3792
Sök

Svänghjul, tryckplatta, lamell frågor till 940.

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 april 2012
#21
frollen skrev:
Dagens arbete slutade med att slavcylinderns packning sköt, för högt tryck i den blev det när vi luftade och skulle skapa tryck. hehe har du förslag på byte? eller ska jag köpa renoveringssats och byta tycker du? kommer hända samma sak igen tro?hmm
Xuri skrev:
hehe 765 platta å sinter blir väldigt mycke overkill :p den klarar ju 7++Nm :p

org svänghjul och 712 platta med orginal lamell hade funkat ypperligt till din effekt å 250 hästar till...

du får hålla på att tråka som fan med att shimsa in kopplingsarmen så du får rätt längd när du byter svänghjul.
tidskrävande första gången man gör de hmm
upp å ner med lådan fästa med 2 bult å provtrampa kopplingen...

du måste köpa en ny slang mellan slavcylinder och huvudcylinder för den håller inte alltför länge med en sån manlig koppling tyvärr sad

har du nere svänghjulet rekommenderar jag att byta packboxen på vevaxeln. bakre vevaxeltätningen.
har du inte bytt packboxar förr eller har verktyg till de hade jag dock inte rekommenderat dig å göra de.
sätter man de lite fel så kommer de bara läcka olja å man får riva ner lådan igen, då är de bättre å skita i den om de är torrt å fint där nu.

MÄRK UPP HUR SVÄNGHJULET SATT OCKSÅ INNAN DU PLOCKAR BORT DE! de finns inga fasta lägen för svänghjulet å skruvar du dit de fel så går inte motorn sen sad
ställ veven med märkningaran framme på remhjulet vid 0 grader, vevaxeln alltså.
märk på blocket vart dom 2 missande hålen på triggerkransen på svänghjulet är , måla på blocket.
skruva av svänghjulet och sätt de som de gamla, och kolla så märkningarna stämmer överens.


är du säkert på att du sköt packningen å inte trampade för långt ?

noterade du vad ajg skrev om att du måste shimsa in kopplingsgaffeln vid kopplingsbyte ?
de lirar nämligen inte av att bara skruva ihop utan måste mätas in.


97 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#22
hmm, kopplingspedalen var tung långt ner, men gummipackningen gick sönder iallafall vet vi wink men vi ska lägga en till bricka vid kopplingsarmen med, har två på plats nu.
Xuri skrev:
frollen skrev:
Dagens arbete slutade med att slavcylinderns packning sköt, för högt tryck i den blev det när vi luftade och skulle skapa tryck. hehe har du förslag på byte? eller ska jag köpa renoveringssats och byta tycker du? kommer hända samma sak igen tro?hmm
Xuri skrev:
hehe 765 platta å sinter blir väldigt mycke overkill :p den klarar ju 7++Nm :p

org svänghjul och 712 platta med orginal lamell hade funkat ypperligt till din effekt å 250 hästar till...

du får hålla på att tråka som fan med att shimsa in kopplingsarmen så du får rätt längd när du byter svänghjul.
tidskrävande första gången man gör de hmm
upp å ner med lådan fästa med 2 bult å provtrampa kopplingen...

du måste köpa en ny slang mellan slavcylinder och huvudcylinder för den håller inte alltför länge med en sån manlig koppling tyvärr sad

har du nere svänghjulet rekommenderar jag att byta packboxen på vevaxeln. bakre vevaxeltätningen.
har du inte bytt packboxar förr eller har verktyg till de hade jag dock inte rekommenderat dig å göra de.
sätter man de lite fel så kommer de bara läcka olja å man får riva ner lådan igen, då är de bättre å skita i den om de är torrt å fint där nu.

MÄRK UPP HUR SVÄNGHJULET SATT OCKSÅ INNAN DU PLOCKAR BORT DE! de finns inga fasta lägen för svänghjulet å skruvar du dit de fel så går inte motorn sen sad
ställ veven med märkningaran framme på remhjulet vid 0 grader, vevaxeln alltså.
märk på blocket vart dom 2 missande hålen på triggerkransen på svänghjulet är , måla på blocket.
skruva av svänghjulet och sätt de som de gamla, och kolla så märkningarna stämmer överens.


är du säkert på att du sköt packningen å inte trampade för långt ?

noterade du vad ajg skrev om att du måste shimsa in kopplingsgaffeln vid kopplingsbyte ?
de lirar nämligen inte av att bara skruva ihop utan måste mätas in.

jaha?

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 april 2012
#23
frollen skrev:
hmm, kopplingspedalen var tung långt ner, men gummipackningen gick sönder iallafall vet vi wink men vi ska lägga en till bricka vid kopplingsarmen med, har två på plats nu.
Xuri skrev:
frollen skrev:
Dagens arbete slutade med att slavcylinderns packning sköt, för högt tryck i den blev det när vi luftade och skulle skapa tryck. hehe har du förslag på byte? eller ska jag köpa renoveringssats och byta tycker du? kommer hända samma sak igen tro?hmm

är du säkert på att du sköt packningen å inte trampade för långt ?

noterade du vad ajg skrev om att du måste shimsa in kopplingsgaffeln vid kopplingsbyte ?
de lirar nämligen inte av att bara skruva ihop utan måste mätas in.


jag har lagt 2 st m8 brickor som som shimsning på min kärra innanför kulbulten. och dessutom lagt dit en helt annan stång mellan slavcylindern och kopplingsgaffeln....

polarn sköt packningen rätt i fejjan på mig när vi höll på med de där....

jätte kul å dunka skallen i golvet på bilen för å sedan rulla ut å springa till ögonduschen :p


97 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#24
hehe, jaokej! men som sagt vi har precis som du lagt två brickor innanför kulan, något mer måste göras wink
Xuri skrev:
frollen skrev:
hmm, kopplingspedalen var tung långt ner, men gummipackningen gick sönder iallafall vet vi wink men vi ska lägga en till bricka vid kopplingsarmen med, har två på plats nu.
Xuri skrev:

är du säkert på att du sköt packningen å inte trampade för långt ?

noterade du vad ajg skrev om att du måste shimsa in kopplingsgaffeln vid kopplingsbyte ?
de lirar nämligen inte av att bara skruva ihop utan måste mätas in.


jag har lagt 2 st m8 brickor som som shimsning på min kärra innanför kulbulten. och dessutom lagt dit en helt annan stång mellan slavcylindern och kopplingsgaffeln....

polarn sköt packningen rätt i fejjan på mig när vi höll på med de där....

jätte kul å dunka skallen i golvet på bilen för å sedan rulla ut å springa till ögonduschen :p

jaha?

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 april 2012
#25
frollen skrev:
hehe, jaokej! men som sagt vi har precis som du lagt två brickor innanför kulan, något mer måste göras wink
Xuri skrev:
frollen skrev:
hmm, kopplingspedalen var tung långt ner, men gummipackningen gick sönder iallafall vet vi wink men vi ska lägga en till bricka vid kopplingsarmen med, har två på plats nu.

jag har lagt 2 st m8 brickor som som shimsning på min kärra innanför kulbulten. och dessutom lagt dit en helt annan stång mellan slavcylindern och kopplingsgaffeln....

polarn sköt packningen rätt i fejjan på mig när vi höll på med de där....

jätte kul å dunka skallen i golvet på bilen för å sedan rulla ut å springa till ögonduschen :p


shimsar du ut tryckgaffeln från lådan och mot tryckplattan så måste du även modda stången som går mellan slaven och kopplingsgaffeln. 

Fack jag menade inte M8 brickor utan 2 st hela m8 muttrar, har bytt ut pinnbulten i lådan mot längre diton, skruvat dit 2 m8 muttrar å sedan kulan utanpå de.  så säg 10mm totalt är nog shimsat i alla fall


97 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#26
jag fattar nog! vi har med andra ord shimsat väldigt lite, men hur moddade du den armen från slaven då?
Xuri skrev:
frollen skrev:
hehe, jaokej! men som sagt vi har precis som du lagt två brickor innanför kulan, något mer måste göras wink
Xuri skrev:

jag har lagt 2 st m8 brickor som som shimsning på min kärra innanför kulbulten. och dessutom lagt dit en helt annan stång mellan slavcylindern och kopplingsgaffeln....

polarn sköt packningen rätt i fejjan på mig när vi höll på med de där....

jätte kul å dunka skallen i golvet på bilen för å sedan rulla ut å springa till ögonduschen :p


shimsar du ut tryckgaffeln från lådan och mot tryckplattan så måste du även modda stången som går mellan slaven och kopplingsgaffeln. 

Fack jag menade inte M8 brickor utan 2 st hela m8 muttrar, har bytt ut pinnbulten i lådan mot längre diton, skruvat dit 2 m8 muttrar å sedan kulan utanpå de.  så säg 10mm totalt är nog shimsat i alla fall

jaha?

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 april 2012
#27
frollen skrev:
jag fattar nog! vi har med andra ord shimsat väldigt lite, men hur moddade du den armen från slaven då?
Xuri skrev:
frollen skrev:
hehe, jaokej! men som sagt vi har precis som du lagt två brickor innanför kulan, något mer måste göras wink

shimsar du ut tryckgaffeln från lådan och mot tryckplattan så måste du även modda stången som går mellan slaven och kopplingsgaffeln. 

Fack jag menade inte M8 brickor utan 2 st hela m8 muttrar, har bytt ut pinnbulten i lådan mot längre diton, skruvat dit 2 m8 muttrar å sedan kulan utanpå de.  så säg 10mm totalt är nog shimsat i alla fall


haha´jag tog en förlängare från en 3/8" spärrskaft å kapade av, monterade å provade mig fram :p

din packning är säkert hel du har bara tryck ut kolven :p
montera ihop igen så lirar de säkert


97 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#28
haha, jaså! nej men kolven kunde vi ta ut och packningen hade gått av wink
Xuri skrev:
frollen skrev:
jag fattar nog! vi har med andra ord shimsat väldigt lite, men hur moddade du den armen från slaven då?
Xuri skrev:

shimsar du ut tryckgaffeln från lådan och mot tryckplattan så måste du även modda stången som går mellan slaven och kopplingsgaffeln. 

Fack jag menade inte M8 brickor utan 2 st hela m8 muttrar, har bytt ut pinnbulten i lådan mot längre diton, skruvat dit 2 m8 muttrar å sedan kulan utanpå de.  så säg 10mm totalt är nog shimsat i alla fall


haha´jag tog en förlängare från en 3/8" spärrskaft å kapade av, monterade å provade mig fram :p

din packning är säkert hel du har bara tryck ut kolven :p
montera ihop igen så lirar de säkert

jaha?

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 april 2012
#29
frollen skrev:
haha, jaså! nej men kolven kunde vi ta ut och packningen hade gått av wink
Xuri skrev:
frollen skrev:
jag fattar nog! vi har med andra ord shimsat väldigt lite, men hur moddade du den armen från slaven då?

haha´jag tog en förlängare från en 3/8" spärrskaft å kapade av, monterade å provade mig fram :p

din packning är säkert hel du har bara tryck ut kolven :p
montera ihop igen så lirar de säkert


hehe okej, tror autoexperten kan ta hem bara oringen till kolven.

akta fingrarna om de händer igen!

hoppar kolven ut å man har fingrarna på fel ställe så gör de ont... har testat de också...

gäller även att låsringen som håller slaven på plats är i bra skick annars ploppar de isär där.´

plockar du bort gummit runt kopplingsgaffeln kan man sitta å titta in där me ficklampa å se hur urtramplagret rör sig, om de hinner "pressa" nått innan kopplingen är max uttryckt/ploppar isär.


97 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#30
okej! men jag behöver väl inte ta bort slaven från sitt fäste? det finns ju renoveringssats på mekonomen som jag kan sätta dit?
Xuri skrev:
frollen skrev:
haha, jaså! nej men kolven kunde vi ta ut och packningen hade gått av wink
Xuri skrev:

haha´jag tog en förlängare från en 3/8" spärrskaft å kapade av, monterade å provade mig fram :p

din packning är säkert hel du har bara tryck ut kolven :p
montera ihop igen så lirar de säkert


hehe okej, tror autoexperten kan ta hem bara oringen till kolven.

akta fingrarna om de händer igen!

hoppar kolven ut å man har fingrarna på fel ställe så gör de ont... har testat de också...

gäller även att låsringen som håller slaven på plats är i bra skick annars ploppar de isär där.´

plockar du bort gummit runt kopplingsgaffeln kan man sitta å titta in där me ficklampa å se hur urtramplagret rör sig, om de hinner "pressa" nått innan kopplingen är max uttryckt/ploppar isär.

jaha?

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 april 2012
#31
nej de lär du inte behöva göra.

bara trä på packingen på kolven å stoppa in den igen.


97 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#32
det ska testas! tack för svar och tips!smile
Xuri skrev:
nej de lär du inte behöva göra.

bara trä på packingen på kolven å stoppa in den igen.

jaha?


Sök