Snökedjor på 19tummare

Azith
1 april 2012 · 72 Inlägg

Jag har ett litet problem. Då jag ska resa långt och igenom ett fjäll (ca 5-7mil) med snö så måste jag sätta på  snökedjor på bilen. Är i övrigt asfalt hela vägen. Mina frågor lyder följande:
Ska man ha kedjor på alla däck eller räcker det med 2st? Vart ska kedjorna placeras i sånna fall?
Jag har 215/35 -19' dessa har jag hittat mem är osäker om det passar, hjälp tack :-)

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … -st-37122/
http://www.jula.se/snokedja-grupp-60-2-pack-619192

Ni kanske har förslag på annat som alternativt skulle kunna ge mig en säker tur genom fjället? Vinterdäck kan inte ordnas...
Mvh

Volvo s80II 2.0f Summum "Glidaren" (2008)
Audi A6 2.4 v6 "Lyxlimpan" (2005)
PMPerformance
1 april 2012 · 2 266 Inlägg

Va är de för bil du ska använda?
Låna/hyr en annan bil med vinterdäck?
Är bilen framhjulsdriven så har du både styrning och drivning att slänga kedjorna på.
Undra hur Autosock funkar då?

svetsdiff !!!
tobbe456
1 april 2012 · 335 Inlägg

Vete fan om jag nånsin sett det till 19" ..   18" verkar vara biltemas största.. 
Inte lättare att köpa/låna vinterdäck då? ..  många verkar ju slänga om till sommardäck nu i dagarna så du kanske kan låna av en polare?..

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
Azith
2 april 2012 · 72 Inlägg

Kommer att måsta köra 100mil enkelväg så låna kan jag inte.. Men är det möjligt att kedjorna från biltema är lite större så att dom passar 19tum? Kanke går att höra i btiken :p Jag kommer köra min s60, hyrbil är heller inget alternativ.
Vad är autosock som du nämnde?

Volvo s80II 2.0f Summum "Glidaren" (2008)
Audi A6 2.4 v6 "Lyxlimpan" (2005)
PMPerformance
2 april 2012 · 2 266 Inlägg

Autosock är en tunn strumpa du sätter på däcket www.autosock.nu

svetsdiff !!!
F4S4N CAD-konstruktör
3 april 2012 · 1 392 Inlägg

Det blir billigare för dig att köpa vinterdäck på blocket.

Kedjor är inte att föredra på 19"-fälg då det kommer svarva upp allt vad hjulhus heter på din bil.


Varför ska du ha på snökedjor över huvud taget? Är vägen inte plogad? Snökedjor används vid extrema förhållanden eller t.ex branta uppförsbackar där du inte kommer upp.

Mitt tips är att du tar det lugnt den sträckan som snön ligger. Är det väldigt backigt och du inte vill köpa nya hjul så är snöstrumpor att rekommendera. Om du nu tvunget ska ha dina 19" på! wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Nybergrobin
3 april 2012 · 2 383 Inlägg

Asså vart ska du köra egentligen? Snökedjor används väldigt sällan så länge det inte är extremt väglag

granadadr
3 april 2012 · 7 299 Inlägg

som jag förstått det så ska du köra på sommardäck i fjällen,, å det är inte så smart,, byt däck till sådana som funkar är mitt råd wink

Nybergrobin
3 april 2012 · 2 383 Inlägg

granadadr skrev:
som jag förstått det så ska du köra på sommardäck i fjällen,, å det är inte så smart,, byt däck till sådana som funkar är mitt råd wink

Var nyss i vemdalen och där behövde man verkligen inge vinterdäck smile Men å andra sidan ska kanske trådskaparen till kiruna eller liknande.

Fjällen är ett ganska stort område... tongue

Aerocombi Xenoholic
3 april 2012 · 2 559 Inlägg

Får man fråga vad du har för dim på dina däck?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
F4S4N CAD-konstruktör
3 april 2012 · 1 392 Inlägg

Aerocombi skrev:
Får man fråga vad du har för dim på dina däck?

Får man fråga varför du inte läser första inlägget? roll

lol

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
granadadr
3 april 2012 · 7 299 Inlägg

Nybergrobin skrev:

granadadr skrev:
som jag förstått det så ska du köra på sommardäck i fjällen,, å det är inte så smart,, byt däck till sådana som funkar är mitt råd wink

Var nyss i vemdalen och där behövde man verkligen inge vinterdäck smile Men å andra sidan ska kanske trådskaparen till kiruna eller liknande.

Fjällen är ett ganska stort område... tongue

vädret kan skifta MKT snabbt wink igår kom det tydligen 2dm snö i Umeå wink därför jag inte tycker det är så smart å köra med ev  sommardäck wink

Aerocombi Xenoholic
3 april 2012 · 2 559 Inlägg

F4S4N skrev:

Aerocombi skrev:
Får man fråga vad du har för dim på dina däck?

Får man fråga varför du inte läser första inlägget? roll

lol

Eller så kan man fråga om TS VET vad han har för storlek själv. i o med att det inte står samma på hans sida hmm
Men ok. En korkad SAABägare kliver väl åt sida för de smartare volvoägarna då. Ni klarar nog detta utan min hjälp verkar det som. roll

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
F4S4N CAD-konstruktör
3 april 2012 · 1 392 Inlägg

Aerocombi skrev:

F4S4N skrev:

Aerocombi skrev:
Får man fråga vad du har för dim på dina däck?

Får man fråga varför du inte läser första inlägget? roll

lol

Eller så kan man fråga om TS VET vad han har för storlek själv. i o med att det inte står samma på hans sida hmm
Men ok. En korkad SAABägare kliver väl åt sida för de smartare volvoägarna då. Ni klarar nog detta utan min hjälp verkar det som. roll

Haha så långt grävde inte jag smile Men du gör nog bäst i att kliva åt sidan. Vi alla vet ju hur det går för sådana där SAAB-ägare, hahaha lol

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Aerocombi Xenoholic
3 april 2012 · 2 559 Inlägg

F4S4N skrev:

Aerocombi skrev:

F4S4N skrev:

Får man fråga varför du inte läser första inlägget? roll

lol

Eller så kan man fråga om TS VET vad han har för storlek själv. i o med att det inte står samma på hans sida hmm
Men ok. En korkad SAABägare kliver väl åt sida för de smartare volvoägarna då. Ni klarar nog detta utan min hjälp verkar det som. roll

Haha så långt grävde inte jag smile Men du gör nog bäst i att kliva åt sidan. Vi alla vet ju hur det går för sådana där SAAB-ägare, hahaha lol

Nä det vet jag inte, berätta. hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
F4S4N CAD-konstruktör
3 april 2012 · 1 392 Inlägg

Aerocombi skrev:

F4S4N skrev:

Aerocombi skrev:

Eller så kan man fråga om TS VET vad han har för storlek själv. i o med att det inte står samma på hans sida hmm
Men ok. En korkad SAABägare kliver väl åt sida för de smartare volvoägarna då. Ni klarar nog detta utan min hjälp verkar det som. roll

Haha så långt grävde inte jag smile Men du gör nog bäst i att kliva åt sidan. Vi alla vet ju hur det går för sådana där SAAB-ägare, hahaha lol

Nä det vet jag inte, berätta. hmm

Hör med Victor Muller, han har koll!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Aerocombi Xenoholic
3 april 2012 · 2 559 Inlägg

F4S4N skrev:

Aerocombi skrev:

F4S4N skrev:

Haha så långt grävde inte jag smile Men du gör nog bäst i att kliva åt sidan. Vi alla vet ju hur det går för sådana där SAAB-ägare, hahaha lol

Nä det vet jag inte, berätta. hmm

Hör med Victor Muller, han har koll!

SUCK. roll

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Aerocombi Xenoholic
3 april 2012 · 2 559 Inlägg

OM nu TS skulle vilja veta så är snökedjorna på biltema större till 18" än dina 19" så det ska nog gå att använda dem.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
F4S4N CAD-konstruktör
3 april 2012 · 1 392 Inlägg

Aerocombi skrev:
OM nu TS skulle vilja veta så är snökedjorna på biltema större till 18" än dina 19" så det ska nog gå att använda dem.

Ja om hjulhusen tillåter det wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
4 april 2012 · 8 744 Inlägg

Varför skulle hans 19" hjul ta upp mer plats i hjulhuset än originalhjulen? Bara för att fälgen är större så betyder ju inte det att däcken är större i diameter... mina 16" vinterhjul är faktist större i diameter än mina 18" sommarhjul. Det som skiljer är bredden, men inte mycket.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang