Bmw e36 touring -97 (brummar efter man stängt av bilen?)

MaxxeT
29 mars 2012 · 243 Inlägg

Hejsan, har en bmw e36 touring.
Varje gång man kört bilen o stänger av bilen så är de ju nånting som brummar i ett par sekunder och sedan stänger av. Men min den brummar hela tiden och äter upp batteriet..

Trodde de var obc'n men tydligen inte, slet ut den. antar att de har med acn o göra kanske?
Någon som vet vad det är, så himla jobbigt o ta ut batteri kabeln varje gång när jag kört den nu hmm

Tack för alla ider!

// Max

Vagafraga Avstängd
29 mars 2012 · 98 Inlägg

Ursäkta nu, men jag har ingen större kunskap om bilar, men jag kan ju berätta vad jag tror.

Nedanstående text är vad jag TROR:

Det finns en fläkt i motorutrymmet som ska kyla kylaren. Denna fläkt går igång om termostaten, som mäter temperaturen i motorn(?), märker att temperaturen är för hög.

Alltså är det troligtvis fel på termostaten då den alltid tror att temperaturen är för hög, och därför alltid vill att fläkten ska vara på.

Jag googlade, men vet inte vad OBC är, så jag kanske svarade helt fel på din fråga.

MaxxeT
29 mars 2012 · 243 Inlägg

Vagafraga skrev:
Ursäkta nu, men jag har ingen större kunskap om bilar, men jag kan ju berätta vad jag tror.

Nedanstående text är vad jag TROR:

Det finns en fläkt i motorutrymmet som ska kyla kylaren. Denna fläkt går igång om termostaten, som mäter temperaturen i motorn(?), märker att temperaturen är för hög.

Alltså är det troligtvis fel på termostaten då den alltid tror att temperaturen är för hög, och därför alltid vill att fläkten ska vara på.

Jag googlade, men vet inte vad OBC är, så jag kanske svarade helt fel på din fråga.

Fläkten som ska kyla kylaren, är ju där framme o den rör sig inte, och temp mätarn är som den ska vara smile
Så måste vara något annat, frågan är bara vad;o

NeoSWE
29 mars 2012 · 62 Inlägg

MaxxeT skrev:

Vagafraga skrev:
Ursäkta nu, men jag har ingen större kunskap om bilar, men jag kan ju berätta vad jag tror.

Nedanstående text är vad jag TROR:

Det finns en fläkt i motorutrymmet som ska kyla kylaren. Denna fläkt går igång om termostaten, som mäter temperaturen i motorn(?), märker att temperaturen är för hög.

Alltså är det troligtvis fel på termostaten då den alltid tror att temperaturen är för hög, och därför alltid vill att fläkten ska vara på.

Jag googlade, men vet inte vad OBC är, så jag kanske svarade helt fel på din fråga.

Fläkten som ska kyla kylaren, är ju där framme o den rör sig inte, och temp mätarn är som den ska vara smile
Så måste vara något annat, frågan är bara vad;o

Hejsan

Jag har samma fenomen på min 328, den håller på länge men drar inte ut batteriet på min - vet dock tyvärr inte var det är...

Toyota Supra TT MKIV "Snowflake" (1994)
MaxxeT
30 mars 2012 · 243 Inlägg

NeoSWE skrev:

MaxxeT skrev:

Vagafraga skrev:
Ursäkta nu, men jag har ingen större kunskap om bilar, men jag kan ju berätta vad jag tror.

Nedanstående text är vad jag TROR:

Det finns en fläkt i motorutrymmet som ska kyla kylaren. Denna fläkt går igång om termostaten, som mäter temperaturen i motorn(?), märker att temperaturen är för hög.

Alltså är det troligtvis fel på termostaten då den alltid tror att temperaturen är för hög, och därför alltid vill att fläkten ska vara på.

Jag googlade, men vet inte vad OBC är, så jag kanske svarade helt fel på din fråga.

Fläkten som ska kyla kylaren, är ju där framme o den rör sig inte, och temp mätarn är som den ska vara smile
Så måste vara något annat, frågan är bara vad;o

Hejsan

Jag har samma fenomen på min 328, den håller på länge men drar inte ut batteriet på min - vet dock tyvärr inte var det är...

Okej, de är ju märkligt för jag har försökt o googla men inte hittat något svar direkt.. Skulle verkligen vilja veta vad de är, för det är sjukt irriterande att behöva ta bort batteriet hela tiden sad

328power Greve
6 maj 2012 · 9 Inlägg

Hej!!

Har haft samma bekymmer med lite olika bmw!
Låter precis som att fläktmotståndet  (effektslutsteg) är kass, har bytt det på både min 328:a o 325:a .
När det går sönder så kan fläkten gå hela tiden eller bara starta mitt i natten utan anledning och dra ur batteriet.
Det är enkelt att byta och sitter nere i mittkonsolen och man kommer åt från fötterna på passagerarsidan genom att ta ner handskfacket. Kostar ca 7-800Kr har jag för mig och det är värt varenda krona.
Lite trångt att komma åt men tror det finns en rätt bra beskrivning på autopower.

Lycka till!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang