Kolfiberfilm

Bornfree Frilansare
6 april 2012 · 27 Inlägg

Tjena tänkte se om någon provat dessa http://www.scstyling.com/kolfiberfilm-3 … -9853.aspx   http://www.scstyling.com/kolfiberfilm-5 … 13736.aspx om det är bra grejer eller?

Tips på andra sidor man kan hitta? helst med vit också då jag har beslutsångest vilken färg jag ska ha:D

"Oversteer is when you're having fun, and your friends in the car think they're going to die. Understeer is when you're friends in the car are having fun, and you think you're going to die." - Husky
Volkswagen Golf CL 1.8 "Röda Faran" (1991)
KBAragger
10 april 2012 · 961 Inlägg

för att få en bra kolfiberfilm behöver du inte köpa märkes grejjer http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … -3D-33525/ detta är tillräckligt om du frågar mig och jag rekommenderar starkt svart smile

Senast redigerat av KBAragger (10 april 2012)

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
Bornfree Frilansare
13 april 2012 · 27 Inlägg

KBAragger skrev:
för att få en bra kolfiberfilm behöver du inte köpa märkes grejjer http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … -3D-33525/ detta är tillräckligt om du frågar mig och jag rekommenderar starkt svart smile

Tackar! Ja det får bli svart! big_smile

"Oversteer is when you're having fun, and your friends in the car think they're going to die. Understeer is when you're friends in the car are having fun, and you think you're going to die." - Husky
Volkswagen Golf CL 1.8 "Röda Faran" (1991)
pukan2
13 april 2012 · 3 182 Inlägg

jag har folierat i saaben  med biltemas film och jag tycker den är riktigt bra samt prisvärd. finns bild i min profil.

pukan2
13 april 2012 · 3 182 Inlägg

för att få till det snyggt så använd en värme pistol och en gummiskrapa,

PerfectionR Japanese Engineering
13 april 2012 · 690 Inlägg

Det beror på vad du ska använda det till, om det är små detaljer så är det lugnt. Om det är tak, splitter, instrumentpanel, innerdörr etc så ska du köra med topp-kvalitets film som tex 3M.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
JBPictures
14 april 2012 · 930 Inlägg

kan ju dock säga att biltemas klister inte är det bästa, har haft mitt på några veckor nu och det har börjat släppa lite på vissa ställen där det är mycket böjar och liknande tyvärr:(

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Cupra_
14 april 2012 ·

Jag har jämt använt 3M och använt mig av skalpell och varmluftspistol vid montering. Den är äckligt dyr att köpa som privatkund (tycker jag) men resultatet blir bra.

PerfectionR Japanese Engineering
14 april 2012 · 690 Inlägg

Deception skrev:
Jag har jämt använt 3M och använt mig av skalpell och varmluftspistol vid montering. Den är äckligt dyr att köpa som privatkund (tycker jag) men resultatet blir bra.

Precis, det är inget klistermärke som Biltemas grejer så det är lite jobbigare vid montering smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
cheffer
14 april 2012 · 1 422 Inlägg

Har en fråga i samma änme så jag lånar tråden och hoppas det är ok för TS. Tänke foliera vingbladet på min nya vinge (bara att kika in på mazdan så ser ni bild på vingen där, dock helt oförarbetad) När jag var på biltema och såg deras film så tyckte jag inte den så helt realistisk ut som kolfiber, den saknar lixom den där speciella looken och djupet som finns i riktig kolfiber har så ska jag satsa på 3M eller liknande? Det kommer ju vara utsatt för väder och vind, för att inte prata fartvind wink Om någon kan länka till en lämplig folie till mig skulle jag vara tacksam. Folie är ju ändå billigare än äkta vara och har sett vissa folieringar som verkligen lurat mig där jag trott att det varit äkta kolfiber delar. Finns ju rätt många som har kolfiberfilmer numer men det är få som jag blir helt övertygad av.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
PerfectionR Japanese Engineering
14 april 2012 · 690 Inlägg

3M ska du välja.

3M Foilerar hela bilar i kolfiber-look, så de vet vad de gör. De flesta företag som foilerar bilar använder sig av 3M-certifierade produkter.

cheffer skrev:
Har en fråga i samma änme så jag lånar tråden och hoppas det är ok för TS. Tänke foliera vingbladet på min nya vinge (bara att kika in på mazdan så ser ni bild på vingen där, dock helt oförarbetad) När jag var på biltema och såg deras film så tyckte jag inte den så helt realistisk ut som kolfiber, den saknar lixom den där speciella looken och djupet som finns i riktig kolfiber har så ska jag satsa på 3M eller liknande? Det kommer ju vara utsatt för väder och vind, för att inte prata fartvind wink Om någon kan länka till en lämplig folie till mig skulle jag vara tacksam. Folie är ju ändå billigare än äkta vara och har sett vissa folieringar som verkligen lurat mig där jag trott att det varit äkta kolfiber delar. Finns ju rätt många som har kolfiberfilmer numer men det är få som jag blir helt övertygad av.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
cheffer
14 april 2012 · 1 422 Inlägg

Okej, tack för svar smile Då blir det nog 3M film. Du vet möjligen inte om den är svår att applicera själv? Förstår att det inte är något klisterskit men med lite värme så borde det inte vara någon större konst va? Blir bara att få skarven snyggt som jag oroar mig över

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
KBAragger
14 april 2012 · 961 Inlägg

Jimpstyle skrev:
kan ju dock säga att biltemas klister inte är det bästa, har haft mitt på några veckor nu och det har börjat släppa lite på vissa ställen där det är mycket böjar och liknande tyvärr:(

löses me sprej lim tongue

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
PerfectionR Japanese Engineering
14 april 2012 · 690 Inlägg

cheffer skrev:
Okej, tack för svar smile Då blir det nog 3M film. Du vet möjligen inte om den är svår att applicera själv? Förstår att det inte är något klisterskit men med lite värme så borde det inte vara någon större konst va? Blir bara att få skarven snyggt som jag oroar mig över

Tålamod, noggrannhet, skalpell och varmluftspistol så ska det gå fint smile

Det är inget svårt men det kräver noggrannhet!

Senast redigerat av PerfectionR (14 april 2012)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
cheffer
14 april 2012 · 1 422 Inlägg

PerfectionR skrev:

cheffer skrev:
Okej, tack för svar smile Då blir det nog 3M film. Du vet möjligen inte om den är svår att applicera själv? Förstår att det inte är något klisterskit men med lite värme så borde det inte vara någon större konst va? Blir bara att få skarven snyggt som jag oroar mig över

Tålamod, noggrannhet, skalpell och varmluftspistol så ska det gå fint smile

Det är inget svårt men det kräver noggrannhet!

Låter som något jag kan göra då smile Gillar att hålla på och pilla och älskar att hålla på och rekonda och fixa detaljer så det är nog min grej wink

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Cupra_
14 april 2012 ·

Ja som perfectionR sa så är det lite pill, men inget avancerat. Den filmen jag köpte från 3M är lite halvmatt eller hur man ska säga, men den har textur också så man känner "fibrerna". Detta ihop med att den är lättarbetad gör att jag rekommenderar den. Får du ett veck på en bit är det bara värma och sträcka försiktigt så är det helt borta.

När du skär till detaljerna (Kanter m.m.) efter att ha grovklippt en bit och monterat så var försiktig bara så du inte skär igenom filmen och ned i lacken. Det är väl typ allt man behöver veta för att klara av det.

Senast redigerat av Deception (14 april 2012)

Mattias_ee
15 februari 2013 · 227 Inlägg

tänkte sätta kolfiber i min kanske! men hur blir det om man ångrar sig och vill slita av det? blir det limmrester överallt? och duger biltemas film till inredning, eller är det värt att köpa bättre grejer? (var hittar man de)

Cupra_
16 februari 2013 ·

Biltemas har jag ingen aning om hur den är, men 3m lämnar iaf inga limrester.. Den köps billigast på nätet, men finns i vissa stylingbutiker..

Mattias_ee
16 februari 2013 · 227 Inlägg

Deception skrev:
Biltemas har jag ingen aning om hur den är, men 3m lämnar iaf inga limrester.. Den köps billigast på nätet, men finns i vissa stylingbutiker..

Okej, för jag har ju träpaneler på ratten med. som jag tänkte klä in. Får väll testa hur det blir.
Borde ju gå att ta bort eventuella limrester med t-röd.

TBergsten
16 februari 2013 · 996 Inlägg

Mattias_ee skrev:

Deception skrev:
Biltemas har jag ingen aning om hur den är, men 3m lämnar iaf inga limrester.. Den köps billigast på nätet, men finns i vissa stylingbutiker..

Okej, för jag har ju träpaneler på ratten med. som jag tänkte klä in. Får väll testa hur det blir.
Borde ju gå att ta bort eventuella limrester med t-röd.

Har samma projekt på g och tänker köra på biltemas, såg en som hade gjort det i en v70 och tyckte faktiskt det såg riktigt bra ut smile Skulle också vilja ha träratt just för det att man kan klä in det med kolfiber då tongue

Ang. det med limrester. Går karosseri och lack och fick då jag var på praktik använde ett medel som kallas för "prepsol". Fungerar hur bra som helst! Det används även innan man blåser på grund/färg m.m på ytan då det renar super, tar bort damm och även all fett som är sitter på ytan, så vill du ha det rent så kör på prepsol wink Även på praktiken så fick vi in en hel del nya delar och självklart så sitter ju dom dära j*vla klisterlappparna överallt, DOCK! Fick då lära mig att man sprutar på det på och även runtom klisterlappen, låta det vara där i ca 1 minut och sedan är det bara att riva lös skiten tongue Så det är väldigt effektivt! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang