Borra hål i luftburken/filterhus för bättre ljud

Haas
26 mars 2012 · 385 Inlägg

La ner planerna på ett öppet filter, och sätter i ett sportfilter i originalburken i stället + att jag tänkte borra upp lite i underkant för bättre luftflöde som betyder lite mer insugsljud smile

Funderar lite på om man ska köra ett större hål, eller om man ska göra några fler mindre? blir de någon skillnad i sig?

Mack Forum- och sitemoderator
26 mars 2012 · 26 194 Inlägg

Haas skrev:
La ner planerna på ett öppet filter, och sätter i ett sportfilter i originalburken i stället + att jag tänkte borra upp lite i underkant för bättre luftflöde som betyder lite mer insugsljud smile

Funderar lite på om man ska köra ett större hål, eller om man ska göra några fler mindre? blir de någon skillnad i sig?

Beror väl på hur filterburken är formad?
Ju mindre är ju förstås bättre, men det ger ju kanske inte så mycket till "insugsljud", vilket verkar vara det du eftersträvar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Haas
26 mars 2012 · 385 Inlägg

Såhär ser den ut http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod … &fg=20
Tänkte borra i underdelen. Antingen i framkant, eller på den sidan som är riktad utåt bilen för att undvika onödig varmluft.

Mack Forum- och sitemoderator
26 mars 2012 · 26 194 Inlägg

Haas skrev:
Såhär ser den ut http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod … &fg=20
Tänkte borra i underdelen. Antingen i framkant, eller på den sidan som är riktad utåt bilen för att undvika onödig varmluft.

Ja, det är väl valbart. Men oavsett så lär ju den extra luften medföra extra mycket damm och skräppartiklar, men byter du filter oftare så torde ju inte det vara några problem.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
keykey
29 mars 2012 · 163 Inlägg

Har du provat att plocka bort nr 11 ("struten") på bilden? Har en e36 och på den plockade jag bort den snorkeln och "dämpartratten" på andra sidan hålet inuti luftburken, blir riktigt bra insugsljud trots att jag kör original pappersluftfilter. Behövs inget öppet filter, låter precis lika som en e36 med öppet filter fast man slipper nackdelarna, kanske funkar på din också?

Haas
29 mars 2012 · 385 Inlägg

Hade tanke på att ta bort nr 11 först,men tar man bort den så tappar man en stor del av den kalluft som kommer in. Vill helst ha den extra öppningen så långt ifrån själva motorn.
Alternativet är ju att ersätta struten med ett rör eller liknande.
Men nr 14 kanske räcker som "stängd" tillförsel av kalluft?!

LeafBox Lat Perfektionist
29 mars 2012 · 6 359 Inlägg

Detta påminner mej om när jag höll på byta motor i en gammal Sierra, nya luftburken fick inte riktigt plats under huven, så jag var tvungen att kapa den på mitten. Jag trodde den skulle låta som fan, men det blev faktiskt ingen skillnad. Dock var ju det en 30 år gammal 4:a, kanske blir lite större effekt om man har mera motor att leka med

https://www1.garaget.org/gallery/archive/98029/992239_wwg9qv.jpg

Senast redigerat av LeafBox (29 mars 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang