Har min turbo rasat ELLER? [SAAB 95 SE '99]

Matsaki
29 mars 2012 · 87 Inlägg

Bor utomlands och har en 95 SE '99 T. Det är inte min första turbo bil och har väl haft en 3-4 turbo-ras förut.

Hade nyligen bilen inne hos en lokal BMW mekaniken som rengjorde sumpen åt mig. Han bytte olja och oljefilter så klart. Han "flushade även motorn 2 ggr.

Efter besöket så blåröker bilen kopiöst. Precis som när turbon rasat. Förutom några detaljer.

1. Den rycker på tomgången.
2. När jag gasar på och sedan släpper gasen är röken vit, inte blå (när jag kör i dragläge så kommer dock blårök)
3. Turbon fungerar fortfarande som den ska verkar det som.

Detta är inte exakt samma symtomer som vid de andra turbo cracherna. Så därför är det värt att fråga.

Jag har beställt en turbo från skroten i Sverige, men den har tyvärr fastnat på posten i Frankrike, så vette sjutton när jag får den sad

Tacksam för alla svar, förutom att jag ska öppna och känna på glappet, för det kan jag inte avgöra.

SAAB 9-5 SE automat Högerstyrd, steg 1 tune • SAAB 9-5 Vectra (Med Aero standard),Högerstyrd, automat 2.3L steg 1 tune.
blink_pj
29 mars 2012 · 477 Inlägg

hört mycket snack om vevhusventilationen på gamla saabar! ska tydligen vart nån drive förut då alla vevhus byggdes om på garanti med ett speciellt kit, men tyvärr vara inte alla smarta nog och lämnade in för detta.. dvs finns saabar än idag som rullar med gamla ventilationen

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Matsaki
29 mars 2012 · 87 Inlägg

Hmm, ja det kan ju kanske vara något. Men då är frågan om mina symtomer stämmer in på detta fel? Hur jag kollar om det är vevhusventilationen? Och om det är dyrt att åtgärda? sad

SAAB 9-5 SE automat Högerstyrd, steg 1 tune • SAAB 9-5 Vectra (Med Aero standard),Högerstyrd, automat 2.3L steg 1 tune.
engolf
29 mars 2012 · 3 235 Inlägg

Oljereturen kan vara tät, då trycker turbon ut olja.
Själva turon kan också ha gjort sitt.

Matsaki
29 mars 2012 · 87 Inlägg

Vad och vart är oljereturen? Kan jag enkelt kolla den själv?

SAAB 9-5 SE automat Högerstyrd, steg 1 tune • SAAB 9-5 Vectra (Med Aero standard),Högerstyrd, automat 2.3L steg 1 tune.
engolf
29 mars 2012 · 3 235 Inlägg

Slangen från turbon som går ner till trågen (oljeretur). Om det är massa koks där rinner inte oljan ner och trycks ut=blå rök.
Ser du turbon underifrån ser du oljereturen, lossa och se.

Matsaki
29 mars 2012 · 87 Inlägg

Det kanske kan låta troligt att smuts fastnat där när han "flushade" motorn? Samt att turbon faktiskt fungerar. Var så säker på att turbon rasat så jag bara beställde en ny.

Men nu är jag inte lika säker längre pga. symtomerna inte stämmer till 100% med tidigare ras. Speciellt vit rök ibland.

Motorn har ett vinande ljud med. Men det tror jag är något helt annat. som spännhjulet till fläktremmen eller något.

SAAB 9-5 SE automat Högerstyrd, steg 1 tune • SAAB 9-5 Vectra (Med Aero standard),Högerstyrd, automat 2.3L steg 1 tune.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 mars 2012 · 13 733 Inlägg

turbo aggregat kan gå sönder på olika sätt

har varit med om att det ryker extremt mycket vitt

det beror på vilken sida den läcker olja är det på grenrörs sidan förbränns inte oljan utan den värms och då blir röken vit

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Matsaki
29 mars 2012 · 87 Inlägg

Hey Growe, förstör inte mina förhoppningar att det bara kan vara blockerat oljerör nu wink

Men att den ryker på tomgång är en av de sakerna "den inte brukar göra" när turbon rasat vad jag själv upplevt och hört förut tror jag?

En anna fråga om vinandet jag har. Kan en automatlåda börja ge ett vinande ljud om den mår dåligt?

SAAB 9-5 SE automat Högerstyrd, steg 1 tune • SAAB 9-5 Vectra (Med Aero standard),Högerstyrd, automat 2.3L steg 1 tune.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 mars 2012 · 13 733 Inlägg

Matsaki skrev:
Hey Growe, förstör inte mina förhoppningar att det bara kan vara blockerat oljerör nu wink

Men att den ryker på tomgång är en av de sakerna "den inte brukar göra" när turbon rasat vad jag själv upplevt och hört förut tror jag?

En anna fråga om vinandet jag har. Kan en automatlåda börja ge ett vinande ljud om den mår dåligt?

en kompis hade en volvo 855turbo där den började blåryka efter en stund på tongång så det kan mycket väl hända

kan mycket väl vara stopp i returen eller så har det helt enkelt släppt så mycket skit på motorn att turbon tagit stryck av allt slagg som åker runt i motorn

saabarna är ganska kända för att ha turbo ras pga oilsludgen så när skiten släpper så kan det sluta illa för turbon

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Matsaki
29 mars 2012 · 87 Inlägg

Får hålla tummarna att min nya turbo kommer loss från Frankrike snart då. Köpte en Mitsubishi Aero turbo med alla rör till. Den ska hålla bättre än Garrett som sitter i nu samt att man får lite mer kusar smile

De som åker bakom mig håller ett bra avstånd iaf. så någon nytta gör man big_smile

Senast redigerat av Matsaki (29 mars 2012)

SAAB 9-5 SE automat Högerstyrd, steg 1 tune • SAAB 9-5 Vectra (Med Aero standard),Högerstyrd, automat 2.3L steg 1 tune.
SWS
29 mars 2012 · 30 Inlägg

Kolla vevhuset genom att hålla en parkeringsbiljett strax ovanför oljesticksröret sugs biljetten mot röret så har du stopp i vevhuset dvs inte bra.

Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår
Saab 9-5 2.3T Vector "SilverPilen" (2002)
Matsaki
29 mars 2012 · 87 Inlägg

Tack för ett bra tips! Ska prövas.

SAAB 9-5 SE automat Högerstyrd, steg 1 tune • SAAB 9-5 Vectra (Med Aero standard),Högerstyrd, automat 2.3L steg 1 tune.
Husse
30 mars 2012 · 96 Inlägg

Jag skulle också kollat vevhusvent. är ett vanligt fel på både Volvo och Saab, sen angående ryckningarna så hade min första åtgärd varit att kolla så det inte är olja eller vatten i tändstiftsbrunnarna.

302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.
Matsaki
30 mars 2012 · 87 Inlägg

Ska också kolas. SWS hur hårt suger det ungefär om det är stop? Ska det vara något sug alls även om det är ok?

SAAB 9-5 SE automat Högerstyrd, steg 1 tune • SAAB 9-5 Vectra (Med Aero standard),Högerstyrd, automat 2.3L steg 1 tune.
Kamulen
30 mars 2012 · 930 Inlägg

En polare hade samma problem med sin 9-5 2.0t 99 för ett tar sen med, minns inte om det var vevhusventen eller om det var en slang som hade hoppat av. Men det ryckte, gick dåligt och blårykte.

Det var inte turbon iaf.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Melin82
30 mars 2012 · 513 Inlägg

SWS skrev:
Kolla vevhuset genom att hålla en parkeringsbiljett strax ovanför oljesticksröret sugs biljetten mot röret så har du stopp i vevhuset dvs inte bra.

Humm biljetten ska sugas mot locket, du vill ha undertryck i vevhuset.
Har du övertryck har du problem som tex blåst blockpackning.
Gör ett komprov och se. För har du övertryck i motorn så trycker den ut olja lite var stans.

SWS
30 mars 2012 · 30 Inlägg

Melin82 skrev:

SWS skrev:
Kolla vevhuset genom att hålla en parkeringsbiljett strax ovanför oljesticksröret sugs biljetten mot röret så har du stopp i vevhuset dvs inte bra.

Humm biljetten ska sugas mot locket, du vill ha undertryck i vevhuset.
Har du övertryck har du problem som tex blåst blockpackning.
Gör ett komprov och se. För har du övertryck i motorn så trycker den ut olja lite var stans.

Sorry skrev fel wink

Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår
Saab 9-5 2.3T Vector "SilverPilen" (2002)
Matsaki
30 mars 2012 · 87 Inlägg

Nått fel som inte är rätt här. Var just ute och skulle ta en sväng med bilen. Innan tänkte jag kolla tipset med pappret vid oljesticksröret.

1. Trots att bilen var kall (12° ute, inte -25° smile ) så började det nästan genast sippra ut lite rök sakta från oljesticksröret. Inget backsug dock.

2. Jag tyckte det kanske är lite för mycket motorolja i, men det är svårt att se då stickan inte har max/min. Men den täckte tappen nederst på stickan.

3. När jag väl körde iväg rykte den betydligt mindre än förut. Inget alls vad jag kunde se vid dragläge. Inget alls vid tomgång. En del rök kom det när man gasade lite med turbon.

Jag litar inte alls på mekanikern som rengjorde sumpen, därav min skepsis från början iom. att allt uppstod direkt efter rengöringen. Men va fan, att rengöra sumpen och flusha motorn är ju inte raketforskning direkt!

SAAB 9-5 SE automat Högerstyrd, steg 1 tune • SAAB 9-5 Vectra (Med Aero standard),Högerstyrd, automat 2.3L steg 1 tune.
SWS
31 mars 2012 · 30 Inlägg

Det klara du nog nog själv om du inte är helt handfallen va gäller skruva på bilar.

Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår
Saab 9-5 2.3T Vector "SilverPilen" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang