Angånde laddtrycket!

dank
10 april 2012 · 60 Inlägg

Tjena, har en  TD04 18T Turbo på min 850 med steg 4 "Autotech" programvara i just nu, bilen HK ligger på 320 pga annat gött i motorn, men min fråga är, hur mkt ladd kan dra upp turbon till om man fixar så kallad pysventil? För nu laddar den 1,1-1,2 bara MVH Calle

Söker du rekond? Ta en titt på www.Servtech.se !
mellander90
10 april 2012 · 125 Inlägg

1.5 - 1.6 är nog inget problem

Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Volvo s60R "sprinten" (2005)
nesum
10 april 2012 · 695 Inlägg

Snurran ska väl palla, men frågan är vad för driftsäkerhet du är ute efter?. Ska de bara gasas till de rasar så borde du kunna ladda 1.6bar. Annars skulle jag inte gå över 1.3bar pga stakar, kolvar mm. Autotechs steg 4 är rätt så krävande för en standardmaskin redan som de är...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
mellander90
10 april 2012 · 125 Inlägg

han har ju värre stakar så

Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Volvo s60R "sprinten" (2005)
dank
10 april 2012 · 60 Inlägg

har värre stakar! smile

Söker du rekond? Ta en titt på www.Servtech.se !
dank
10 april 2012 · 60 Inlägg

nåå någon???

Söker du rekond? Ta en titt på www.Servtech.se !
Krogis
10 april 2012 · 96 Inlägg

Leta upp en kompressormapp för turbon. Där ser du vad turbon klarar i tryck och luftflöde. Men du måste ju fortfarande få rätt AFR samt rätta mig om jag har fel men ökar inte cylindertrycket ganska mycket då om man har kvar samma förtändning?

Edit: Jag är inte helt insatt men efter att ha kikat i en map jag hittade på nätet så är jag ytterst tveksam om du kan få mer luft in i motorn än vad den får vid de laddtrycket. Det går alltså öka laddet men det kommer inte flöda mer luft. skilj på ladd och luftflöde

Senast redigerat av Krogis (10 april 2012)

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
dank
10 april 2012 · 60 Inlägg

Jobba krogell, du har ju all tid i världen tongue hittar rätt mkt men fattar naaadaa!

Söker du rekond? Ta en titt på www.Servtech.se !
Krogis
10 april 2012 · 96 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2313150

För att komma förbi mer till höger om gröna spalten med DIN turbo får du isf minska motståndet i motorn, dvs porta topp motsv. Smidigast är ju en större turbo som klarar leverera mer luft under högre ladd än de du har nu.

Senast redigerat av Krogis (10 april 2012)

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
nesum
11 april 2012 · 695 Inlägg

dank skrev:
har värre stakar! smile

jamen då så. borde kunna ladda 1.5-1.6, bara tändning och spridare tillåter. har du bredbandslambda?..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Diss Adrenaline Junkie
11 april 2012 · 264 Inlägg

har för mig att dom har rätt lätt för att bli lite väl varma, håll ner avgastempen så borde du kunna ladda skapligt iallafall smile

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
Krogis
11 april 2012 · 96 Inlägg

Inte någon som ens tolkar kompressormappen? ja klart de går ladda men kommer det ge nått mer än onödig värme?

Saab 9000 2.0t
Saab 9000 (1998)
mellander90
11 april 2012 · 125 Inlägg

blir ju såkallad bonne trim det är väl aldrig bra å köra med pys ventil sånt ska väl regleras elektroniskt hälst.

Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Volvo s60R "sprinten" (2005)
nesum
11 april 2012 · 695 Inlägg

Krogis skrev:
Inte någon som ens tolkar kompressormappen? ja klart de går ladda men kommer det ge nått mer än onödig värme?

Klart de kommer gå varmt/varmare, men frågan var juh just hur mycket man kan stressa upp den. Och enligt mig, finns soppa, tändning mm så går de ladda mer, sen så får han juh ta ett eget beslut om det är värt att testa, sen om de ger om ens någon, effektiv ökning per 0.1Bar extra är juh egentligen bara bänken som kan skvallra om...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Diss Adrenaline Junkie
11 april 2012 · 264 Inlägg

Krogis skrev:
Inte någon som ens tolkar kompressormappen? ja klart de går ladda men kommer det ge nått mer än onödig värme?

va väll precis de jag skrev?

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
Janneutanb
11 april 2012 · 7 272 Inlägg

Diss skrev:

Krogis skrev:
Inte någon som ens tolkar kompressormappen? ja klart de går ladda men kommer det ge nått mer än onödig värme?

va väll precis de jag skrev?

Han syftade nog inte på dig wink

dank
11 april 2012 · 60 Inlägg

jävla tjöötande då! Kan jag få ur mer effekt via det sättetlr måste jag dra visat och köpa större snurra wink Hälst gratis effekt tack!

Söker du rekond? Ta en titt på www.Servtech.se !
Drunk A.Sörman
11 april 2012 · 1 299 Inlägg

Kör själv steg4 å med pysventil 1.3 i ladd har original stakar.klart det funkar vet ingen som kör steg 4 utan pysventil? smile

dank
11 april 2012 · 60 Inlägg

då jäfla mig ska jag köpa en. lätt att koppla in lr?

Söker du rekond? Ta en titt på www.Servtech.se !
Drunk A.Sörman
11 april 2012 · 1 299 Inlägg

Du tar två slangar från magnetventilen å kopplar på.Inte den som kommer från luftröret den låter du sitta kvar.sen pluggar du dom två öppningarna från magnetventilen med en slang.klart

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang