850 - Dåligt laddtryck

AxL0n
9 april 2012 · 106 Inlägg

Hej, jag har haft väldigt dåligt laddtryck nu det sista, laddar drygt 0.5..

Det jag gjort är
Chipp steg 1 Autotech programvara
överliggande tryck rör 2 ½"
JBR-A25 öppen dump
R-spridare S60 (gröna)


Info:
Jag hör ett kvittrande ljud inne i bilen när jag gasar å den börjar ladda, helst vid låga varv...
Och ett sugande ljud som att jag har en jet motor inne i bilen.. (sugande ljudet blev efter jag bytte tryckröret till överliggande)

Innan alla problem uppstod så laddade den 1.1-1.2 ladd, vill ca ha den upp till 0.8-0.9, jag har kollat magnetventilen
En del jag snackade med trodde att det var wastegaten, men jag vet inte.. kan det vara slangar eller nåt som läcker?, det är irriterande att den laddar så kasst.. sitter en 15G turbo 2.3L

Ni vet säkert mer än mig! tacksam för svar!

MVH Andreas Uppwall!

Volvo V70 D5 Summum "Familjeräcer" (2015)
Subaru Wrx sti "Daily" (2004)
Mack Forum- och sitemoderator
9 april 2012 · 26 149 Inlägg

Jag hade kollat upp om dumpventilens fjäder är alldeles för slak så den släpper ut allt laddtryck, till att börja med.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
AxL0n
9 april 2012 · 106 Inlägg

Jag körde utan dump å kolla när jag ändrade till överliggande tryckrör, samma problem då.. sen satte jag denna dump å den öppnar helt å allt sådant, så nåt sånt problem är det inte.. men en del säger att wastegaten är slut eller fjädern eller något sådant...

Volvo V70 D5 Summum "Familjeräcer" (2015)
Subaru Wrx sti "Daily" (2004)
Janneutanb
9 april 2012 · 7 271 Inlägg

Kolla alla vakumslangar ifall det är någon som läcker. Främst dom som går till magnetventilen.

AxL0n
9 april 2012 · 106 Inlägg

vet inte ifall jag vågar ta bort vakumslangen som går till wastegaten till magnetventilen, om jag har rätt så går det en dit?, en del säger att man kan ta bort den å testa.. några tips?

Subaru Wrx sti "Daily" (2004)
Volvo V70 D5 Summum "Familjeräcer" (2015)
Janneutanb
9 april 2012 · 7 271 Inlägg

AxL0n skrev:
vet inte ifall jag vågar ta bort vakumslangen som går till wastegaten till magnetventilen, om jag har rätt så går det en dit?, en del säger att man kan ta bort den å testa.. några tips?

Om du tar bort den så ska bilen ladda som fan. Så det kan du testa MEN VAR FÖRSIKTIG OCH SLUTA GASA om den laddar mer. Om bilen laddar mer än vad den gör nu utan den slangen så ligger felet mest troligen i magnetventilen.
Om bilen laddar lika så är wastegaten trasig eller så har du ett läckage någonstans i trycksystem.

AxL0n
9 april 2012 · 106 Inlägg

men det visslande ljudet som man hör, vart kommer det ifrån? ;/ lite irriterande när man gasar så kommer ett visslande ljud.. eller typ kvittrande

Subaru Wrx sti "Daily" (2004)
Volvo V70 D5 Summum "Familjeräcer" (2015)
nesum
9 april 2012 · 695 Inlägg

Har du kollat efter läckor i anslutningarna till tryckrör och sånt?. Kolla även så IC inte har gett vika, kör du med orginal IC är det inte helt ovanligt att dom spricker mellan plast och aluminiumet när man börjar ladda lite, sen när du har hållt på med tryckrören så kan sprickan ha gått upp... Körde du med den integrerade orginaldumpen och pluggade det med dumplock när du satte på JBR dumpen? i så fall, är du hundra på att o-ringarna sitter som dom ska mellan lock och turbo?

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Janneutanb
9 april 2012 · 7 271 Inlägg

AxL0n skrev:
men det visslande ljudet som man hör, vart kommer det ifrån? ;/ lite irriterande när man gasar så kommer ett visslande ljud.. eller typ kvittrande

Om det bara har kommit nu helt plötsligt så är det antagligen någon som läcker. Kan vara en slang, ic'n eller t ex dumpen.

AxL0n
9 april 2012 · 106 Inlägg

inte jag som satt dit dumplocken, gjorde förra ägaren å dumpen satt på när original tryckrören var där, de ända jag gjorde var att ändra till överliggande tryck rör å körde ett varv å kolla så allt var tätt å början då ladda den dåligt, så jag satt på dumpen å tätade med silikon och pasta, tätt tätt.. men laddar samma 0.5-0.6 bar... Men problemet är att det kommer också ett visslande ljud när man gasar.. det som är mest störande, problemet måste ju ligga där nån stans vid det visslande ljudet, man hör det inte ute ifrån bilen.. bara när man sitter inne

Volvo V70 D5 Summum "Familjeräcer" (2015)
Subaru Wrx sti "Daily" (2004)
Janneutanb
9 april 2012 · 7 271 Inlägg

Så allt började efter att du satte dit överliggande tryckrör?
Då läcker det antagligen någonstans där du bytte delarna wink

AxL0n
9 april 2012 · 106 Inlägg

jupp, allt började då... Jag gick ut å kolla ut, läcker lite lite granna vid dumpen.. då det är plastslang så är det svårt att få riktigt tätt, några tips?

och det visslande/kvittrande ljudet som kommer?.. några tips där vad  det kan vara?

Subaru Wrx sti "Daily" (2004)
Volvo V70 D5 Summum "Familjeräcer" (2015)
AxL0n
9 april 2012 · 106 Inlägg

Var ute nu å testade ta bort slangen ifrån wastegaten till magnetventilen, och då fick jag upp laddet till 1.2-1.3 bar men den borde ha laddat mer?

Subaru Wrx sti "Daily" (2004)
Volvo V70 D5 Summum "Familjeräcer" (2015)
Janneutanb
9 april 2012 · 7 271 Inlägg

AxL0n skrev:
Var ute nu å testade ta bort slangen ifrån wastegaten till magnetventilen, och då fick jag upp laddet till 1.2-1.3 bar men den borde ha laddat mer?

Betydligt mycket mer.
Antagligen har du ett läckage som kom i samband med att du bytte tryckrören eftersom allting hände då.

krakis
9 april 2012 · 167 Inlägg

Byt vacumslangar, kostar inte många kronor metern på biltema, duger i några år iaf.

Annars kan du ju ta och trycktesta systemet, ta låss slangen från turbon och fixa så du kan sätta tryck där med en kompressor eller nått. Eller be en värkstad göra de.

Inga motorlampor eller nått som lyser? vet iofs inte hur de är på volvo men på visa andra märken så körs bilen i "safemode" då och då är de bara glt som gäller. och de borde vara någon stans mellan 0.4-0-6 bar.

Senast redigerat av krakis (9 april 2012)

BMW 330d (2010)
BMW 325 "Turbo" (1988)
AxL0n
9 april 2012 · 106 Inlägg

Hmm, då är det alltså inte wastegaten eller magnetventilen som har pajjat?..
vakum slang kanske, eller så är det överliggande tryckröret då jag tryckte ner det lite extra men läcker nog lite där än, sen dumpventilen läcker också såg jag nu när jag var ute, men kan det orsaka ca 0.6-0.7 i ladd?, inte haj på sånt här så ursäkta dom dumma frågorna ^^ smile

Volvo V70 D5 Summum "Familjeräcer" (2015)
Subaru Wrx sti "Daily" (2004)
AxL0n
9 april 2012 · 106 Inlägg

krakis skrev:
Byt vacumslangar, kostar inte många kronor metern på biltema, duger i några år iaf.

Annars kan du ju ta och trycktesta systemet, ta låss slangen från turbon och fixa så du kan sätta tryck där med en kompressor eller nått. Eller be en värkstad göra de.

Inga motorlampor eller nått som lyser? vet iofs inte hur de är på volvo men på visa andra märken så körs bilen i "safemode" då och då är de bara glt som gäller. och de borde vara någon stans mellan 0.4-0-6 bar.

Hmm motorlampa, lambdasondan började lysa här om veckan, men den laddade lika dåligt innan den började lysa också.. så det kan inte vara fel iallafall ;/ ända lampan som lyser vad jag vet, och jag har gått in med datorn å läst felkoder (verkstad gjorde detta) inga felkoder va dom såg iallafall.. ;/

Volvo V70 D5 Summum "Familjeräcer" (2015)
Subaru Wrx sti "Daily" (2004)
Janneutanb
9 april 2012 · 7 271 Inlägg

Minsta läckage kan ställa till stora problem. Testa att spruta lite startgas i skarvarna mellan tryckrören och dumpen.

_Rudde_
9 april 2012 · 13 Inlägg

Hej hade liknande fel på min 855 t-5 med chip. Då va slangen som sitter på spjälhuset och timgångsmotorn som va trasig men de syntes inte. Så fort man böjde lite på slangen så såg man.

AxL0n
9 april 2012 · 106 Inlägg

okej, hade du konstig tomgång då?. liksom rörande tomgång?.. för det har jag ibland och ibland inte ;/

Volvo V70 D5 Summum "Familjeräcer" (2015)
Subaru Wrx sti "Daily" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang