info om polisbilar

Diabel
6 december 2007 · 172 Inlägg

inte mkt trimm i polisbilar ... dessutom väger deras utrustning mkt ... borde inte vara ngt större problem att köra ifrån dem har jag hört smile

Kör du först så väntar jag där framme
Lady_Milla Alecci's fästmö
6 december 2007 · 708 Inlägg

jag vet att mina systrar körde ifrån dom på en moppe som gick i 50 tongue hahahahahaha helsjukt

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.
DasAuto
6 december 2007 · 2 751 Inlägg

Jag har hört att kalmarpolisen har en RS4 ? vet någon ifall det är sant?

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
John87 Stolt Volvoägare
6 december 2007 · 4 913 Inlägg

Lady_Milla skrev:
jag vet att mina systrar körde ifrån dom på en moppe som gick i 50 tongue hahahahahaha helsjukt

Moppe med dubbelturbo och lustgas eller? lol

Vi körde mycket mopperace när jag var i 15-årsåldern och att köra ifrån en polisbil var inga problem då. In på nån liten skit-stig nånstans så har dom inte en chans.

Skulle dock aldrig försöka köra ifrån en nu ifall jag får blåljus bakom mig någongång roll

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
C70
6 december 2007 · 424 Inlägg

John87 skrev:

Lady_Milla skrev:
jag vet att mina systrar körde ifrån dom på en moppe som gick i 50 tongue hahahahahaha helsjukt

Moppe med dubbelturbo och lustgas eller? lol

Vi körde mycket mopperace när jag var i 15-årsåldern och att köra ifrån en polisbil var inga problem då. In på nån liten skit-stig nånstans så har dom inte en chans.

Sen har vi det som jag tog upp innan. Det som står i Polislagen 8§.

Senast redigerat av C70 (6 december 2007)

twin_cam Smålänning
6 december 2007 · 7 877 Inlägg

n0b0dy_ skrev:
Jag har hört att kalmarpolisen har en RS4 ? vet någon ifall det är sant?

Nepp. Vad skulle dom med det till?
Gå snabbt till fiket eller?
Så mycket som dom är ute här ändå så vågar ingen göra nått...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Germax
6 december 2007 · 12 086 Inlägg

Fuckface skrev:

koppartaket skrev:

Kalixvansinne skrev:
Nån som vet vad det är för effekt i dagens polisbilar? och hur fort går dom egentligen?

Vet inget om effekten men jag har hört att dom är elektroniskt spärrade vid 270 km/h, jag vet en kille som körde ifrån polisen med en 3000 gt  big_smile

Imponerande, det bevisar att man är helt fel ute när man kör bil.

Värsta smörja jag hört, jag skulle tippa på att 1% av alla Sveriges polisbilar änns går i 270kmh.

EDIT: De är klart de finns snabba polisbilar, trimmade oxå.. de har jag sätt bevis på. Men de blir ju mindre o mindre vanligt. Antar att trafikpoliser har mer kräm i sina bilar än vad vanliga ordningspoliser har. Senast polisen i Motala köpte bil va de en V70 diesel.

Senast redigerat av JapMax (6 december 2007)

whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
6 december 2007 · 285 Inlägg

De vanliga poliserna kör runt i volvo v70 d5, toppfart på ca 200-210km/h

Trafikpoliserna kör v70 t5 går antagligen lite bättre kanske 220-230km/h i maxfart.

Och sen finns de som kör saab med, men vet inget om dem.

John87 Stolt Volvoägare
6 december 2007 · 4 913 Inlägg

JapMax skrev:

Fuckface skrev:

koppartaket skrev:

Vet inget om effekten men jag har hört att dom är elektroniskt spärrade vid 270 km/h, jag vet en kille som körde ifrån polisen med en 3000 gt  big_smile

Imponerande, det bevisar att man är helt fel ute när man kör bil.

Värsta smörja jag hört, jag skulle tippa på att 1% av alla Sveriges polisbilar änns går i 270kmh.

Låt grabbarna drömma lite så kanske dom inte får för sig att köra ifrån dom där "vråltrimmade" polisbilarna wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Hammarslag Inläggskritiker
6 december 2007 · 990 Inlägg

Frågade då jag blev körd till häktet, vanlig 200hk V70 turbo automat vi har i finspång, trafikpolisen har ofta T5or eller Aero. Finns säkert undantag där dom trim kittat nån volvo/ saab

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
VWSmurfen Smurfen
6 december 2007 · 103 Inlägg

Jag skall maila till Ruben börjesson så hoppas jag att ni kan lyssna på svaret själv ALLA live på radio södermanland. Kan ni inte lyssna för att det inte sänds så lyssna på nätet då.
SRp4 södermanland Eftermiddag
Varje vardag kl 15.00 - 17.45 sänds programmet där allt kan hända och där dagens mest aktuella händelser refereras och kommenteras. Programledarna måndag - torsdag är Åsa Stöckel och Urban Hedqvist. På fredagar sänder vi ett speciellt trafikprogram med Rolf Gildenlöw på den här tiden.

Skall maila frågan om hur fort bilarna går och vilka bilar/trimmade som används i sverige och vad de kan göra om någon inte stannar. Om de kontaktar ägaren eller vad de gör.

Vw Freak...
Längtar till BUG RUN
VWSmurfen Smurfen
6 december 2007 · 103 Inlägg

Hej Rolf och Ruben!

Detta blir lite långt mail men korta frågor. Vore skoj om du/ni tog upp detta då det blivit lite av
en jätte disskution på ett bilforum på nätet.Nästan så folk vill slåss.
Där sägs det både det ena och det andra om polisens fordon.
Så för att få ett slut och folk skall få veta sanningen så kontaktar jag er.

Mina korta frågor som hör till ämnet är!

1) vad består er bilpark av. Många Saab Volvo Vw det syns ju på våra vägar.
Men har ni några speciella bilar (Sportbilar. Typ RS4. Bmw. m.m)

2) Toppfart/trimmade. Är det vanliga Dieslar eller trimmade turbobilar.
Är de lastade bara tungt eller är de gjorda för att kunna köra extremt fort.

3)Vad gör ni om någon inte stannat på tecken och kört ifrån er.
Är det ägarens dörr som blir påknackad eller är det stora vägspärrar eller vad gör ni.

Hoppas ni tar upp detta då det kanske skulle ge ett slut på disskutionen.

Detta är mailat så kan ni alla stta och lyssna imorgon.

länk till webbradion

http://www.sr.se/webbradio/

Vw Freak...
Längtar till BUG RUN
Germax
6 december 2007 · 12 086 Inlägg

Men de finns väl inget direkt svar. Varje polisdistrikt väljer själva vilka bilar de vill ha. De använder sig inte av någon mall runt om i hela sverige. De finns förövrigt fler modeller än V70 och 9-5 inom polisbilsbranchen.

Om jag får lägga min logiska gissning (igen) så givetvis är de fördelaktigt att ha lite mos i polisbilarna. Men är de prioriterat? Även polisen måste spara pengar och de kanske vill/behöver ha bättre utrustning ist. Överlag tror jag att starka motorer va mer prioriterat förr än vad de är idag. Visst låter de komiskt när polisen kör diesel, men för de första så är dagens dieslarbilar jämnlika med bensinare rent körbart och effekt, snäll inga perfektionister nu.. jag vet att de är skillnad.

Sen så behöver de inte mer när de ska glida omkring i centrum och dryga.
Men tex en bil som de använder vid fartkontroller på motorvägen lr andra stora vägar kan de ju va lämpligt att ha en bil med tryck i så man hinner ifatt ev smitare. Och jag menar inte att de ska komma ifatt Ferrarin som for förbi i 300 pinn utan mer smitare som sedan blir rädda o stannar när snuten hänger på.

Mitt svar, de finns slöa snutbilar, snabba snutbilar. Finns det snutbilar som gör 270kmh därimot är de inte många, men de finns säkert några.

VWSmurfen Smurfen
7 december 2007 · 103 Inlägg

lyssna och se om vi får svar.

Vw Freak...
Längtar till BUG RUN
Okim Dra mig i draken!!!
7 december 2007 · 616 Inlägg

Never ending story smile

Mvh// Okim // Jocke
fritzo
7 december 2007 · 123 Inlägg

De använder typ bara "fabrikstrimmade" bilar typ T5:or, aero och även standard nayurligtvis, känns lite dubbelmoral annars att stoppa trimmade bilar men själva använda trim i sina egna bilar.
Och hur ofta blir det jakt på racers/ferraris osv? Då räcker det oftast med 200-250 hk

Dieslarna har jag hört att de inte är populära alls av diverse olika skäl..... sen brinner tydligen xc70 rätt ofta av fel i motorerna

Senast redigerat av fritzo (7 december 2007)

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också
elmer
7 december 2007 · 325 Inlägg

vettefan hurupass polisbilarna trimmas här, oftast är det mondeon med 2 liters snurran, inte världens slöaste bilar standard heller.. sen har det cirkulerat en octavia RS här som civilbil ett tag sen, dom lär ju ha en del krut i sig.. tongue
svärfar som har varit ambulanschaufför på gamla goda tiden (90talet;)) berättade att de då hade en cheva van som va något trimmad, drog 20liter milen, ekonomiskt! big_smile

Nissan X-Trail "SUV" (2005)
Smiley Legitimerad Lamphållare
8 december 2007 · 369 Inlägg

hmm det e nog inte så svårt att köra ifrån polisen, eftersom det går med otrimmad moppe ^^,

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
John87 Stolt Volvoägare
8 december 2007 · 4 913 Inlägg

Smiley skrev:
hmm det e nog inte så svårt att köra ifrån polisen, eftersom det går med otrimmad moppe ^^,

Det är lättare att köra ifrån dom på en moppe.
Vad jag kan komma på nu så finns det två bra anledningar till det.

1. Skogsstigar o.s.v är inte lätta att köra bil på.
2. Polisen får inte följa en mopedist som slänger av sig hjälmen av säkerhetsskäl.

Står mer om detta i Polislagen 8§ som redan nämnts.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
C70
8 december 2007 · 424 Inlägg

John87 skrev:

Smiley skrev:
hmm det e nog inte så svårt att köra ifrån polisen, eftersom det går med otrimmad moppe ^^,

Det är lättare att köra ifrån dom på en moppe.
Vad jag kan komma på nu så finns det två bra anledningar till det.

1. Skogsstigar o.s.v är inte lätta att köra bil på.
2. Polisen får inte följa en mopedist som slänger av sig hjälmen av säkerhetsskäl.

Står mer om detta i Polislagen 8§ som redan nämnts.

Det finns många risker när man jagar en mopedist. Är den trimmad och föraren gasar på som tusan så farten skräms upp rejält är det väldigt farligt. Eller om dom är två på mopeden. Då är det lättare att tappa kontollen, t.ex. PL8§ är enligt mig mycket bra!

Det betyder ju också att om en person har gjort ett t.ex väpnat rån och sedan flyr på moped, då hamnar situationen i ett helt annat läge!

Senast redigerat av C70 (8 december 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang