3869
Sök

Problem med tomgång på b230FK, fråga om ställbar btr?

906 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
Tjena, har haft problem med tomgången på min bil väldigt längre nu, men vankas för bes så behöver hjälp!

Efter mycket problem med bränslet, fick jag tryckt ner en 940 turbo pump i tanken och en ny 740 pump under bilen.

Så nu får jag soppa, dock stod min ställbara btr på väldigt lågt tryck, så fick inte igång bilen, men jag skruva ner skruven lite och får igång bilen helt sjukt snabbt, ligger på ca 100 psi med en gång, men släpper jag gasen så dör bilen 9 av 10 gånger, klarar den sig så ligger de mellan 400-500 varv.

hur får jag in att den har rätt tryck på tomgång och vid gaspådrag?
Bilen hade från början öppen dump och gjorde likadant, men bytte till återcikulerande men gör likadant ändå

Tips vore kalas alltså då bes är på onsdag och vill vara redo till elmia, så snabb hjälp önskas!

om detta har någon betydelse? Info motor:
b230fk
Chippad
Ngt portad 530topp
Eget grenrör
Garret turbo A/R60
Större IC
Ställbar btr
3" avgassystem från turbon med racekat
Ny 740 turbo pump under
940 turbo pump i tanken!

MVh Robin

=)

Fri fart för ett fritt folk!
15 033 Inlägg
2 april 2012
100psi? på orginalspridare?

du ska ligga på 3bar

det är 43.5psi ungefär

att den inte går perfekt och dör och har sig beror nog på att grundtrycket är för högt

100psi är ungefär 7bar och det är på TOK för högt bränsletryck för att spridarna ska ha en bra sprutbild...

du lär få föreläggande på bes..bara montear orginal grenrör och turbo innan du ens tänker tanken på bilprovningen

Kör fort så hinner inget hända...

906 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
Jag vet jag ska ligga på 3 bar, fick dock svar från 118800 när jag frågade dem att 3 bar var 88 psi(var i garaget så hade ingen tillgång till dator), så tänkte de var hyffsat lyckat, men tydligen inte, dags att dra ner igen då!

Så jag ska ställa den på 43,5 psi med en gång, då kan jag få tomgången normal också?
Problemet är ju dock när jag sänker trycket för mycket så startar inte ens bilen =/

Fast jag besiktiga senast med denna turbo och grenrör, så får se vad dem säger först, klagar dem inte iår heller så får de gärna sitta smile

=)

513 Inlägg
2 april 2012
100 psi är cr 6.8 bar så du bör nog halvera trycket.

Fri fart för ett fritt folk!
15 033 Inlägg
2 april 2012
740Fors skrev:
Jag vet jag ska ligga på 3 bar, fick dock svar från 118800 när jag frågade dem att 3 bar var 88 psi(var i garaget så hade ingen tillgång till dator), så tänkte de var hyffsat lyckat, men tydligen inte, dags att dra ner igen då!

Så jag ska ställa den på 43,5 psi med en gång, då kan jag få tomgången normal också?
Problemet är ju dock när jag sänker trycket för mycket så startar inte ens bilen =/

Fast jag besiktiga senast med denna turbo och grenrör, så får se vad dem säger först, klagar dem inte iår heller så får de gärna sitta smile

jobbigt att få reggbesiktning blir ett jävla bråk hos volvo för att få fram nödvändiga papper och en extra kostnad på ett par tusen minst

Kör fort så hinner inget hända...

906 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
Mycket jobbigt, men de är en annan fråga, la mest upp de för om de hade betydelse för bränslet, om de krävs högre tryck eller dylikt:)

Men tackar för svaret iaf, får ställa ner trycket och se om jag får igång bilen ändå!

En annan fråga, om man kör med för högt tryck för länge, ryker spridarna åt helvete till slut då eller?

=)

513 Inlägg
2 april 2012
Tja det är väl bättre att ligga lågt i tryck, tror dock att det stora problemet ligger i sprutbilden.
Spridaren är ju gjord för ett vist tryck, och ger då rätt bild.
Sen har du problemet med att bara öka trycket utan att optimera öppningstiden, för säg att du har 2 m/s öppning original och 3 bar bränsletryck, vad händer om du ökar till 4,5 bar och datorn fortfarande kör 2 m/s öppning?
Det är bara att räkna. Vist så har du lamdareglering så det kompenseras ju ner och du klarar att köra högre laddning.
Nu gissar jag att du har en linjär regulator så du har org tryck i botten och att den sen ökar med turbotrycket. Men du förstår vart jag vill komma.

Sök