2728
Sök

Airbag lampan lyser Volvo 855 - 95a.

309 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
Hej, fick en 2a på besiktningen då Airbag lampan lyser (SRS).

Får ut felkoder att det är fel på både förarens och passagerarens. Kommer dock inte ihåg exakt vilken kod jag fick, kan kolla detta senare!

Jag behöver nu hjälp med hur jag ska släcka den? airbagen är ikopplad så det är inte där problemet ligger. Funderar på om det kan vara något relä eller styrbox som kan vara sönder eller inte ikopplad. Någom som vet vart dessa sitter?

Tacksam för hjälp!

EDIT: Följade felkoder får jag:

2-1-2 Airbag förare, avbrott eller kapacitans för låg

2-2-2 Airbag passagerare, avbrott eller kapacitans för låg
Senast redigerat av Sandegren (7 april 2012)

5 198 Inlägg
7 april 2012
borde gå att läsa ut nån felkod på detta

466 Inlägg
7 april 2012
Kolla kablarna följ dom till kontakerna och kolla så allt det är bra där, för brukar strula just vid kontakterna smile

309 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
gamlingen skrev:

Vilket jag även har gjort smile

Problemet är ju VAD jag ska leta efter och hur jag ska åtgärda problemet.

309 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
skanepiraten skrev:
Kolla kablarna följ dom till kontakerna och kolla så allt det är bra där, för brukar strula just vid kontakterna smile

Okej, ja jag ska testa att byta styrenheten. Sedan följer jag kablarna åh ser om jag hittar något smile

5 198 Inlägg
7 april 2012
Sandegren skrev:
gamlingen skrev:

Vilket jag även har gjort smile

Problemet är ju VAD jag ska leta efter och hur jag ska åtgärda problemet.

Man är ju blinn lol

309 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
Jag har ny letat kablar osv, rykt i lite kontakter osv. Nu har felmeddelandet om passagerarsidan försvint. Vet inte om det var en tillfällighet. Men jag blir inte av med den andra åh lampan vägrar slockna.

Mer tips?

309 Inlägg
7 april 2012
kontaktrullen under ratten?

Läser och släcker felkoder. pm för info

22 Inlägg
14 april 2012
Två fullösningar:
Har du ett bärbart diagnosverktyg? I sådana fall bör du väl kunna släcka koderna just innan du rullar in på besiktningen?
Vi gjorde detta på en nyare Audi, den tände SRS-lampan efter ca. 30 minuter. Vet inte hur fort din tänder dom.

Annars kan du väl slita ut instrumenteringen och koppla lampan till någon annan som tänds då man vrider på tändningen och sedan släcks då bilen är igång.
Senast redigerat av sundbom93 (14 april 2012)

4 824 Inlägg
14 april 2012
sundbom93 skrev:
Har du ett bärbart diagnosverktyg? I sådana fall bör du väl kunna släcka koderna just innan du rullar in på besiktningen?

behövs inte då det sitter ett dignosuttag i motorrummet som man kan läsa av felkoderna själv med på alla 850 tom 95 wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

22 Inlägg
17 april 2012
Christian S skrev:
sundbom93 skrev:

behövs inte då det sitter ett dignosuttag i motorrummet som man kan läsa av felkoderna själv med på alla 850 tom 95 wink

Ja men det gör det ja! Sitter väl till och med i 740in och senare 240?

Sök