VW polo -99, styrservo och koppling

Angie
4 april 2012 · 98 Inlägg

Det känns lite som att styrservon på min polo inte riktigt fungerar, har kollat oljan och det finns. Jag som har noll koll tar gärna tips på vad mer det kan vara. Att vrida på ratten går enormt trögt och ibland måste man verkligen använda båda händerna för att kunna svänga.

Undrar även om detta kan ha något med koppling att göra? När jag ska koppla så känns det som att det finns ett hack i pedalen och det lossnar lite ju mer jag kopplar, men har jag kört på femmans växel ett tag så brukar den kännas trög igen.

Tacksam för svar och hjälp smile

wadde Tryck och pys-åka
4 april 2012 · 884 Inlägg

Oljan är kollad.
Spana remmen och om servopumpen för onödigt oväsen. Följ slangarna från pumpen till styrväxeln och kolla efter dropp påvägen och framme vid den.
En bra start. Kolla även i behållaren om du ser att det circulerar lite. Vet inte exakt på en polo med på vissa bilar så ser man att det pumpas runt lite olja.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
dansken_1983 2 fast 4 swedish roads
4 april 2012 · 150 Inlägg

Som ovan sa, kolla remmen till servo motorn, hade det problemet på en bil ja hade innan

Nas ne dogonyat
Skoda Octavia vRS "Hannah" (2008)
Angie
23 april 2012 · 98 Inlägg

Såg fel i bilen och det var inte alls servooljan som var full, det var någon annan olja, bilen saknar styrservo.. Så då är frågan, går det att koppla in en styrservo istället?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2012 · 13 750 Inlägg

låter väldigt märkligt..vad jag vet finns inte den typen av polo utan styrservo!
om dom ser likdana ut som lupon/arosan så borde den sitta på vänstersidan av motorutrymmet på frontplåten med grönt lock om jag inte minns hel galet

Senast redigerat av Growe (23 april 2012)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Angie
23 april 2012 · 98 Inlägg

Är nere i garaget nu och kollar, hittar inget sådant lock. Läser instruktionsboken och där står det om servostyrning, men med en *, står dock inte vad * betyder. Ska ta kort och lägga upp här så snart jag kan så får du gärna hjälpa till :-)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2012 · 13 750 Inlägg

ta ett kort på motorutrymmet så löser det sig nog..ett standard fel är att rören rostar sönder

köpte en 99:a 1.6 billigt som f-n pga servoröret gått av

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jockas1
23 april 2012 · 16 Inlägg

Gjorde en liten bild smile I den röda rutan har du styrservooljebehållaren. Kolla nivån med motorn igång.
http://forumbilder.se/thumbs/4b3201264444Pd7f1.jpg

Senast redigerat av jockas1 (23 april 2012)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2012 · 13 750 Inlägg

jockas1 skrev:
Gjorde en liten bild smile I den röda rutan har du styrservooljebehållaren. Kolla nivån med motorn igång.
http://forumbilder.se/thumbs/4b3201264444Pd7f1.jpg

mindes jag så bra endå..fan inte dåligt kollat under huven på min arosa 1gång smile
kollade inte oljan i servon då ska tilläggas..verkar vara samma skit kort och gott...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Angie
23 april 2012 · 98 Inlägg

Kollar min bil och den där grejen finns inte på bil :-(

https://www1.garaget.org/archive/166/165965/287078/287078-2728471.jpg

Senast redigerat av Angie (23 april 2012)

wadde Tryck och pys-åka
23 april 2012 · 884 Inlägg

wtf ? Trolling på hög nivå från vw här.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2012 · 13 750 Inlägg

då har dom plockat bort servon har svårt att tro att dom sålde en 99:ans polo utan servo
från fabrik

t.o.m min arosa 1.4 har servo och mer budget får man leta efter

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Newport
23 april 2012 · 100 Inlägg

Growe skrev:
då har dom plockat bort servon har svårt att tro att dom sålde en 99:ans polo utan servo
från fabrik

t.o.m min arosa 1.4 har servo och mer budget får man leta efter

Här säger dom att det är optional.
http://uk.answers.yahoo.com/question/in … 051AATGqL1

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2012 · 13 750 Inlägg

Newport skrev:

Growe skrev:
då har dom plockat bort servon har svårt att tro att dom sålde en 99:ans polo utan servo
från fabrik

t.o.m min arosa 1.4 har servo och mer budget får man leta efter

Här säger dom att det är optional.
http://uk.answers.yahoo.com/question/in … 051AATGqL1

låter märkligt..iof ogillar jag dom där rosthögarna så jag har väll inte direkt setat i några i onödan...

men dom få jag kört eller tittat på har haft servo

sen att det inte är standard i vissa länder medans det är det i andra är jhu inte heller omöjligt

eller att den som köpte bilen ny var rejält dumsnål och verkligen inte betalade för servon?!

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Angie
23 april 2012 · 98 Inlägg

Men då finns det väl möjlighet iaf att sätta in en servo på den? Det låter som det iaf.

dansken_1983 2 fast 4 swedish roads
23 april 2012 · 150 Inlägg

Rätt onödig och dyr kostnad att eftermontera servo i en sån lätt bil som polo, behövs inte

Nas ne dogonyat
Skoda Octavia vRS "Hannah" (2008)
Angie
23 april 2012 · 98 Inlägg

Ja, jag antar att du har kört min bil och vet hur styrningen är?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2012 · 13 750 Inlägg

dansken_1983 skrev:
Rätt onödig och dyr kostnad att eftermontera servo i en sån lätt bil som polo, behövs inte

inte så lätt att svänga alltid smile
dom blir mer tungstyrda än vad man tror..

hade 10" ratt i min golf mk2 med 17" då gick det att hålla sig för skratt när man skulle parkera smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zshoe Kokar ris
23 april 2012 · 923 Inlägg

Angie skrev:
Är nere i garaget nu och kollar, hittar inget sådant lock. Läser instruktionsboken och där står det om servostyrning, men med en *, står dock inte vad * betyder. Ska ta kort och lägga upp här så snart jag kan så får du gärna hjälpa till :-)

stjärnan betyder "beroende på utrustning", så ja den finns utan servo isf.

ska du installera styrservo får du skaffa en servopump, dess slangar och rör, installera detta, även skaffa en annan styrväxel och byta denna, möjligt att styrleder är annorlunda också, annan drivrem behövs också förstås, samt oljan.

gör det själv, och det kostar kanske en 5-7 tusen.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2012 · 13 750 Inlägg

cenoxide skrev:

Angie skrev:
Är nere i garaget nu och kollar, hittar inget sådant lock. Läser instruktionsboken och där står det om servostyrning, men med en *, står dock inte vad * betyder. Ska ta kort och lägga upp här så snart jag kan så får du gärna hjälpa till :-)

stjärnan betyder "beroende på utrustning", så ja den finns utan servo isf.

ska du installera styrservo får du skaffa en servopump, dess slangar och rör, installera detta, även skaffa en annan styrväxel och byta denna, möjligt att styrleder är annorlunda också, annan drivrem behövs också förstås, samt oljan.

gör det själv, och det kostar kanske en 5-7 tusen.

om man köper nydelar beg kostar det nog inte mer än 1000kr i delar
om man hittar några hela rör till servon..bristvara tyvärr

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang