3703
Sök

Svänghjul, tryckplatta, lamell frågor till 940.

97 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#1
Hej!


Har funderingar till er som har erfarenhet av b230fk motorn med m90 lådan.

Ska nämligen byta original dubbelmassesvänghjulet till ett enkelmassigt som ska vara anpassat och svarvat klart för att passa till en -765 tryckplatta.

Har införskaffat mig mig en sexpuckad fjädrad sinterlamell med diametern 240mm.

Ska passa på att byta urtrampningslager, olja till m90in när jag har den borta.

Är det något mer som kan vara bra att byta när det är demonterat? finns ett lager till svänghjulet som kan vara bra att byta?

Behöver ju dessutom centrera nya lamellen, hittade ett verktyg på biltema med olika hylsor för 149:- tror jag. går de använda?

kom med synpunkter och kommentarer!

jaha?

147 Inlägg
9 april 2012
#2
Centrera är ju nästan simplast när du har en avkapad axel från en gammal m90, hatar universal verktygen :p har en avkapad axel om du vill låna när du byter smile

/ / amneLL

97 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#3
Det skulle vara guld värt att få låna av dig!

jaha?

147 Inlägg
9 april 2012
#4
frollen skrev:
Det skulle vara guld värt att få låna av dig!

Inga problem bara o säga till smile

/ / amneLL

97 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#5
Någon som vet om det sitter ett lager eller packbox bakom svänghjulet som kan vara bra att byta när jag ändå har svänghjulet borta? Ska beställa delar isåfall.

jaha?

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 april 2012
#6
hehe 765 platta å sinter blir väldigt mycke overkill :p den klarar ju 7++Nm :p

org svänghjul och 712 platta med orginal lamell hade funkat ypperligt till din effekt å 250 hästar till...

du får hålla på att tråka som fan med att shimsa in kopplingsarmen så du får rätt längd när du byter svänghjul.
tidskrävande första gången man gör de hmm
upp å ner med lådan fästa med 2 bult å provtrampa kopplingen...

du måste köpa en ny slang mellan slavcylinder och huvudcylinder för den håller inte alltför länge med en sån manlig koppling tyvärr sad

har du nere svänghjulet rekommenderar jag att byta packboxen på vevaxeln. bakre vevaxeltätningen.
har du inte bytt packboxar förr eller har verktyg till de hade jag dock inte rekommenderat dig å göra de.
sätter man de lite fel så kommer de bara läcka olja å man får riva ner lådan igen, då är de bättre å skita i den om de är torrt å fint där nu.

MÄRK UPP HUR SVÄNGHJULET SATT OCKSÅ INNAN DU PLOCKAR BORT DE! de finns inga fasta lägen för svänghjulet å skruvar du dit de fel så går inte motorn sen sad
ställ veven med märkningaran framme på remhjulet vid 0 grader, vevaxeln alltså.
märk på blocket vart dom 2 missande hålen på triggerkransen på svänghjulet är , måla på blocket.
skruva av svänghjulet och sätt de som de gamla, och kolla så märkningarna stämmer överens.


97 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#7
Tack så mycket för bra svar!

Jag skulle alltså vilja passa på att byta till en stålomspunnen slang till slavcylindern, för att det ska bli bra. Vet du vart man kan få tillgång till en sån?smile
Xuri skrev:
hehe 765 platta å sinter blir väldigt mycke overkill :p den klarar ju 7++Nm :p

org svänghjul och 712 platta med orginal lamell hade funkat ypperligt till din effekt å 250 hästar till...

du får hålla på att tråka som fan med att shimsa in kopplingsarmen så du får rätt längd när du byter svänghjul.
tidskrävande första gången man gör de hmm
upp å ner med lådan fästa med 2 bult å provtrampa kopplingen...

du måste köpa en ny slang mellan slavcylinder och huvudcylinder för den håller inte alltför länge med en sån manlig koppling tyvärr sad

har du nere svänghjulet rekommenderar jag att byta packboxen på vevaxeln. bakre vevaxeltätningen.
har du inte bytt packboxar förr eller har verktyg till de hade jag dock inte rekommenderat dig å göra de.
sätter man de lite fel så kommer de bara läcka olja å man får riva ner lådan igen, då är de bättre å skita i den om de är torrt å fint där nu.

MÄRK UPP HUR SVÄNGHJULET SATT OCKSÅ INNAN DU PLOCKAR BORT DE! de finns inga fasta lägen för svänghjulet å skruvar du dit de fel så går inte motorn sen sad
ställ veven med märkningaran framme på remhjulet vid 0 grader, vevaxeln alltså.
märk på blocket vart dom 2 missande hålen på triggerkransen på svänghjulet är , måla på blocket.
skruva av svänghjulet och sätt de som de gamla, och kolla så märkningarna stämmer överens.

jaha?

97 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#8
Eller om jag köper en ny sådan kopplingsslang och lämnar in den till en hydraulikfirma som kan göra den stålomspunnen? smile

jaha?

Fri fart för ett fritt folk!
14 720 Inlägg
11 april 2012
#9
AmneLL skrev:
Centrera är ju nästan simplast när du har en avkapad axel från en gammal m90, hatar universal verktygen :p har en avkapad axel om du vill låna när du byter smile

ähh ögonmåttet är inte att förakta

hjälpte polarn med ett svänghjulsbyte på en 940 och jag centrerade med ögat blev 100% direkt inget knöl alls att få upp lådan

iof är det lätt att centrera när man kan stå rak lång under bilen 2pelar lyft och en växelådslyft gjorde det inte direkt svårt att byta svänghjul smile tog nog inte mer än 30-40minuter att byta svänghjulet

Kör fort så hinner inget hända...

147 Inlägg
11 april 2012
#10
Growe skrev:
AmneLL skrev:
Centrera är ju nästan simplast när du har en avkapad axel från en gammal m90, hatar universal verktygen :p har en avkapad axel om du vill låna när du byter smile

ähh ögonmåttet är inte att förakta

hjälpte polarn med ett svänghjulsbyte på en 940 och jag centrerade med ögat blev 100% direkt inget knöl alls att få upp lådan

iof är det lätt att centrera när man kan stå rak lång under bilen 2pelar lyft och en växelådslyft gjorde det inte direkt svårt att byta svänghjul smile tog nog inte mer än 30-40minuter att byta svänghjulet

Klart det går med ögonmått! men har man ett simpelt hemmapulat verktyg så kan man ju likagärna använda det? wink

/ / amneLL

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 april 2012
#11
frollen skrev:
Tack så mycket för bra svar!

Jag skulle alltså vilja passa på att byta till en stålomspunnen slang till slavcylindern, för att det ska bli bra. Vet du vart man kan få tillgång till en sån?smile
Xuri skrev:
hehe 765 platta å sinter blir väldigt mycke overkill :p den klarar ju 7++Nm :p

org svänghjul och 712 platta med orginal lamell hade funkat ypperligt till din effekt å 250 hästar till...

du får hålla på att tråka som fan med att shimsa in kopplingsarmen så du får rätt längd när du byter svänghjul.
tidskrävande första gången man gör de hmm
upp å ner med lådan fästa med 2 bult å provtrampa kopplingen...

du måste köpa en ny slang mellan slavcylinder och huvudcylinder för den håller inte alltför länge med en sån manlig koppling tyvärr sad

har du nere svänghjulet rekommenderar jag att byta packboxen på vevaxeln. bakre vevaxeltätningen.
har du inte bytt packboxar förr eller har verktyg till de hade jag dock inte rekommenderat dig å göra de.
sätter man de lite fel så kommer de bara läcka olja å man får riva ner lådan igen, då är de bättre å skita i den om de är torrt å fint där nu.

MÄRK UPP HUR SVÄNGHJULET SATT OCKSÅ INNAN DU PLOCKAR BORT DE! de finns inga fasta lägen för svänghjulet å skruvar du dit de fel så går inte motorn sen sad
ställ veven med märkningaran framme på remhjulet vid 0 grader, vevaxeln alltså.
märk på blocket vart dom 2 missande hålen på triggerkransen på svänghjulet är , måla på blocket.
skruva av svänghjulet och sätt de som de gamla, och kolla så märkningarna stämmer överens.


org slangen är rör - slang - rör, jag mätte tjocklecken på röret å mätte längden på slangen. la till 10 cm på totalmåtten på orginalslangen sedan körde jag till hydroscand å bad dom göra en så pass lång stålompsunnen slang med skärringskopplingar på.

sen var de bara å kapa av rören precis där slangen började å skruva ihop med skärringskopplingarna smile

skärringskopplingar/ klämringskopplingar är samma sak som sitter på vattenrören i badrummen osv.
man bara stoppar i röret i en sån koppling å drar åt så nyper de runt röret å blir tätt.

de är nog billigast/enklast å göra.

alternativ byta ut hela slangen om nu din hydralfirma har nipplar med rätt gänga på.


97 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#12
Men om jag köper en ny slang till slavcylindern på mekonomen tex, så är den väl redan gängad och bara skruva dit? Så kan jag lämna in den nya så kanske dem kan ordna så den blir starkare?

jaha?

97 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#13
Det du säger låter vettigt, ska kolla upp det! smile
Xuri skrev:
frollen skrev:
Tack så mycket för bra svar!

Jag skulle alltså vilja passa på att byta till en stålomspunnen slang till slavcylindern, för att det ska bli bra. Vet du vart man kan få tillgång till en sån?smile
Xuri skrev:
hehe 765 platta å sinter blir väldigt mycke overkill :p den klarar ju 7++Nm :p

org svänghjul och 712 platta med orginal lamell hade funkat ypperligt till din effekt å 250 hästar till...

du får hålla på att tråka som fan med att shimsa in kopplingsarmen så du får rätt längd när du byter svänghjul.
tidskrävande första gången man gör de hmm
upp å ner med lådan fästa med 2 bult å provtrampa kopplingen...

du måste köpa en ny slang mellan slavcylinder och huvudcylinder för den håller inte alltför länge med en sån manlig koppling tyvärr sad

har du nere svänghjulet rekommenderar jag att byta packboxen på vevaxeln. bakre vevaxeltätningen.
har du inte bytt packboxar förr eller har verktyg till de hade jag dock inte rekommenderat dig å göra de.
sätter man de lite fel så kommer de bara läcka olja å man får riva ner lådan igen, då är de bättre å skita i den om de är torrt å fint där nu.

MÄRK UPP HUR SVÄNGHJULET SATT OCKSÅ INNAN DU PLOCKAR BORT DE! de finns inga fasta lägen för svänghjulet å skruvar du dit de fel så går inte motorn sen sad
ställ veven med märkningaran framme på remhjulet vid 0 grader, vevaxeln alltså.
märk på blocket vart dom 2 missande hålen på triggerkransen på svänghjulet är , måla på blocket.
skruva av svänghjulet och sätt de som de gamla, och kolla så märkningarna stämmer överens.


org slangen är rör - slang - rör, jag mätte tjocklecken på röret å mätte längden på slangen. la till 10 cm på totalmåtten på orginalslangen sedan körde jag till hydroscand å bad dom göra en så pass lång stålompsunnen slang med skärringskopplingar på.

sen var de bara å kapa av rören precis där slangen började å skruva ihop med skärringskopplingarna smile

skärringskopplingar/ klämringskopplingar är samma sak som sitter på vattenrören i badrummen osv.
man bara stoppar i röret i en sån koppling å drar åt så nyper de runt röret å blir tätt.

de är nog billigast/enklast å göra.

alternativ byta ut hela slangen om nu din hydralfirma har nipplar med rätt gänga på.

jaha?

97 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#14
Du kan möjligtvis inte måtten i huvet?smile
Xuri skrev:
frollen skrev:
Tack så mycket för bra svar!

Jag skulle alltså vilja passa på att byta till en stålomspunnen slang till slavcylindern, för att det ska bli bra. Vet du vart man kan få tillgång till en sån?smile
Xuri skrev:
hehe 765 platta å sinter blir väldigt mycke overkill :p den klarar ju 7++Nm :p

org svänghjul och 712 platta med orginal lamell hade funkat ypperligt till din effekt å 250 hästar till...

du får hålla på att tråka som fan med att shimsa in kopplingsarmen så du får rätt längd när du byter svänghjul.
tidskrävande första gången man gör de hmm
upp å ner med lådan fästa med 2 bult å provtrampa kopplingen...

du måste köpa en ny slang mellan slavcylinder och huvudcylinder för den håller inte alltför länge med en sån manlig koppling tyvärr sad

har du nere svänghjulet rekommenderar jag att byta packboxen på vevaxeln. bakre vevaxeltätningen.
har du inte bytt packboxar förr eller har verktyg till de hade jag dock inte rekommenderat dig å göra de.
sätter man de lite fel så kommer de bara läcka olja å man får riva ner lådan igen, då är de bättre å skita i den om de är torrt å fint där nu.

MÄRK UPP HUR SVÄNGHJULET SATT OCKSÅ INNAN DU PLOCKAR BORT DE! de finns inga fasta lägen för svänghjulet å skruvar du dit de fel så går inte motorn sen sad
ställ veven med märkningaran framme på remhjulet vid 0 grader, vevaxeln alltså.
märk på blocket vart dom 2 missande hålen på triggerkransen på svänghjulet är , måla på blocket.
skruva av svänghjulet och sätt de som de gamla, och kolla så märkningarna stämmer överens.


org slangen är rör - slang - rör, jag mätte tjocklecken på röret å mätte längden på slangen. la till 10 cm på totalmåtten på orginalslangen sedan körde jag till hydroscand å bad dom göra en så pass lång stålompsunnen slang med skärringskopplingar på.

sen var de bara å kapa av rören precis där slangen började å skruva ihop med skärringskopplingarna smile

skärringskopplingar/ klämringskopplingar är samma sak som sitter på vattenrören i badrummen osv.
man bara stoppar i röret i en sån koppling å drar åt så nyper de runt röret å blir tätt.

de är nog billigast/enklast å göra.

alternativ byta ut hela slangen om nu din hydralfirma har nipplar med rätt gänga på.

jaha?

97 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#15
Jag tog och mätte, fick rörets ytterdiameter till 6mm och slangens längd till ca 32cm, lägger till kanske så den blir 45cm?

Sen ber jag hydroscand göra en stålomspunnen slang med klämringskopplingar på alltså? som ska passa till ett 6mm rör? bara kapa av rören där slangen börjar och skruva dit alltså?smile
Xuri skrev:
frollen skrev:
Tack så mycket för bra svar!

Jag skulle alltså vilja passa på att byta till en stålomspunnen slang till slavcylindern, för att det ska bli bra. Vet du vart man kan få tillgång till en sån?smile
Xuri skrev:
hehe 765 platta å sinter blir väldigt mycke overkill :p den klarar ju 7++Nm :p

org svänghjul och 712 platta med orginal lamell hade funkat ypperligt till din effekt å 250 hästar till...

du får hålla på att tråka som fan med att shimsa in kopplingsarmen så du får rätt längd när du byter svänghjul.
tidskrävande första gången man gör de hmm
upp å ner med lådan fästa med 2 bult å provtrampa kopplingen...

du måste köpa en ny slang mellan slavcylinder och huvudcylinder för den håller inte alltför länge med en sån manlig koppling tyvärr sad

har du nere svänghjulet rekommenderar jag att byta packboxen på vevaxeln. bakre vevaxeltätningen.
har du inte bytt packboxar förr eller har verktyg till de hade jag dock inte rekommenderat dig å göra de.
sätter man de lite fel så kommer de bara läcka olja å man får riva ner lådan igen, då är de bättre å skita i den om de är torrt å fint där nu.

MÄRK UPP HUR SVÄNGHJULET SATT OCKSÅ INNAN DU PLOCKAR BORT DE! de finns inga fasta lägen för svänghjulet å skruvar du dit de fel så går inte motorn sen sad
ställ veven med märkningaran framme på remhjulet vid 0 grader, vevaxeln alltså.
märk på blocket vart dom 2 missande hålen på triggerkransen på svänghjulet är , måla på blocket.
skruva av svänghjulet och sätt de som de gamla, och kolla så märkningarna stämmer överens.


org slangen är rör - slang - rör, jag mätte tjocklecken på röret å mätte längden på slangen. la till 10 cm på totalmåtten på orginalslangen sedan körde jag till hydroscand å bad dom göra en så pass lång stålompsunnen slang med skärringskopplingar på.

sen var de bara å kapa av rören precis där slangen började å skruva ihop med skärringskopplingarna smile

skärringskopplingar/ klämringskopplingar är samma sak som sitter på vattenrören i badrummen osv.
man bara stoppar i röret i en sån koppling å drar åt så nyper de runt röret å blir tätt.

de är nog billigast/enklast å göra.

alternativ byta ut hela slangen om nu din hydralfirma har nipplar med rätt gänga på.

jaha?

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 april 2012
#16
precis, helt rätt fattat  smile helst ska de vara den veckade stålomspunna slangen, den som är lite mer böjbar än den raka sorten.
dom ser precis likadana ut, utvändigt men innerslangen i teflon  är veckad som en dammsugarslang i ena fallet och som en trädgårdslang i andra, dvs helt rak.

den veckade slangen är mer böjbar och de blir ju lite böjj på dom så den är bäst att använda.

han på hydroscand förstår vad du menar om du säger den böjjbara varianten smile




frollen skrev:
Jag tog och mätte, fick rörets ytterdiameter till 6mm och slangens längd till ca 32cm, lägger till kanske så den blir 45cm?

Sen ber jag hydroscand göra en stålomspunnen slang med klämringskopplingar på alltså? som ska passa till ett 6mm rör? bara kapa av rören där slangen börjar och skruva dit alltså?smile
Xuri skrev:
frollen skrev:
Tack så mycket för bra svar!

Jag skulle alltså vilja passa på att byta till en stålomspunnen slang till slavcylindern, för att det ska bli bra. Vet du vart man kan få tillgång till en sån?smile

org slangen är rör - slang - rör, jag mätte tjocklecken på röret å mätte längden på slangen. la till 10 cm på totalmåtten på orginalslangen sedan körde jag till hydroscand å bad dom göra en så pass lång stålompsunnen slang med skärringskopplingar på.

sen var de bara å kapa av rören precis där slangen började å skruva ihop med skärringskopplingarna smile

skärringskopplingar/ klämringskopplingar är samma sak som sitter på vattenrören i badrummen osv.
man bara stoppar i röret i en sån koppling å drar åt så nyper de runt röret å blir tätt.

de är nog billigast/enklast å göra.

alternativ byta ut hela slangen om nu din hydralfirma har nipplar med rätt gänga på.



97 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#17
När skulle det passa för dig att jag hämtar den? Kommer ha användning av den på söndag wink
AmneLL skrev:
frollen skrev:
Det skulle vara guld värt att få låna av dig!

Inga problem bara o säga till smile

jaha?

147 Inlägg
13 april 2012
#18
frollen skrev:
När skulle det passa för dig att jag hämtar den? Kommer ha användning av den på söndag wink

Har du mitt nr ? bara höra av dig, du kan hämta när som smile

/ / amneLL

97 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#19
Nej, det har jag ju inte, skriv det eller skicka till mitt nr 070 271 60 80:)
AmneLL skrev:
frollen skrev:
När skulle det passa för dig att jag hämtar den? Kommer ha användning av den på söndag wink

Har du mitt nr ? bara höra av dig, du kan hämta när som smile

jaha?

97 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#20
Dagens arbete slutade med att slavcylinderns packning sköt, för högt tryck i den blev det när vi luftade och skulle skapa tryck. hehe har du förslag på byte? eller ska jag köpa renoveringssats och byta tycker du? kommer hända samma sak igen tro?hmm
Xuri skrev:
hehe 765 platta å sinter blir väldigt mycke overkill :p den klarar ju 7++Nm :p

org svänghjul och 712 platta med orginal lamell hade funkat ypperligt till din effekt å 250 hästar till...

du får hålla på att tråka som fan med att shimsa in kopplingsarmen så du får rätt längd när du byter svänghjul.
tidskrävande första gången man gör de hmm
upp å ner med lådan fästa med 2 bult å provtrampa kopplingen...

du måste köpa en ny slang mellan slavcylinder och huvudcylinder för den håller inte alltför länge med en sån manlig koppling tyvärr sad

har du nere svänghjulet rekommenderar jag att byta packboxen på vevaxeln. bakre vevaxeltätningen.
har du inte bytt packboxar förr eller har verktyg till de hade jag dock inte rekommenderat dig å göra de.
sätter man de lite fel så kommer de bara läcka olja å man får riva ner lådan igen, då är de bättre å skita i den om de är torrt å fint där nu.

MÄRK UPP HUR SVÄNGHJULET SATT OCKSÅ INNAN DU PLOCKAR BORT DE! de finns inga fasta lägen för svänghjulet å skruvar du dit de fel så går inte motorn sen sad
ställ veven med märkningaran framme på remhjulet vid 0 grader, vevaxeln alltså.
märk på blocket vart dom 2 missande hålen på triggerkransen på svänghjulet är , måla på blocket.
skruva av svänghjulet och sätt de som de gamla, och kolla så märkningarna stämmer överens.

jaha?


Sök