4017
Sök

Volvo S60 2.5T 2004 // Varvar okontrollerat (video finns)

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
Hej

Var ute och körde Volvon igår och märkte att den varvar okontrollerat vid gas pådrag, oavsett växel, har inte fått något fel meddelande eller liknade, undrar vad som kan vara problemet.

spelade in en video nyligen när jag kör på femmans växel och så fort jag trycker in gasen lite lätt så varvar den upp och tillbaka igen... de som man har kopplingen intryckt samtidigt som man gasar.

http://youtu.be/B0f7I_ZfYo0

hjälp uppskattas! big_smile
Senast redigerat av Gilgamesh (9 april 2012)

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
hmm, ok kan man kolla upp det på något sätt för att vara säker?  kan de vara annat?

ifall det är kopplingen, vilka delar behövs köpas?

tack

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is

A.Sörman
1 299 Inlägg
9 april 2012
Hur långt har bilen gått? OM du lägger i ettan å stampar fullt på gasen måste du ju märka om kopplingen är dålig?

Driver det när varvmätarn gör så. känns det någon skillnad i bilen?
smile

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
Drunk skrev:
Hur långt har bilen gått? OM du lägger i ettan å stampar fullt på gasen måste du ju märka om kopplingen är dålig?

Driver det när varvmätarn gör så. känns det någon skillnad i bilen?
smile

syns i videon, knappt 8500 mil big_smile  alltså de samma beteende på alla växlar, men har inte direkt provat att stampa fullt på gasen i ettans växel, vad bör jag märka?

A.Sörman
1 299 Inlägg
9 april 2012
Slirar kopplingen så driver ju inte bilen framåt det bör kännas att bilen varvar mer men rör sig inte brukar inte gå å missa.Å med dom miltalen tror jag ju inte att kopplingen är dålig om bilen är körd hyffsat normalt smile
Senast redigerat av Drunk (9 april 2012)

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
Drunk skrev:
Slirar kopplingen så driver ju inte bilen framåt det bör kännas att bilen varvar mer men rör sig inte brukar inte gå å missa.Å med dom mi talen tror jag ju inte att kopplingen är dålig om bilen är körd hyffsat normalt smile

bilen rör ju sig framåt dock hoppar ju den från 2000 varv till 3000 varv och tillbaka när jag kör normalt (har dock inte provat med full gas i ettans växel ifall den gör så), men efter det så går det ganska normalt så fort jag trycker gasen i botten så ökar den som vanligt...  bilen är körd normalt men visst har det hänt att man kört lite hårt hmm

A.Sörman
1 299 Inlägg
9 april 2012
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig.har inte sett något liknande.Åk till bilia så kollar dom på det smile

Om inte någon annan på garaget vet va det är smile

7 282 Inlägg
9 april 2012
Om varven ökar mer än vad bilen börjar öka i hastighet så är det kopplingen.
Verkar vara så om man ser på filmen också.

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
bilen är inte trimmad, lutar alltså åt kopplingen tydligen, men vad behöver man för delar ifall man ska fixa detta? länka gärna alla delar från skruvat.se

edit: hittade detta, http://www.skruvat.se/Koppling-C181.aspx vilken ska man välja, något mer som behövs?

730 Inlägg
9 april 2012
Det är ganska mycket jobb med att byta koppling. Du måste plocka bort subframe, växellåda, drivaxlar osv. Inte för att vara uppkäftig eller liknande, men om du inte vet vad du ska ha för saker när du byter koppling samt om du inte har tillgång till en billyft så är mitt förslag att lämna iväg till en verkstad. Dock är det en tråkig utgift, räkna med minst 10 000:-

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
Sjodahl skrev:
Det är ganska mycket jobb med att byta koppling. Du måste plocka bort subframe, växellåda, drivaxlar osv. Inte för att vara uppkäftig eller liknande, men om du inte vet vad du ska ha för saker när du byter koppling samt om du inte har tillgång till en billyft så är mitt förslag att lämna iväg till en verkstad. Dock är det en tråkig utgift, räkna med minst 10 000:-

du har rätt, inte jag som ska göra jobbet, dock tänker jag köpa delarna, känner ett par mekaniker som kan fixa detta som har tillgång till billyft osv big_smile  delar utgifterna med brorsan så blir inte så farligt wink

730 Inlägg
9 april 2012
Gilgamesh skrev:
Sjodahl skrev:

du har rätt, inte jag som ska göra jobbet, dock tänker jag köpa delarna, känner ett par mekaniker som kan fixa detta som har tillgång till billyft osv big_smile  delar utgifterna med brorsan så blir inte så farligt wink

Mitt förslag är att gå till något reservdels företag och fråga. Här där jag bor så är den lokala bilskroten som idag nästan enbart handlar med helt nya delar billigast utav alla. När jag fick byta mitt svänghjul och koppling i januari i samband med växellåds byte på min v70 så tog han 5200:- för svänghjulet och 1750 för kopplingen. Volvo ville ha ca 9200:- för svänghjulet och 3800 för koppling. Original sakerna på min bil tillverkades utav Luk, och jag är ganska säker på att det är samma på din bil.

Sök