3274
Sök

Vatten i oljan trots hel toppackning m50b25

13 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
Hallå!

Det är så att motorn (m50b25) tagit in vatten i oljan så antog rätt fort att det var toppackningen som gjort sitt men efter att ha lyft toppen så kan jag inte se några skador på packningen. Den är dock lite brunaktig, typ samma färg som gammalt äckligt kylarvatten på viss ställen.. Kan det vara så att toppen slagit sig och packningen har klarat sig ändå så att det är därför den tar in vatten?
Håller på att ska montera den i en e30 så skulle vara grymt tacksam för svar så man tar sig ut nån gång i sommar smile

// W

217 Inlägg
4 april 2012
Undersökte du toppen noggrannt? skulle ju kunna vara nån spricka mellan kanalerna också.

Santa's little helper
245 Inlägg
4 april 2012
Då du har borta toppen så tar den en "linjal" av metall. vet ej namnet på dem men dem är ca. 2cm tjock och 4cm hög och 1m lång. med den tar du sen och mäter korsvis över toppen och försöker stoppa bladmåttet under. om något blad från bladmåttet kommer under linjalen så där läcker det troligtvis. sen kan du köra samma på blocket.
Och som Bimmerman sa, kan det även finnas sprickor i toppen. dem brukar man oftast inte se bra alls.

13 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
Bimmerman skrev:
Undersökte du toppen noggrannt? skulle ju kunna vara nån spricka mellan kanalerna också.

Har försökt titta efter sprickor, har inte hittat några men kan ju vara så smått så det inte syns! Vet inte riktigt hur man ska hitta dom då? Provtryckning?

tuomas skrev:
Då du har borta toppen så tar den en "linjal" av metall. vet ej namnet på dem men dem är ca. 2cm tjock och 4cm hög och 1m lång. med den tar du sen och mäter korsvis över toppen och försöker stoppa bladmåttet under. om något blad från bladmåttet kommer under linjalen så där läcker det troligtvis. sen kan du köra samma på blocket.
Och som Bimmerman sa, kan det även finnas sprickor i toppen. dem brukar man oftast inte se bra alls.

Vars kan man få tag på en sån "linjal"? Lät ju som en idè att kika på så vis!

Santa's little helper
245 Inlägg
4 april 2012
vet ej faktiskt, har tillverkat min egen "linjal" då jag gick i skolan ännu. men går säkert med något annat också men problemet är ju att de måste vara något som verkligen inte viker sig utan något som är riktigt stelt och rakt.

fast dem finns nog att köpas, för gjorde min egen av skolans modell som var köpt någonstans ifrån.

ps, hur skruvade du dit toppen? vilken ordning på bultarna? är relativt viktigt att man gör rätt då det är en 6 cyl. för dom har en tendens att vika sig om du har fel ordning då du spänner fasst bultarna.

edit;
- Ja googlade lite och fann att folk använt sig av vanliga saker man har hemma t.ex vanliga linjaler och sånt. eller bara någon metall bit. men problemet är då att de kan vika sig så mätningen inte stämmer. Så personligen skulle ja inte lita på de men tydligen har andra människor kört på de. men rekommenderar att ta något i stil av de jag nämnt ovan för då får du iaf exakta siffror på läckaget smile
Senast redigerat av tuomas (4 april 2012)

Santa's little helper
245 Inlägg
4 april 2012
Hittade en bild på hur jag menat ifall de behövs.

http://imageshack.us/f/812/67998167.gif/

edit; jahapp, nu funkar de inte å laga hit en bild. usch va ja e teknisk tongue äh men du kan iaf använda länken för att komma till bilden.
Senast redigerat av tuomas (4 april 2012)

217 Inlägg
4 april 2012
Hmm, själv hade jag nog tagit den till nån firma som undersöker för att vara på den säkra sidan. Har ju aldrig gjort nåt sådant så jag kan inte svara på det.

13 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
tuomas skrev:
vet ej faktiskt, har tillverkat min egen "linjal" då jag gick i skolan ännu. men går säkert med något annat också men problemet är ju att de måste vara något som verkligen inte viker sig utan något som är riktigt stelt och rakt.

fast dem finns nog att köpas, för gjorde min egen av skolans modell som var köpt någonstans ifrån.

ps, hur skruvade du dit toppen? vilken ordning på bultarna? är relativt viktigt att man gör rätt då det är en 6 cyl. för dom har en tendens att vika sig om du har fel ordning då du spänner fasst bultarna.

edit;
- Ja googlade lite och fann att folk använt sig av vanliga saker man har hemma t.ex vanliga linjaler och sånt. eller bara någon metall bit. men problemet är då att de kan vika sig så mätningen inte stämmer. Så personligen skulle ja inte lita på de men tydligen har andra människor kört på de. men rekommenderar att ta något i stil av de jag nämnt ovan för då får du iaf exakta siffror på läckaget smile

Ska kika upp om jag kan hitta nån sån där "linjal", kanske nån man känner som som kan ha en liggandes om jag har tur smile toppen har jag aldrig lyft av på den här motorn tidigare utan bara nu när det här hände så kan inte svara på vilken ordning bultarna är dragna, men är ju värt att tänka en extra gång på det när jag skruvar ihop allt!

Bimmerman skrev:
Hmm, själv hade jag nog tagit den till nån firma som undersöker för att vara på den säkra sidan. Har ju aldrig gjort nåt sådant så jag kan inte svara på det.

Lämnar nog in den för planing osv på tisdag så då får han kika igenom den riktigt efter sprickor och så!

Sothora <3
1 201 Inlägg
7 april 2012
skicka toppen på provtryckning innan du planar den.. så vet du om de är värt o göra iordning toppen..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

13 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
Han jag ska lämna in den till ska kika upp hur den verkar vara!

Sök