Saab 9000 blir inte varm samt får ingen varmluft ur ACC(nybytt termostat)

Norrby89
3 april 2012 · 320 Inlägg

Hej har ett litet problem med att motorn på min saab 9000 inte vill gå upp.. trodde att det va termostaten men bytte den idag och visaren vägrar gå upp samt har ingen värme alls i acc'n

bild på temp mätaren
http://cdn.imghack.se/images/084cd97adf79bdb91e0e1e5cad804e3d.jpg

har kört till uppsala och tillbaka (ca 17mil) och den pendlar mellan läget på bilden och precis på kanten av det blåa..
så min fråga är då vad som kan vara felet?

Senast redigerat av Norrby89 (3 april 2012)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 april 2012 · 5 650 Inlägg

haft ett par saabs min mätare har alltid stått så där och de har alltid funnits ok värme i bilen

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Norrby89
3 april 2012 · 320 Inlägg

MrEricsson skrev:
haft ett par saabs min mätare har alltid stått så där och de har alltid funnits ok värme i bilen

okej för saken är den att jag hade värme i han när jag åkte till polaren i e-tuna för 2 veckor sen och då va mätaren precis i mitten och det va första och ända gången vi har haft värme ur acc'n

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 april 2012 · 5 650 Inlägg

Norrby89 skrev:

MrEricsson skrev:
haft ett par saabs min mätare har alltid stått så där och de har alltid funnits ok värme i bilen

okej för saken är den att jag hade värme i han när jag åkte till polaren i e-tuna för 2 veckor sen och då va mätaren precis i mitten och det va första och ända gången vi har haft värme ur acc'n

provat spolat ur systemet på skit kanske kläggat sig nånstans kylarcement brukar va en klassiker på dessa bilar.
i och med att de brukar läcka som ett såll från dolda slangar ingen orkar leta efter.
värt ett försök iaf?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Norrby89
3 april 2012 · 320 Inlägg

MrEricsson skrev:

Norrby89 skrev:

MrEricsson skrev:
haft ett par saabs min mätare har alltid stått så där och de har alltid funnits ok värme i bilen

okej för saken är den att jag hade värme i han när jag åkte till polaren i e-tuna för 2 veckor sen och då va mätaren precis i mitten och det va första och ända gången vi har haft värme ur acc'n

provat spolat ur systemet på skit kanske kläggat sig nånstans kylarcement brukar va en klassiker på dessa bilar.
i och med att de brukar läcka som ett såll från dolda slangar ingen orkar leta efter.
värt ett försök iaf?

har dock nyss gjort det då jag bytte vatten pumpen för ett tag sen.. men får väll se om man ska ta och göra det igen då kanske

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2012 · 17 509 Inlägg

Nya Saaben suger?

Varmkör den så gott det går och låt den sen stå på tomgång. Stiger tempmätaren till normala nivåer så slår du på ACC och värme och ser om du får just värme. En bra början. Kolla även med jämna mellanrum i "maskinrummet" så den inte blir för varm.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Norrby89
3 april 2012 · 320 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Nya Saaben suger?

Varmkör den så gott det går och låt den sen stå på tomgång. Stiger tempmätaren till normala nivåer så slår du på ACC och värme och ser om du får just värme. En bra början. Kolla även med jämna mellanrum i "maskinrummet" så den inte blir för varm.

har provat att köra den varm och sedan låta den stå på tomgång ett tag men ingen skillnad.. men har läst runt lite så tror nog att motorn blir varm bara det att mätaren visar lite lågt vilket tydligen är ett normalt "fel" på dessa bilar..

men återstår att se imorgon antar jag med acc'n.. ska riva lite i instrumentpanelen samt kolla så att inte värmeelementet eller spjällmotorpaketet är kassa..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2012 · 17 509 Inlägg

Norrby89 skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Nya Saaben suger?

Varmkör den så gott det går och låt den sen stå på tomgång. Stiger tempmätaren till normala nivåer så slår du på ACC och värme och ser om du får just värme. En bra början. Kolla även med jämna mellanrum i "maskinrummet" så den inte blir för varm.

har provat att köra den varm och sedan låta den stå på tomgång ett tag men ingen skillnad.. men har läst runt lite så tror nog att motorn blir varm bara det att mätaren visar lite lågt vilket tydligen är ett normalt "fel" på dessa bilar..

men återstår att se imorgon antar jag med acc'n.. ska riva lite i instrumentpanelen samt kolla så att inte värmeelementet eller spjällmotorpaketet är kassa..

Som MrEricsson säger: En spolning kan vara bra. Om bilen inte blir varm enligt mätaren på tomgång så luktar det fel. Ja. Dessa bilar brukar inte ha problem att gå upp i temp om man så säger. Lurigt om du hamnar i en kö och inte elfläkt slår till. Känner inte till hur dessa är uppbyggda bakom panelen men har du tur och hittar värmeventilen till paketet så ställ den öppen och kör sen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Norrby89
4 april 2012 · 320 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Norrby89 skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Nya Saaben suger?

Varmkör den så gott det går och låt den sen stå på tomgång. Stiger tempmätaren till normala nivåer så slår du på ACC och värme och ser om du får just värme. En bra början. Kolla även med jämna mellanrum i "maskinrummet" så den inte blir för varm.

har provat att köra den varm och sedan låta den stå på tomgång ett tag men ingen skillnad.. men har läst runt lite så tror nog att motorn blir varm bara det att mätaren visar lite lågt vilket tydligen är ett normalt "fel" på dessa bilar..

men återstår att se imorgon antar jag med acc'n.. ska riva lite i instrumentpanelen samt kolla så att inte värmeelementet eller spjällmotorpaketet är kassa..

Som MrEricsson säger: En spolning kan vara bra. Om bilen inte blir varm enligt mätaren på tomgång så luktar det fel. Ja. Dessa bilar brukar inte ha problem att gå upp i temp om man så säger. Lurigt om du hamnar i en kö och inte elfläkt slår till. Känner inte till hur dessa är uppbyggda bakom panelen men har du tur och hittar värmeventilen till paketet så ställ den öppen och kör sen...

lyckades hitta felet på acc'n visade sig vara motorn som styr värmen/kylan som är död så man får plocka bort panelen till acc'n och sticka in handen och ändra värmen/kylan manuellt..

sen att motorn inte blir varm tror jag snarare är temp mätaren eller mätarhuset som är lite dåligt snarare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang