Bmw m3 e46 bakaxel

-Bmw
20 mars 2012 · 9 Inlägg

jag har en m3 e46 2001 som låter konstigt när jag sväner till max, är det bakaxeln som är paj eller något lager? det låter bra när jag annars kör....

BMW M3 e46 (2001)
Richtenb
22 mars 2012 · 1 365 Inlägg

Om du är helt säker på att ljudet kommer bakifrån så bör det antingen vara hjullager eller differentialen i bakaxeln. jacka upp backdelen på bilen och börja rycka på hjulen upp ner och sida till sida. Det ska sitta riktigt tight (inget glapp). därefter lägger du växel i neutral och testar att snurra bakhjulen och kollar om du får fram något ljud. Känn efter glapp i medbringaren till kardanaxeln. slutligen byt diffolja och kolla efter metallspån. kasta ner en magnet i gamla oljan så visar det sig snabbt. Det borde ge dig någon fingervisning


-Bmw skrev:
jag har en m3 e46 2001 som låter konstigt när jag sväner till max, är det bakaxeln som är paj eller något lager? det låter bra när jag annars kör....

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
IronIsHard
23 mars 2012 · 76 Inlägg

Är det endast ett dovt ljud är det bara att hälla i rätt olja. Lamellerna i diffen uppskattar bara just en olja med rätt egenskaper. Det ska BMW veta. Kommer ej ihåg vad oljan heter men kör själv på den. Kolla med grabbsen på autopower. De vet vad den heter.

/Fredrik

BMW 316 (2001)
Volvo S40 (1996)
BMW 523i (1997)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
23 mars 2012 · 5 650 Inlägg

sitter de inte såna där bakvagns bussningar på dom där med mins ej vad de hette. de hette nått spec i bmw världen.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
IronIsHard
23 mars 2012 · 76 Inlägg

Bilen bör ha bakvagns bussningar. :0)

BMW 316 (2001)
Volvo S40 (1996)
BMW 523i (1997)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
23 mars 2012 · 5 650 Inlägg

IronIsHard skrev:
Bilen bör ha bakvagns bussningar. :0)

mins inte vad de hette men dom heter nått spec i bmw världen.
och blir dom dåliga beter den sig som skit på vägen lr låter illa .

va iaf ett vanligt fel på de äldre modellerna typ e34 därför. tänkte jag om de va nå liknare på dessa nyare ?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
sleepyoh
23 mars 2012 · 1 319 Inlägg

MrEricsson skrev:

IronIsHard skrev:
Bilen bör ha bakvagns bussningar. :0)

mins inte vad de hette men dom heter nått spec i bmw världen.
och blir dom dåliga beter den sig som skit på vägen lr låter illa .

va iaf ett vanligt fel på de äldre modellerna typ e34 därför. tänkte jag om de va nå liknare på dessa nyare ?

silentblock ?

_----------'
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
23 mars 2012 · 5 650 Inlägg

sleepyoh skrev:

MrEricsson skrev:

IronIsHard skrev:
Bilen bör ha bakvagns bussningar. :0)

mins inte vad de hette men dom heter nått spec i bmw världen.
och blir dom dåliga beter den sig som skit på vägen lr låter illa .

va iaf ett vanligt fel på de äldre modellerna typ e34 därför. tänkte jag om de va nå liknare på dessa nyare ?

silentblock ?

va så dom hette fick inte fram ordet

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
IronIsHard
24 mars 2012 · 76 Inlägg

Är silentbussningarna slut så dunkar det och slår. Inte mer eller mindre när du svänger.

Just när man svänger påverkas lamellen i diffen därav att den är tyst när man kör rakt fram.
Vore ju bra om trådskaparen kunde skriva om det är ett ett dovt morrande ljud som isåfall är lamellen och då är det endast att byta till den rätta oljan.

/Fredrik

BMW 523i (1997)
Volvo S40 (1996)
BMW 316 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang