Wastegate fjäder audi s4 92

fredde85
27 mars 2012 · 1 798 Inlägg

funderar på om min wastegate fjäder är sliten för när ja kommer upp emot 1.3 bar eller mer så är de som den inte orkar hålla trycket?

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
CarpeDiem German Engineering
9 april 2012 · 9 082 Inlägg

Tappar den trycket vid högre varv?

Tror mer på att du har något läckage på trycksidan, kolla nere vid ic´n och även ic´n för läckage.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
fredde85
9 april 2012 · 1 798 Inlägg

Har kollat lite slangar mm idag sprayat med startgas tryck med tryckluft dock ej kollat nere vid ic dock. Wastegate plocka ja isär idag o den såg fin ut fjädern såg fin i den rörde sig utan kärv. Ja om man tex stämplar så börjar de fladdra så fort de kommer över 1.2 bar. magnetventilen pröva ja o koppla ur men den ladda lika mkt iallafall ska den göra det ska den inte gå ner på grundladd då?

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
CarpeDiem German Engineering
9 april 2012 · 9 082 Inlägg

Har du kollat tryckröret ut från turbon och slangen till dumpventil? S4:an ska ladda 0.7 bar original men låter konstigt att den inte går ner på grundladdet trots bortkopplad magnetventil.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
fredde85
9 april 2012 · 1 798 Inlägg

Har prövat blåsa i de flesta samt sprayat startgas både här o där. Dock slangen till dump lät de lite märkligt men de är väl för att den går in i insuget som de låter konstigt antar jag.

tryckrör från turbon menar du den vakumslangen som sitter på turbon eller menar du ett större som går till ic?

Senast redigerat av fredde85 (9 april 2012)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
turbos4
9 april 2012 · 369 Inlägg

Jag skulle testa att trycksätta hela systemet. Det vill säga hela trycksidan. Jag hade liknande problem. Min laddade upp till ca 1,1-1,2 och tappade trycket och gick ned till ca 0,7. När jag provtryckte systemet så var det läckage i de mindre slangarna. När de byttes gick den upp till 1,5 som vanligt.

Avant för varje slant.
fredde85
9 april 2012 · 1 798 Inlägg

ok hur trycksätter man hela systemet?

min verkar dock hålla sig på 1.2 men svaja av o till så fort de är över det.

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
turbos4
9 april 2012 · 369 Inlägg

Det finns lite olika alternativ. Du kan ju göra detta billigt genom att ta en pet-flaska, kapa av den på mitten, sätta en ventil, tejpa runt och sedan trycksätta. Eller så vet jag att det finns att köpa färdiga sådana, dock vet jag inte vart.

Avant för varje slant.
turbos4
9 april 2012 · 369 Inlägg

Dessa läckage kan ställa till med alla möjliga underliga fel. Beroende på vart och hur mycket det läcker, så beter sig laddtrycket olika. Kan tex vara en liten spricka i nått rör, eller vid någon anslutning som precis öppnar sig vid 1,2. Jag skulle i varje fall börja med att säkerställa att det absolut inte läcker någonstans, och sedan utgå från det.

Avant för varje slant.
fredde85
10 april 2012 · 1 798 Inlägg

jo jag har letat som fan o sprayat med startgas men inte hittat nåt. Är de skadligt att köra me läckage får väl hålla mej under 1.2 bar de är bara om man stämplar o när man kommer mot lite högre varv gasar man lite mindre blir de inte så. Men hur funkar de med magnetventilen ska den inte gå på grundladd me den urkopplad?

Vart ska man sätta denna petflaska funkar de me en däckventil för då kan man ju sätta dit luftfyllaren. Frågan är bara hur man får de tätt

Senast redigerat av fredde85 (10 april 2012)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
CarpeDiem German Engineering
10 april 2012 · 9 082 Inlägg

Som sagt, så ska den gå på grundladd när magnetventilen är urkopplad.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
fredde85
10 april 2012 · 1 798 Inlägg

då är väl den kass då den laddade över 1 bar även me den ur

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
CarpeDiem German Engineering
10 april 2012 · 9 082 Inlägg

Jag tror mer på läckage så innan du plockar isär magnetventilen, kontrollera wastegaten. Den kan ju sitta felvänd eller så läcker den. Varför jag tror att det läcker är för att dessa bilar är så pass gamla så alla gummirör börjat att torka ut. Så börja med att kolla alla slangar.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
fredde85
10 april 2012 · 1 798 Inlägg

Har kollat en hel del på slangar o sånt sprayat med startgas mm dock ej hittat något än. Wastegate har ja haft av locket på såg fint fjädern såg bra ut. Felvänd menar du fjädern då eller?

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
wadde Tryck och pys-åka
10 april 2012 · 884 Inlägg

Vi säger såhär då: Har du laddat mer än 1,2 förut ?
Om du inte har mjukvara för att smeta på mera laddtryck via wg'n så kommer smarta lilla motronicboxen backa tändningen.
Var så med min när jag fortfarande körde orginalbox. Man kunde ladda på 1,6 men det hände inte mer än vid 1 bar för det.

Men mera tjat om vad som är helt: Kollade du membranet att det var friskt när du hade isär wastegaten. Inte sprucket efter alla år nånstans?

Hur mår turbon i sig, är det en orginal kkk 26 ?

Insugstempgivare kan man också kolla, jag vet inte om man får felkod när den är paj eller inte. Men vet inte boxen hur varm luften in är så får den svårt att hålla koll på tändningsbackning som en säkerhetsåtgärd mot spik och allmän överjäkligt varm laddluft.
Den är en NTC på dehär bilarna. Dvs när den är paj eller bortkopplad så tror styrsystemet att det är "maxvarmt"
(NTC = negative temperature coificent, betyder att när det är lägre motstånd så är det varmare. Inget motstånd är alltså högsta tempen så att säga)

Vart lite mycket nu vi börjar med om det gick att ladda mera innan.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
wadde Tryck och pys-åka
10 april 2012 · 884 Inlägg

Felskrivning såklart. Det är en PTC jag menar. Positiv temp. cof.
Men i övrigt skrev jag rätt. Högre motstånd, högre temp. Bortkopplad = oändligt motstånd.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang