2569
Sök

Stereon tappar minnet

25 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
Jag har ett litet problem och hoppas nån kan hjälpa mig lösa det.

Har en radio inkopplad i bilen som vanligt, det fanns färdiga kontakter i bilen som jag stoppade i radion. Allt funkar utom att när jag ställer in allt som bas, radiokanaler osv.osv och drar ut nyckeln så är minnet i radion nollställt igen då jag startar bilen på nytt. Jag har alltså inte rört några sladdar eller ändrat nåt, kopplade bara in kontakter i radion, hur kan man lösa så allt sparas i minnet även vid omstart?

24 Inlägg
12 september 2006
dawids skrev:
Jag har ett litet problem och hoppas nån kan hjälpa mig lösa det.

Har en radio inkopplad i bilen som vanligt, det fanns färdiga kontakter i bilen som jag stoppade i radion. Allt funkar utom att när jag ställer in allt som bas, radiokanaler osv.osv och drar ut nyckeln så är minnet i radion nollställt igen då jag startar bilen på nytt. Jag har alltså inte rört några sladdar eller ändrat nåt, kopplade bara in kontakter i radion, hur kan man lösa så allt sparas i minnet även vid omstart?

Memory kabeln sitter fel.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
12 september 2006
Troligen har någon kapat någon kabel till dinkontakten i din bil. Kola up med en provlampa efter en kabel med ständig spännig och koppla den till stereons minnesanslutning. (brukar vara gul har jag för mig.)
Senast redigerat av GT90 (12 september 2006)

25 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
Måste jag ändra i kontakten? Det är 2 kontakter som går in i stereon, en svart och en brun med massa kablar i. vad bör jag göra?

757 Inlägg
12 september 2006
du ska byta kontakt. fick jag göra på min. kan kolla upp vilka kablar det var när bilen kommer hem.
lr byta kontakt menar att det är 2 stift du får byta plats på
Senast redigerat av Lanjin (12 september 2006)

1 660 Inlägg
12 september 2006
Har du en adapter http://www.biltema.se/carparts/carpart_ … emId=75768 mellan bilen o stereon. Om inte så borde det funka med en sådan..
Senast redigerat av GT90 (12 september 2006)

9 Inlägg
12 september 2006
Jag har samma problem med min stereo(Alpine CDE-9850Ri), jag använder adaptern som följde med stereon, kontakterna passar perfekt och allt fungerar utom minnet för bas-, diskantinst. etc.

1 660 Inlägg
12 september 2006
Hmm, skumt! Men kolla upp en ledare med ständig spänning på o koppla *tjuvkabel* från den till stereons Memory / minne-anslutning så borde det funka..

25 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
Jag kollade i mina kablar nu, det är 4 kablar i den kontakten. 2 tunna å 2 tjockare. De 2 tjocka är brun och svart, finns ingen gul kabel där. Vilken är då den som ska in i memo på radion? Å vad har memo för beteckning för på radions beskrivningn står det inte memo eller nåt i den stilen. Finns nån B+, auto antenn, nån annan + å en till som jag inte minns.

25 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
Nu kollade jag på kablarna igen.

i stickkontakten där finns det nummer som motsvarar de på ritningen på dradion. Så ser det ut nu:

1 INGET
2 INGET
3 INGET
4 Back up (+) står på radion / kabel in är RÖD
5 INGET
6 INGET
7 B (+) står på radion / kabel in är RÖD-BLÅ
8 GND står på radion / kabel in är BRUN

Vad är fel? nu borde ni förstå det bättre hoppas jag smile

67 Inlägg
12 september 2006
Jag hade samma problem me min Kenwood stereo. Men jag lyckades fåt till det tack vare en apparat (vet ej va den heter) som mäter om de kommer spänning/ström konstant. Hittade den kabeln, den var svart/rosa så då var det bara att dra ut en kabelsko å trycka in den i rätt hål.

Ledsen för att jag skriver så rörigt men förökte få till det.

Lycka till

914 Inlägg
12 september 2006

är det kabeln i bilen eller på cd.n ?
om det är den på cd:n så borde det vara den som ska ha konstant ström.

25 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
Ronnie.L skrev:

är det kabeln i bilen eller på cd.n ?
om det är den på cd:n så borde det vara den som ska ha konstant ström.

Det står på cd på den beskrivningen som är klicktrat på radions ovansida. Alla kablar går direkt utan omkoplingen från bilen. Så det är med andra ord rätt kopplat men funkar ändå inte sad

1 660 Inlägg
25 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
Så allt verkar ok? bara att mäta kablarna nu då.. smile

Sök