2111
Sök

Ford 429 Bigblock i en Edsel Villager Station Wagon 1959

En enkel projekttråd om min lite udda 50-talsjänkare med Bigblock-motor. Den 14/5 blev jag klar med det primära målet att få bilen godkänd på SBP efter att ha byggt fästen till- och renoverat automatlådan, tätat en läckande... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
217 290 Visningar
Uppdaterades senast 1 februari 2013
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#201
JohnWayne skrev:
-MATS- skrev:
Mervolic skrev:
Det går framåt! smile

JohnWayne skrev:
Yes, we stay tuned smile

Japp - inne och laddar lite kolhydrater i köket just nu bara, kommer mer till kvällen tongue

Sounds good smile

Tastes good to big_smile !!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#202
Nja, jag hann visst aldrig med att sitta vid datorn sent igår kväll, så det får bli lite uppdatering nu på morgonkvisten istället wink :

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b5b57106e75f83c297c17ba8f7688ac8.jpg
Original växellåds- och handbromsfäste ska nu modifieras. Tanken är att…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-49079279107c60ca3596e894b631c0a4.jpg
…flytta fram biten med de avlånga hålen 45mm och att…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-53f4027fa3b0290cb95e33d4af180acd.jpg
…lägga en 5mm plåt i dess ställe smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-ae3c38a79744fddd0273d9152bf474c1.jpg
Som vanligt är det min grabb Andreas som svetsar…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c64e5bc077ff916c69de7d5dfe3fc1d3.jpg
…och som vanligt blir hans svetsar snygga cool !

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c49646dc6c6f3cce214db8055bb455f9.jpg
Vid kontroll ser allt ut att sitta som en smäck tongue !!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7a0e3b68ed6f19da82e03290ae6b819d.jpg
Återstår bara att fästa in balken i ramen. Jag slipar plåtrent två av hålen där jag tänker fästa en svetsbult.

Men eftersom Andreas åker till en kompis och jag helst inte vill svetsa själv, får jag ägna mig åt lite annat:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-f80d9e7de84dedab412a8e115f1f0d61.jpg
Växellådsbalken lackas smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e3914952d084fdbbc0b2c20d5915dd84.jpg
Momentomvandlaren dras fast och likaså täckplåten.

Alla övriga rör och bultar dras fast och sist på kvällen blir det lite ”torrmontering” av den nylackade balken:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-fff42712658f6f9e637d8b739356e861.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-559153f6f45b00ccfd10a24cf6723ce3.jpg
Det är nu bara kardanstång, handbroms- och hastighetmätarprylarna som ännu inte kommit på plats.

Ikväll ska svetsbultarna i ramen och allt undertill ska då vara färdigt – SO STAY TUNED! big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#204
JohnWayne skrev:
Börjar du längta efter provtur?

... gissa ... tongue

Särskilt sedan jag hittade denna bild på nätet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-ce41a0ae858ba974750368b8ef231938.jpg
Liknande färgkombination, 9-sitsig och full med ungar precis som min big_smile

Bilden är en skärmdump från den amerikanska TV-serien "Dennis the Menace" som gick 1959-1963 (http://www.imcdb.org/vehicle_393906-Eds … -1959.html)

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

4 261 Inlägg
7 maj 2012
#205
Ser riktigt fint och fräscht ut:)

Nu när du har lagt så mkt tid på att renovera lådan och fått allt att lira ska du verkligen byta tillbaka till originalmotor och låda då? Är det inte skönare att åka med lite modernare motor och låda?


Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
7 maj 2012
#206
zemet skrev:
Ser riktigt fint och fräscht ut:)

Nu när du har lagt så mkt tid på att renovera lådan och fått allt att lira ska du verkligen byta tillbaka till originalmotor och låda då? Är det inte skönare att åka med lite modernare motor och låda?

så modern ären ju inte tongue Sen klunkar den väl hinkvis mer bränsle kanske tongue

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#207
zemet skrev:
Ser riktigt fint och fräscht ut:)

Nu när du har lagt så mkt tid på att renovera lådan och fått allt att lira ska du verkligen byta tillbaka till originalmotor och låda då? Är det inte skönare att åka med lite modernare motor och låda?

Tack smile

Nej - nu vill jag bara ut och åka, och åka, och åka, och åka tongue så därför behåller jag "nya" combon 429+C6 tillsvidare (förutsatt att detta nu fungerar efter det att jag varit och 'klåpat' förstås wink ...)

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#208
Dixieman skrev:
så modern ären ju inte tongue Sen klunkar den väl hinkvis mer bränsle kanske tongue

Vafalls mad drivlinan är ju hela 10 år nyare än bilen - alltså endast 43 år gammal cool

En 59:a med största motorn hinkar i sig minst 1,6 vid landvägskörning, medan denna drog jämt 2 liter när den var igång senast - så visst ... törstig är den roll

Kan väl tillägga att det är just därför familjen har valt att skaffa två st VW Lupo som bruksbilar (den snålaste av dem drar endast drygt en sjundedel av det bränsle som Edseln förbrukar) big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2 164 Inlägg
7 maj 2012
#209
Våran 59:a drog lika mycket bensin som en Volvo 240. Då hade vi ändå full bil och stor smv husvagn påkopplad smile tog ca 1,1-1,2 wink 332 är ganska trevlig motor smile

"Life´s too short to drive a boring car"

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#210
dadde skrev:
Våran 59:a drog lika mycket bensin som en Volvo 240. Då hade vi ändå full bil och stor smv husvagn påkopplad smile tog ca 1,1-1,2 wink 332 är ganska trevlig motor smile

Åhh - det låter nästan otroligt bra tongue Jag hade en Y-blocks V8 med fyrportsförgasare på ca 170hk som drog 1,3 i min f.d. Ford -54, det är det snålaste jag åkt jänk i mina dar ... Vad sitter det för förgasare på er 332:a?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

75 Inlägg
7 maj 2012
#211
Är det inte så att de gamla jänkebilarna drar lika mycket oavsett om de går tomt eller de är fullastade? smile

2 164 Inlägg
7 maj 2012
#212
Vet inte va de är för förgasare... Men de är väl 225hk i den tror jag.. Minsta bigblocken Ford hade va?

"Life´s too short to drive a boring car"

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#213
DieselGudrun skrev:
Är det inte så att de gamla jänkebilarna drar lika mycket oavsett om de går tomt eller de är fullastade? smile

Jo, det ligger något i det - vridet i motorerna gör dem ju rätt okänsliga för belastning relativt sett wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#214
dadde skrev:
Vet inte va de är för förgasare... Men de är väl 225hk i den tror jag.. Minsta bigblocken Ford hade va?

Låter ju som en tvåportsförgasare - 332:an i Edsel hade 265hk med fyrportare om jag inte minns fel.

Motorfamiljen som 332:an tillhör kallas FE, och är mycket riktigt stora ('big' med volym ända upp till 428cu.in.) - men 429 och 460 som kom senare under 60-talet är väl de Fordmotorer som allmänt brukar kallas "bigblock".

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#215
Idag blev det sista (?) arbetet med att fästa växellådan genomfört:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b94ae81d94040f59fb6568595831579d.jpg
På förarsidan fanns det redan en originalbult, och lat som man är så valde jag att låta den vara kvar, men i nederkant finns endast ett tomt hål som…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c121cde33c142c0d133e6cb273681543.jpg
…som jag förstorar med en dremmel tills jag…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-61d2e7c0afaccb5ae2552759fbe5e6b6.jpg
…får plats med en M10-mutter i hålet smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-a99dd21c1c49c6e859ce557244dee65d.jpg
Andreas skrider till verket och bränner fast muttern tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8c6f6654366ab18142ce80012cba7fea.jpg
Färdig big_smile !

Samma operation genomförs på passagerarsidan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-32b66ab843b5d2391b17e4d737eca191.jpg
Jag är glad att jag inte gav mig på översta hålet på andra sidan också – det var grymt svårt att komma åt hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-1c1433960a0405813d7113a613e8cdea.jpg
…men så här blev det till slut smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-935a3d4329d99671f7c430c5d22adcf2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e614d358388be07fa79e85f27c1c8fb0.jpg

Kommer balken att passa, eller måste hålen förstoras?

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-6a337a4c66315317a234d61150e1dd4b.jpg
Efter lite justering passar den fint både på passagerarsidan…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b188ecd396ec4c111e91d729a279f344.jpg
…och förarsidan smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-33f78f141cdedbd3aa895b5e67a9722f.jpg
Lådan skruvas fast, hastighetsmätarwire och handbromsmekanik likaså

Nu är det dags att återmontera kardanaxeln, och eftersom lådan sitter längre bak än original så måste väl även kardanen vara kortare?

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-9edc294f5b53c916996ea5dfb18aad2a.jpg
Jodå, mycket riktigt – originalkardanen till höger är längre wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-5d89cae1c86c4109f8bc302614f7d45f.jpg
Så var det hela färdigt under bilen!

Bilen backas ut i det vackra vårvädret:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e82183bb670c710e985729cc8d124655.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-14cdc884cdbf1cf97b64ec812ccaafc3.jpg
Oljan byts på motorn

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8491f7a5c09d68e9241703cbe4a541d2.jpg
Olja fylls på växellådan

Jag drar runt motorn på startmotorn med automaten i P-läge för att se om oljenivån sjunker på stickan, men kan inte se att det sjunker alls. Troligtvis är det alldeles för lågt varvtal – men motorn tokvägrar att tända efter att ha stått ostartad under 5 år, så det blir att undersöka felet i morgon so stay tuned! cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

3 151 Inlägg
7 maj 2012
#216
Bra jobbat smile

Spännande nu...ska den vakna eller inte..? big_smile

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#217
Mervolic skrev:
Bra jobbat smile

Spännande nu...ska den vakna eller inte..? big_smile

big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2 164 Inlägg
8 maj 2012
#218
Olja från gekås big_smile

"Life´s too short to drive a boring car"

slappt&fint
376 Inlägg
8 maj 2012
#219
du ska inte ha parken i när du fyller på olja måste vara neutral annars så rullar bilen framåt för dig


Självlärd
3 083 Inlägg
8 maj 2012
#220
När brorsan hade haft sin låda på lagning och fick tillbaka den, monterade den och fyllde på olja så skar den igen efter nån vecka. Då fick han reda på att bilen skulle vara igång när man fyllde på olja. Detta var förvisso en oldsmobile cutlass

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.


Sök