Dåligt drag i bilen, Volvo C70 T5. Fel?

850heden
26 mars 2012 · 557 Inlägg

Hej!

Jag tog ut min Volvo C70 T5 -00 i fredags för att besikta den. Den har stått inne i garaget sen i Augusti förra året.

På vägen hem från besiktningen så gasa jag ur den och märkte att något inte stämmer.

Den känns slö, Sen verkar laddtrycket komma först efter 3000 varv. Sen försvinner de av lite vid 4000 varv och sen när man har kommit upp i 5500 varv så kommer de lite tryck igen.

Sen när man petar i 3:an och trycker på så är det som den bromsar upp och man får vänta ett tag innan turbon laddar igen.

Någon som förstod problemet? Någon som vet va de kan vara för fel?

Bilen har gått 19000mil.



//Sebastian

Fekzen
26 mars 2012 · 181 Inlägg

Det är ett rätt avancerat reglersystem för laddtryck i dessa så finns massa kontroller som kan påverka laddtrycket, men kan ju också vara så att du har läckage någonstans i systemet. Bäst är att börja kolla felkoder eftersom det är ett rätt avancerat reglersystem finns det många kontroller och då bör du fått felkod som kan säga mer.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
850heden
26 mars 2012 · 557 Inlägg

Fekzen skrev:
Det är ett rätt avancerat reglersystem för laddtryck i dessa så finns massa kontroller som kan påverka laddtrycket, men kan ju också vara så att du har läckage någonstans i systemet. Bäst är att börja kolla felkoder eftersom det är ett rätt avancerat reglersystem finns det många kontroller och då bör du fått felkod som kan säga mer.

Mvh//
A.Fekzen

Okej. Låter jobbigt de. Vet inte hur man ska läsa av felkoderna på min bil heller? På min 850 vare ju lättare men på denna verkar det vara ett uttag inne i bilen bara.

Fekzen
26 mars 2012 · 181 Inlägg

Börja med att få tag i någon som har en vanlig OBD-II felkodsläsare eller VAG-COM tex, så är det enkelt och går snabbt. Då kan du ha tur och redan hitta det där. Annars kanske det behövs specifika volvo diagnosverktyg.

Mvh//A

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
850heden
27 mars 2012 · 557 Inlägg

Jag får väl försöka att fixa fram en... Annars så tog verkstaden här i stan 300:- för att kolla upp koderna på bilen. Kan ju vara smidigt de med.

Man kan ju hoppas att turbon inte är slut.

Fekzen
27 mars 2012 · 181 Inlägg

Nej jag skulle inte gissa att turbon är slut för då borde den tappa laddtrycket på högre varv framförallt. Däremot är det typiskt att laddtrycket svajjar när något stör reglersystemet. Tex ett dåligt trimchip kan få turbotrycket att svajja rätt bra wink men i ditt fall är det väl något annat tex läckage kanske...

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang