Mercedes 230E W124 Ingen tomgång

N0rdqvist
9 april 2012 · 72 Inlägg

Tja, har en Mercedes 230E W124 som rubriken säger och det är ingen tomgång på den, den är också svårstartad när den är varm men betydligt lättare när den är kall..
Någon som vet vad det är eller kan vara för fel?
Skulle vara tacksam för svar..

Mvh Oskar

Volvo 960 (1996)
gemini78 Jägermeister
9 april 2012 · 909 Inlägg

Kallstartsventil eller någon givare som spökar, hade en polare som letade fel på sin 230e -90 ett bra tag tills han såg att säkringen som sitter till tomgångsmotorn hade brunnit, sitter på höger sida fram vid batteriet eller bakom batteriet, alltså inte tillsammans med övriga säkringar i den svarta lådan.

Tändspolen eller tändstiften som är dåliga?

En gång är ingen gång...
N0rdqvist
9 april 2012 · 72 Inlägg

gemini78 skrev:
Kallstartsventil eller någon givare som spökar, hade en polare som letade fel på sin 230e -90 ett bra tag tills han såg att säkringen som sitter till tomgångsmotorn hade brunnit, sitter på höger sida fram vid batteriet eller bakom batteriet, alltså inte tillsammans med övriga säkringar i den svarta lådan.

Tändspolen eller tändstiften som är dåliga?

Borde tillägga att det är nya tändstift också!
Men säkringen ska jag kolla upp så fort jag hinner, har precis bytit till mig bilen så har inte så mycket kunskaper om Mercedes..

Volvo 960 (1996)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 april 2012 · 17 547 Inlägg

gemini78 skrev:
Kallstartsventil eller någon givare som spökar, hade en polare som letade fel på sin 230e -90 ett bra tag tills han såg att säkringen som sitter till tomgångsmotorn hade brunnit, sitter på höger sida fram vid batteriet eller bakom batteriet, alltså inte tillsammans med övriga säkringar i den svarta lådan.

Tändspolen eller tändstiften som är dåliga?

Håller med. Sen undrar jag om du har bra värme i bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
N0rdqvist
9 april 2012 · 72 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

gemini78 skrev:
Kallstartsventil eller någon givare som spökar, hade en polare som letade fel på sin 230e -90 ett bra tag tills han såg att säkringen som sitter till tomgångsmotorn hade brunnit, sitter på höger sida fram vid batteriet eller bakom batteriet, alltså inte tillsammans med övriga säkringar i den svarta lådan.

Tändspolen eller tändstiften som är dåliga?

Håller med. Sen undrar jag om du har bra värme i bilen?

Det finns värme, den är väl lite halvbra men finns ju

Volvo 960 (1996)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 april 2012 · 17 547 Inlägg

N0rdqvist skrev:

Dieselsmurfen skrev:

gemini78 skrev:
Kallstartsventil eller någon givare som spökar, hade en polare som letade fel på sin 230e -90 ett bra tag tills han såg att säkringen som sitter till tomgångsmotorn hade brunnit, sitter på höger sida fram vid batteriet eller bakom batteriet, alltså inte tillsammans med övriga säkringar i den svarta lådan.

Tändspolen eller tändstiften som är dåliga?

Håller med. Sen undrar jag om du har bra värme i bilen?

Det finns värme, den är väl lite halvbra men finns ju

Det var därför jag undrade. En W124 (min favoritbil, haft sjukt många) ska ha bastu i bilen! Just 230E är av någon konstig anledning känslig i toppen. Vet ej varför.

Den halvbra värmen kan bero på ventilerna som sitter vid batteriet inte sköter sitt jobb. Är en sida bättre än den andra kan man bygla en ventil från den andra. Klimatorratten på en sida styr hela bilen alltså. De är minusstyrda. Jag är lite rädd för att toppen kan ha gått. Bubblar/kluckar det i kylsystemet ibland? Brukar låta under mitten av instrumentpanel i så fall. Oftast kan man inte se något fel på olja eller vatten. Vi pratar kvalitetsbilar här. Inte Saab...

Går den helt felfritt och inte det minsta oroligt på tomgång när kall? Är den 4 eller 5-växlad? Den fyrväxlade brukar oftare vara problem med. Fråga mig inte varför...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
N0rdqvist
10 april 2012 · 72 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

N0rdqvist skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Håller med. Sen undrar jag om du har bra värme i bilen?

Det finns värme, den är väl lite halvbra men finns ju

Det var därför jag undrade. En W124 (min favoritbil, haft sjukt många) ska ha bastu i bilen! Just 230E är av någon konstig anledning känslig i toppen. Vet ej varför.

Den halvbra värmen kan bero på ventilerna som sitter vid batteriet inte sköter sitt jobb. Är en sida bättre än den andra kan man bygla en ventil från den andra. Klimatorratten på en sida styr hela bilen alltså. De är minusstyrda. Jag är lite rädd för att toppen kan ha gått. Bubblar/kluckar det i kylsystemet ibland? Brukar låta under mitten av instrumentpanel i så fall. Oftast kan man inte se något fel på olja eller vatten. Vi pratar kvalitetsbilar här. Inte Saab...

Går den helt felfritt och inte det minsta oroligt på tomgång när kall? Är den 4 eller 5-växlad? Den fyrväxlade brukar oftare vara problem med. Fråga mig inte varför...

Den är 5 växlad, och har inte hört något kluckande ljud eller så.
Men förut när den hade tomgång vilket den inte har nu så när man pressade ur den på växlarna så verkade det som att det var någon varvtalsregulator, för stannade på t.ex. 4000 varv prick!
Och när man körde kanske 70 Km/h så ryckte den lite, men när jag bytte stift så varvade den ordentligt igen...

Volvo 960 (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang