Volvo 940 B23FT turbo ( hoppar / rycker vid 3000rpm )

skingz
4 april 2012 · 10 Inlägg

Hej!
som rubriken lyder har jag en volvo 940 med turbo och har ett problem med att bilen rycker till vid ganska exakt 3000rpm, laddar 0.9 just nu. Trodde först det var slangen mellan turbon och luftfiltret så bytte ut det till ett aluminium-rör men detta hjälpte inte alls och vet inte alls vad felet kan vara, de är som att den slutar skicka in bränsle och bara tvärnitar i 0.5 sekund, känns även som att det händer lättare när det är kallt ute, för när det är bra väder händer det inte alls lika lätt, endast på 4an och 5an..

Mvh: sebastian

volvocola Volvo 4 life
4 april 2012 · 347 Inlägg

Låter som lite för högt ladd bara. Har du chippa bränsle + tändningen?

smekallracing
4 april 2012 · 385 Inlägg

ja tror det med, lite mkt ladd smile

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
smekallracing
4 april 2012 · 385 Inlägg

är nog spikning du känner av så vet du inte´hur man gör så be ngn annan ställa ner laddet

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
Saffranskalle Palfinger tekniker
4 april 2012 · 1 248 Inlägg

hade samma problem med min med gamla laddtrycksmätaren så stod det att den laddade 0.85. med nya laddade den 1,2 sen klipper det på samma sätt som du beskriver. och det är ungefär vid det varvet som man får det laddet på org turbo. så tippar på att din mätare inte stämmer riktigt och den klipper för över ladd.

kanske kan vara att motorn spikar som föregående person skrev. antog bara att den klippte..

Senast redigerat av VKN_940 (4 april 2012)

Volvo Xc70 (2001)
skingz
5 april 2012 · 10 Inlägg

Känns inte alls som spikningar, den hoppar bara till en gång i en halv sekund, sen över 3000varv går den som en klocka igen, ställde ner laddet förut från 1.2, vilket jag klarade utan problem tills jag bytte turbo från mitsubishi turbon till garret, och då fick jag detta felet, både styrbox till bränsle och tändning är chippat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang