1894
Sök

Köpråd: Första bil. Max 50000:- Minst 200Hk.

796 Inlägg
26 april 2012
viktor_89 skrev:
haha jag körde en volvo s80 t6 idag kan säga att jag blev överaskad när jag skulle göra en kickdown, det hände ju fan ingenting, och speciellt inte om jag jämnför med min 540 v8 där känner man verkligen bottendraget från v8an.
dåligt av en volvo 6a med dubbelturbo tycker jag.
nej då är det BMW alla dar i veckan.

Håller med dig till fullo, upp till hundra är den rätt okej men efter det händer ju inte ett piss -.-

Hemma bra, garaget BÄST!

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
26 april 2012
mrpalmer skrev:
viktor_89 skrev:
haha jag körde en volvo s80 t6 idag kan säga att jag blev överaskad när jag skulle göra en kickdown, det hände ju fan ingenting, och speciellt inte om jag jämnför med min 540 v8 där känner man verkligen bottendraget från v8an.
dåligt av en volvo 6a med dubbelturbo tycker jag.
nej då är det BMW alla dar i veckan.

Håller med dig till fullo, upp till hundra är den rätt okej men efter det händer ju inte ett piss -.-

jag har åkt med T6 till Paris o gick hur bra som helst!rollrollroll

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

254 Inlägg
26 april 2012
sen får du ju tänka på att han älskar bmw så han kanske överdriver lite med hur dåligt det är wink no offense

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
26 april 2012
xaren skrev:
sen får du ju tänka på att han älskar bmw så han kanske överdriver lite med hur dåligt det är wink no offense

att han överdriver märks det, men att T6 är dålig...rollroll

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 april 2012
Nu vet jag inte om tråden fortfarande är aktuell, i och med att den återuppväcktes idag och trådskaparen inte har hört av sig än. Jag hade personligen undvikit japanarna om jag var ute efter komfort, roliga är dem men inget annat dessutom relativt gamla och omoderna modeller i förhållande till vad du kan få för samma budget.

Det känns också som om 330i är lite dyr för 50.000:-, det kanske går att hitta en sådan för det priset men fina exemplar ligger mycket högre. Då hade jag personligen hellre köpt en riktigt fin 328i, och om du tvunget vill ha över 200hk byter du endast insuget till ett från exempelvis just 330i (M54-motorns insug passar, även 325i).

Motorn är nämligen strypt från fabrik, och med ett nytt insug bör du utan problem vara över 210hk om inget annat för att på den äldre 328i E36 har många mätt upp den effekten på drivhjulen efter insugsbyte.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

123 Inlägg
26 april 2012
Har du kört en t5-r? De är en prisvärd bil som sagt. Om du kört en så vet du att de e bra tryck i dom..
Dieselsmurfen skrev:
Svahn95 skrev:
Satsa på chippad Volvo 855 T5-R eller Volvo 855R. Riktigt prisvärd med mkt hästar smile (kolla in min T5-R)

En 850 är en antik bil. Undvik. Min personliga uppfattning givetvis!

Forummoderator
18 270 Inlägg
26 april 2012
Svahn95 skrev:
Har du kört en t5-r? De är en prisvärd bil som sagt. Om du kört en så vet du att de e bra tryck i dom..
Dieselsmurfen skrev:
Svahn95 skrev:
Satsa på chippad Volvo 855 T5-R eller Volvo 855R. Riktigt prisvärd med mkt hästar smile (kolla in min T5-R)

Ja, det har jag. Nej tack.

Men visst: För 10-15 tkr så varför inte?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
Oj, blivit väldig fart i denna tråd. Letar fortfarande bil men söker som sagt det som står i rubriken. Helst RWD & AWD men funkar även med FWD. 328 är intressant absolut men får man nått fint exemplar för 50k? Och är det ett måste med M paket? Mvh

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 april 2012
nickery skrev:
Oj, blivit väldig fart i denna tråd. Letar fortfarande bil men söker som sagt det som står i rubriken. Helst RWD & AWD men funkar även med FWD. 328 är intressant absolut men får man nått fint exemplar för 50k? Och är det ett måste med M paket? Mvh

Du hittar bra mycket lättare en fin 328i för 50.000:- än en fin 330i, det var lite tanken bakom mitt inlägg, men visst en fin 328i går att hitta inom din budget. M-paket tycker jag dock personligen är oväsentligt, det är inte fel om det sitter ett sådant på bilen men en "standard" duger lika väl.

123 Inlägg
26 april 2012
10-15k.. nja. men25-40k
Dieselsmurfen skrev:
Svahn95 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Ja, det har jag. Nej tack.

Men visst: För 10-15 tkr så varför inte?

7 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
Rquired skrev:
nickery skrev:

Du hittar bra mycket lättare en fin 328i för 50.000:- än en fin 330i, det var lite tanken bakom mitt inlägg, men visst en fin 328i går att hitta inom din budget. M-paket tycker jag dock personligen är oväsentligt, det är inte fel om det sitter ett sådant på bilen men en "standard" duger lika väl.

Okej. Kan ju sträcka mig i högre prisklasser om det verkligen är värt det med en 330 men är inte 328an tillräckligt motorstark? Vill ju inte bli besviken wink Gasglad ungdom som man är så spelar det en stor roll.

535 Inlägg
26 april 2012
nickery skrev:
Okej. Kan ju sträcka mig i högre prisklasser om det verkligen är värt det med en 330 men är inte 328an tillräckligt motorstark? Vill ju inte bli besviken wink Gasglad ungdom som man är så spelar det en stor roll.

ingen wow upplevelse direkt, sedan precis som med alla bmw lär du varva ur dom max för det ska hända nåt. Även på 330in.

2 409 Inlägg
26 april 2012
Några inlägg sedan var det en som rekommenderade en mercedes e55 och där har du kraft så det räcker och blir över smile

7 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
Nybergrobin skrev:
Några inlägg sedan var det en som rekommenderade en mercedes e55 och där har du kraft så det räcker och blir över smile

Jo, men den är ju bra mycket dyrare i service, soppa och försäkring (1062kr/mån på farsan jämfört med 493kr på en 330 te.x) sen behövs mer olja, fler tändstift osvosv på servicen så det blir ju mycket dyrare med en sån :p

535 Inlägg
26 april 2012
nickery skrev:
Jo, men den är ju bra mycket dyrare i service, soppa och försäkring (1062kr/mån på farsan jämfört med 493kr på en 330 te.x) sen behövs mer olja, fler tändstift osvosv på servicen så det blir ju mycket dyrare med en sån :p

Det är bara en myt,

min bil tex kostar 3 - 6 tusen att serva på merca beroende på omfattning av servicen.

Det är samma priser som en vanlig v70.

Försäkringen brukar heller inte skilja.

Igen min bil som exempel kostar 12.5 helförs helår i mitt namn (22 år)
En clk 63 amg -07 kostar 7900kr på en 50 åring.

Det är helt rimliga priser tycker jag.

Självklart beror det mycket på vart man bor också, det är helt andra priser i Stockholm tex.
Senast redigerat av aha_100 (26 april 2012)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 april 2012
aha_100 skrev:
nickery skrev:

ingen wow upplevelse direkt, sedan precis som med alla bmw lär du varva ur dom max för det ska hända nåt. Även på 330in.

Det kanske hjälper att ha kört motorerna innan man uttalar sig? Särskilt 328i strider starkt mot det du skriver, att varva ur den motorn hela vägen är som att elda för kråkorna då det är framför allt mellanregistret som är mycket starkt. 330i trivs visserligen bäst på höga varv, men till skillnad från gamla tiders sexor är den ingen stor skillnad på låga och höga varv utan den drar fint i alla register.

Och styrka har det alltid funnits gott om i BMW´s sexor även på låga varv, tidigare var dom inte pigga i det registret men att åka på högsta växeln i 20km/h utan att motorn känns döende har aldrig varit några problem. Elasticitet besitter hyvelbänken verkligen.

Men någon "wow-upplevelse" är det inte, det beror visserligen på vad man är van vid för prestanda men sedan när har en mellanklassbil med runt 200hk varit en raket?

535 Inlägg
26 april 2012
Rquired skrev:
Det kanske hjälper att ha kört motorerna innan man uttalar sig? Särskilt 328i strider starkt mot det du skriver, att varva ur den motorn hela vägen är som att elda för kråkorna då det är framför allt mellanregistret som är mycket starkt. 330i trivs visserligen bäst på höga varv, men till skillnad från gamla tiders sexor är den ingen stor skillnad på låga och höga varv utan den drar fint i alla register.

Och styrka har det alltid funnits gott om i BMW´s sexor även på låga varv, tidigare var dom inte pigga i det registret men att åka på högsta växeln i 20km/h utan att motorn känns döende har aldrig varit några problem. Elasticitet besitter hyvelbänken verkligen.

Men någon "wow-upplevelse" är det inte, det beror visserligen på vad man är van vid för prestanda men sedan när har en mellanklassbil med runt 200hk varit en raket?

När du säger att dom har bra vrid så stämmer det till viss del, den har bättre vrid på låga varv än en vanlig familjebil. 

Men registret är inte alls fint, speciellt inte när man har automatlåda.
Då blir dom riktigt jobbiga faktiskt. 

Jämför gärna en 330ci mot en clk 320.

Eller en 335d mot en 320 cdi

Eller e60 530 (270hp) mot e350

Jag har provat och jämfört ovanstående och bildat min uppfattning därefter.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 april 2012
aha_100 skrev:
Rquired skrev:

När du säger att dom har bra vrid så stämmer det till viss del, den har bättre vrid på låga varv än en vanlig familjebil. 

Men registret är inte alls fint, speciellt inte när man har automatlåda.
Då blir dom riktigt jobbiga faktiskt. 

Jämför gärna en 330ci mot en clk 320.

Eller en 335d mot en 320 cdi

Eller e60 530 (270hp) mot e350

Jag har provat och jämfört ovanstående och bildat min uppfattning därefter.

Smaken är olika, jag tycker Mercedes bensinmotorer inte briljerar i något register särskilt 320 tycker jag känns väl platt i alla lägen medan 350 går (Och låter) klart mycket bättre. Men då har de 350 jag kört också varit av markant nyare årsmodell. Hur du tänkte när du jämför 35d och 320cdi vet jag dock inte, tänkte du på 30d? Hur 224hk singel-turbodiesel ens kan jämföras med 286hk twinturbo går inte riktigt ihop i min värld åtminstone.

535 Inlägg
26 april 2012
Rquired skrev:
Smaken är olika, jag tycker Mercedes bensinmotorer inte briljerar i något register särskilt 320 tycker jag känns väl platt i alla lägen medan 350 går (Och låter) klart mycket bättre. Men då har de 350 jag kört också varit av markant nyare årsmodell. Hur du tänkte när du jämför 35d och 320cdi vet jag dock inte, tänkte du på 30d? Hur 224hk singel-turbodiesel ens kan jämföras med 286hk twinturbo går inte riktigt ihop i min värld åtminstone.

Alltså bmws motorer brukar ju i regel vara snabbare än motsvarande mercedesmotor.

En 320 är slöare än en 330 men å andra sidan har 320in ett mycket jämnare och finare register.

Är du säker på att 320cdi -09 är singelturbo?

I vilket fall har jag kört en c320 cdi -09 och en 335d -08 och bmwn var självklart snabbare men hade också ett turbolagg och ville ha höga varv medans 320cdi nästan drog bättre på låga än höga varv.

Det finns såklart för och nackdelar med båda registren men alla bmw jag provat har velat varva mycket mer än motsvarande merca vilket inte jag gillar. Det har mycket att göra med att jag vill ha automatlåda och gör du kick down och hamnar på fel varv tappar du mycket.. På en manuell bil förstår jag att det finns viss charm med ett högvarvigt register dock.

Sök