dessa är ju väldigt enkla och bekväma att lyfta fram.
Det arbetet som Saab Parts lägger ned för att rätta till denna soppa når aldrig dagens ljus i samma utsträckning.

Därtill pekar just den artikel som lyfts fram precis på det jag säger: Att arbetet med att lösa reservdelsfrågan gått framåt med rejäla kliv. Nu återstår finputsningen.

Jag ger dock kritikerna rätt i tre saker:
* Saab borde gått i konkurs redan under GM:s ägo.

* Nya Saab 9-5 är definitivt ett riskabelt köp.
Den enda Saab-modell som jag är övertygad om att det kommer råda fortsatt brist på reservdelar för all framtid.

* Företaget Saab Automobile, som biltillverkare, är död.
Konkursboet är, efter Spykers framfart, alltför sargat för att kicka liv i det som en hel enhet igen.

Nu börjar det tillverkas karossdelar igen + att man har fått in 1500 olika artikelnummer i lager.
Men produktion av reservdelar räknas väl bara som finputsning antar jag tongue

http://www.teknikensvarld.se/2012/04/17 … ar-sakrad/
Produktionen kommer att bestå av bland annat motorhuvar, dörrar och skärmar. Utöver produktionen har Saab Automobile Parts AB dessutom, även detta genom ett avtal med konkursförvaltarna, förvärvat ett stort antal färdigpressade, monterade och klara karossreservdelar. Sist men inte minst har man också förvärvat ett stort antal övriga bilartiklar till Saab-bilar som uppgår till ungefär 1 500 olika artikelnummer. Förvärvet kommer att ha stor betydelse sett till eftermarknaden.

Sök