Kör ni med högtryckstvätt?

baltis
11 april 2012 · 1 948 Inlägg

Hetvatten tvätt! knappt att man behöver schamponera efteråt då smile

Jocke1983
11 april 2012 · 16 Inlägg

Har kört högtryck i många år utan problem. Nu har det dock blivit problem, har åkt på lacksläpp på min Audi TT -07. Pratat med lite olika lackfirmor och några menade på att skadorna kan uppkommit av högtrycken. Blir det stenskott i klarlacken och du blåser på med högtrycken så är det risk att klarlacken släpper runt stenskotten, som det gjort i mitt fall. Detta var dock en ovanlig företeelse, men inte alls unikt. Så vet e fan om jag kommer våga använda högtryck på nyare bilar igen.....

TT-Avant
11 april 2012 · 6 851 Inlägg

Jocke1983 skrev:
Har kört högtryck i många år utan problem. Nu har det dock blivit problem, har åkt på lacksläpp på min Audi TT -07. Pratat med lite olika lackfirmor och några menade på att skadorna kan uppkommit av högtrycken. Blir det stenskott i klarlacken och du blåser på med högtrycken så är det risk att klarlacken släpper runt stenskotten, som det gjort i mitt fall. Detta var dock en ovanlig företeelse, men inte alls unikt. Så vet e fan om jag kommer våga använda högtryck på nyare bilar igen.....

Man kan ju dock använda högtryck med lite eget förstånd oxå roll

Alltså man måste ju inte stå med den 5cm från lacken. Ju högre tryck man har, ju längre ifrån kanske man bör stå om man ser att där finns lite stenskott eller liknande små skador. Kan vara bra om man lite då och då kanske kollar över sin lack. Själv har min ca 110Bars tryck och jag står oftast ca 20-30cm ifrån lacken med den.
Försöker oxå att inte spruta rakt mot lacken, utan lite snett nedåt så all smuts åker neråt, inte trycks innåt lacken.

Där man ser eller vet att lacken är bra, där kan man ju dock kanske gå närmare med sprutan om det är riktigt smutsigt..

Men som sagt, ibland får man även tänka lite när man tvättar en bil..wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Jocke1983
12 april 2012 · 16 Inlägg

TT-Avant skrev:

Jocke1983 skrev:
Har kört högtryck i många år utan problem. Nu har det dock blivit problem, har åkt på lacksläpp på min Audi TT -07. Pratat med lite olika lackfirmor och några menade på att skadorna kan uppkommit av högtrycken. Blir det stenskott i klarlacken och du blåser på med högtrycken så är det risk att klarlacken släpper runt stenskotten, som det gjort i mitt fall. Detta var dock en ovanlig företeelse, men inte alls unikt. Så vet e fan om jag kommer våga använda högtryck på nyare bilar igen.....

Man kan ju dock använda högtryck med lite eget förstånd oxå roll

Alltså man måste ju inte stå med den 5cm från lacken. Ju högre tryck man har, ju längre ifrån kanske man bör stå om man ser att där finns lite stenskott eller liknande små skador. Kan vara bra om man lite då och då kanske kollar över sin lack. Själv har min ca 110Bars tryck och jag står oftast ca 20-30cm ifrån lacken med den.
Försöker oxå att inte spruta rakt mot lacken, utan lite snett nedåt så all smuts åker neråt, inte trycks innåt lacken.

Där man ser eller vet att lacken är bra, där kan man ju dock kanske gå närmare med sprutan om det är riktigt smutsigt..

Men som sagt, ibland får man även tänka lite när man tvättar en bil..wink

Självklart, men har som sagt kört med högtryck i flera år på andra bilar utan problem. Har man otur och fått en bil där klarlacken kanske inte är klockren, så kan det uppenbarligen gå snett. Men i övrigt är självklar det du skriver sant...

conlerc
12 april 2012 · 102 Inlägg

Japp högtryckstvätt! Står en bit ifrån och tokspolar inte på samma fläck i 10 minuter wink

Volvo 855R "Autotech steg 4" (1996)
TT-Avant
12 april 2012 · 6 851 Inlägg

Jocke1983 skrev:

TT-Avant skrev:

Jocke1983 skrev:
Har kört högtryck i många år utan problem. Nu har det dock blivit problem, har åkt på lacksläpp på min Audi TT -07. Pratat med lite olika lackfirmor och några menade på att skadorna kan uppkommit av högtrycken. Blir det stenskott i klarlacken och du blåser på med högtrycken så är det risk att klarlacken släpper runt stenskotten, som det gjort i mitt fall. Detta var dock en ovanlig företeelse, men inte alls unikt. Så vet e fan om jag kommer våga använda högtryck på nyare bilar igen.....

Man kan ju dock använda högtryck med lite eget förstånd oxå roll

Alltså man måste ju inte stå med den 5cm från lacken. Ju högre tryck man har, ju längre ifrån kanske man bör stå om man ser att där finns lite stenskott eller liknande små skador. Kan vara bra om man lite då och då kanske kollar över sin lack. Själv har min ca 110Bars tryck och jag står oftast ca 20-30cm ifrån lacken med den.
Försöker oxå att inte spruta rakt mot lacken, utan lite snett nedåt så all smuts åker neråt, inte trycks innåt lacken.

Där man ser eller vet att lacken är bra, där kan man ju dock kanske gå närmare med sprutan om det är riktigt smutsigt..

Men som sagt, ibland får man även tänka lite när man tvättar en bil..wink

Självklart, men har som sagt kört med högtryck i flera år på andra bilar utan problem. Har man otur och fått en bil där klarlacken kanske inte är klockren, så kan det uppenbarligen gå snett. Men i övrigt är självklar det du skriver sant...

ja, även tyskar kan göra fel. Men säg det inte till dem, för det skulle de ALDRIG erkänna..hahaha

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
miken
12 april 2012 · 139 Inlägg

Spolar alltid av den värsta skiten med högtryck och foam lance före man tar fram microfibersvampen.
Minsta gruskorn kan sabba hela lacken på en solidsvart bil tongue

sen ett tips är att använda gritguard i tvätthinken smile

Senast redigerat av miken (12 april 2012)

Volvo V70n 2.5T "Lågmilarn" (2005)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
12 april 2012 · 6 170 Inlägg

Mack skrev:
Kör ni med högtryckstvätt?



Självklart.

Åfan ?

Själv kör jag hellre min 9000 när jag ska någonstans.... roll











Klockan e mycket och jag var bara tvungen.....   lol

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Nightmare89
14 april 2012 · 939 Inlägg

FLindgren skrev:
Jag använder brandslangen på jobbet.

cool Blir det inte bulor av den??? Har väll ett sjukt tryck i sig?big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang