Idag blev det sista (?) arbetet med att fästa växellådan genomfört:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b94ae81d94040f59fb6568595831579d.jpg]()
På förarsidan fanns det redan en originalbult, och lat som man är så valde jag att låta den vara kvar, men i nederkant finns endast ett tomt hål som…
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c121cde33c142c0d133e6cb273681543.jpg]()
…som jag förstorar med en dremmel tills jag…
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-61d2e7c0afaccb5ae2552759fbe5e6b6.jpg]()
…får plats med en M10-mutter i hålet

![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-a99dd21c1c49c6e859ce557244dee65d.jpg]()
Andreas skrider till verket och bränner fast muttern

![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8c6f6654366ab18142ce80012cba7fea.jpg]()
Färdig

!
Samma operation genomförs på passagerarsidan:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-32b66ab843b5d2391b17e4d737eca191.jpg]()
Jag är glad att jag inte gav mig på översta hålet på andra sidan också – det var grymt svårt att komma åt

…
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-1c1433960a0405813d7113a613e8cdea.jpg]()
…men så här blev det till slut

![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-935a3d4329d99671f7c430c5d22adcf2.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e614d358388be07fa79e85f27c1c8fb0.jpg]()
Kommer balken att passa, eller måste hålen förstoras?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-6a337a4c66315317a234d61150e1dd4b.jpg]()
Efter lite justering passar den fint både på passagerarsidan…
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b188ecd396ec4c111e91d729a279f344.jpg]()
…och förarsidan

![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-33f78f141cdedbd3aa895b5e67a9722f.jpg]()
Lådan skruvas fast, hastighetsmätarwire och handbromsmekanik likaså
Nu är det dags att återmontera kardanaxeln, och eftersom lådan sitter längre bak än original så måste väl även kardanen vara kortare?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-9edc294f5b53c916996ea5dfb18aad2a.jpg]()
Jodå, mycket riktigt – originalkardanen till höger är längre

![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-5d89cae1c86c4109f8bc302614f7d45f.jpg]()
Så var det hela färdigt under bilen!
Bilen backas ut i det vackra vårvädret:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e82183bb670c710e985729cc8d124655.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-14cdc884cdbf1cf97b64ec812ccaafc3.jpg]()
Oljan byts på motorn
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8491f7a5c09d68e9241703cbe4a541d2.jpg]()
Olja fylls på växellådan
Jag drar runt motorn på startmotorn med automaten i P-läge för att se om oljenivån sjunker på stickan, men kan inte se att det sjunker alls. Troligtvis är det alldeles för lågt varvtal – men motorn tokvägrar att tända efter att ha stått ostartad under 5 år, så det blir att undersöka felet i morgon
so stay tuned! 