4316
Sök

Byta växellåds olja på v70n automat?

267 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
ja som sagt tänkte om man skulle göra det e det värt det?

tycker att det e lite hackigt, tar en liten stund när man står still o trycker i D eller någon annan växel och när man kör släpper gasen och så gasar igen, så rycker det till innan det händer nått igen...sad

kan det vara nått annant kanske?

någon som vet vad ett sånt byte skulle kosta på ett ungefär

rostskyddsmålare

4 824 Inlägg
13 april 2012
har du kollat hur oljan ser ut och om det är rätt oljemängd i lådan?

klart att det är värt det om lådan är i ok skick då man sparar lådan endel genom att se till att det är fräch olja i den, det skumma är att det ligger inget bytes intervall på det utan det är enbart taxi bilarna som har det utan vill man få den bytt så får man säga till det själv och det är väll lämpligt att byta på var annan eller var tredje service.
det som brukar döda lådorna är just att det är dålig olja i den och det beror oftast på att den har blivit för varm och blivit bränd och har då förlorat endel av sina smörjande egenskaper.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

267 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
näe har inte kollat hur den ser ut eller olje nivån faktiskt, kanske borde vara smart att göra det ifall det e där felet ligger så

rostskyddsmålare

4 824 Inlägg
14 april 2012
när du kollar nivån så ska bilen stå plant och med motorn igång.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

267 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
det va pga att katalysatorn och lamdasonden va kassa, ger fel världen då, det som volvo har programmerat på deras kontor för att det ska gå o köra, rycker tydligen då

rostskyddsmålare

3 292 Inlägg
18 april 2012
Vad är det för årgång på bilen ?  Dessa är utrustade med nåt som gör att när du står still på läge D och trycker på bromsen så kopplas ett typ av friläge i efter några sekunder så går du direkt från broms till gas så kommer det bli ett ryck, det är lika på min. Du måste lära dig en taktik att köra dessa bilar att gå från broms till gas och med mycket lite gas känna när den fått dragläge och då kan du gasa till hårdare utan ryck... lika när du kör i högre hastigheter och gasar till så är det bra att bara gasa försiktigt. Dessutom kopplar den i friläge när du kör i hastigheter lägre än 70 tror jag det är när du släpper gasen.

Detta förutsätter såklart att du har en Geartronic låda som jag tror kom 2002. Har du den äldre lådan så tror jag du kan bortse från allt jag sagt i detta inlägg.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

267 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
har en 2001 år modell, men funkar fint nu

rostskyddsmålare

* Voff voff *
11 140 Inlägg
18 april 2012
Danne_1977 skrev:
Vad är det för årgång på bilen ?  Dessa är utrustade med nåt som gör att när du står still på läge D och trycker på bromsen så kopplas ett typ av friläge i efter några sekunder så går du direkt från broms till gas så kommer det bli ett ryck, det är lika på min. Du måste lära dig en taktik att köra dessa bilar att gå från broms till gas och med mycket lite gas känna när den fått dragläge och då kan du gasa till hårdare utan ryck... lika när du kör i högre hastigheter och gasar till så är det bra att bara gasa försiktigt. Dessutom kopplar den i friläge när du kör i hastigheter lägre än 70 tror jag det är när du släpper gasen.

Detta förutsätter såklart att du har en Geartronic låda som jag tror kom 2002. Har du den äldre lådan så tror jag du kan bortse från allt jag sagt i detta inlägg.

Neutralkontrollen du pratar om fanns på 00-02 och slopades sedan. Den går även att få urkopplad om man åker till Volvo.

En frisk låda lägger inte i friläge när man släpper gasen utan motorbromsar då. Dock hörde jag förut av en mekaniker på Volvo att det är relativt vanligt att dessa lådor, när dom gått några mil, strular på just det viset. Dvs att dom mer eller mindre lägger i friläge när man släpper gasen, så att motorbroms uteblir. Det är oxå det som gör att vissa tycker dessa bilar är svåra att gasa iväg mjukt med efter att man rullat fram mot en korsning eller liknande.

//Brådhis

EDIT: Kanske ska tillägga att geartronic fanns till alla årsmodeller och är exakt samma låda som den vanliga. Enda som skiljer är spakställ och programvara.
Senast redigerat av Brådhis (18 april 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 292 Inlägg
19 april 2012
Brådhis skrev:
Danne_1977 skrev:

Neutralkontrollen du pratar om fanns på 00-02 och slopades sedan. Den går även att få urkopplad om man åker till Volvo.

En frisk låda lägger inte i friläge när man släpper gasen utan motorbromsar då. Dock hörde jag förut av en mekaniker på Volvo att det är relativt vanligt att dessa lådor, när dom gått några mil, strular på just det viset. Dvs att dom mer eller mindre lägger i friläge när man släpper gasen, så att motorbroms uteblir. Det är oxå det som gör att vissa tycker dessa bilar är svåra att gasa iväg mjukt med efter att man rullat fram mot en korsning eller liknande.

//Brådhis

EDIT: Kanske ska tillägga att geartronic fanns till alla årsmodeller och är exakt samma låda som den vanliga. Enda som skiljer är spakställ och programvara.

Jag är ingen expert på dessa bilarna men jag har en 2004 och stannar jag på ett rödljus tex så går den ur dragläge nästan helt och när jag lättar lite på bromsen så går draglaget i igen detta är inget jag upplever som nåt trasigt eller defekt, det är inga problem att smyga med min bil, det är heller inga problem att ta sig igen utan ryck som TS beskriver när man väl lärt sig att inte gasa från 0 på gasen häftigt... det blir ungefär samma som när man bogserar, är man inte mjuk på gasen när man ska iväg så blir det ett ryck. Vidare kan jag säga att min bil alltid nästan inte har nån motorbroms i hastigheter under 70, det har alltid varit så och i hastigheter över 70 så motorbromsar den som man kan tänka sig att den ska göra.. inget jag reagerar över heller direkt då jag kört flera V70N som varit på det viset... Min låda är nyservad och spolad utan anmärkningar så vitt jag vet så trasig är den inte.

* Voff voff *
11 140 Inlägg
19 april 2012
Danne_1977 skrev:
Brådhis skrev:
Danne_1977 skrev:

//Brådhis

Jag är ingen expert på dessa bilarna men jag har en 2004 och stannar jag på ett rödljus tex så går den ur dragläge nästan helt och när jag lättar lite på bromsen så går draglaget i igen detta är inget jag upplever som nåt trasigt eller defekt, det är inga problem att smyga med min bil, det är heller inga problem att ta sig igen utan ryck som TS beskriver när man väl lärt sig att inte gasa från 0 på gasen häftigt... det blir ungefär samma som när man bogserar, är man inte mjuk på gasen när man ska iväg så blir det ett ryck. Vidare kan jag säga att min bil alltid nästan inte har nån motorbroms i hastigheter under 70, det har alltid varit så och i hastigheter över 70 så motorbromsar den som man kan tänka sig att den ska göra.. inget jag reagerar över heller direkt då jag kört flera V70N som varit på det viset... Min låda är nyservad och spolad utan anmärkningar så vitt jag vet så trasig är den inte.

Kanske till att börja med ska förtydliga att det alltså då togs bort att dom la in neutralkontrollen som standard. Inte att den inte längre gick att få, så din bil kan mycket väl ha den inlagd. Vissa gillade funktionen, andra inte.

I övrigt verkar det väl på din beskrivning som att din låda är frisk?

Jag ville mest bara rätta dom faktafel som fanns i tråden ang. att geartronic skulle kommit 2002 och att den skulle bete sig annorlunda än den utan geartronic.

//Brådhis

3 292 Inlägg
19 april 2012
Då fattar jag bättre vad du menar.. har åxå lagt märke till att alla V70n som jag har kört av årgångarna 00-01 har inte så man kan välja att växla manuellt genom att stega upp eller ner, men från 02 så har alla automat jag har kört haft det inklusive min bil.. är det inte just det som är Geartronic ? Manuell + Automat ungefär som VW tiptronic ?

* Voff voff *
11 140 Inlägg
19 april 2012
Danne_1977 skrev:
Då fattar jag bättre vad du menar.. har åxå lagt märke till att alla V70n som jag har kört av årgångarna 00-01 har inte så man kan välja att växla manuellt genom att stega upp eller ner, men från 02 så har alla automat jag har kört haft det inklusive min bil.. är det inte just det som är Geartronic ? Manuell + Automat ungefär som VW tiptronic ?

Som jag skrev tidigare gick geartronic att få till alla årsmodeller. Jag har haft det på en S80 T6 -99 samt har det på min nuvarande V70N -01. Jag har även haft en S60 -02 som inte hade det och min kompis har en XC70 -02 som inte har det.

//Brådhis

3 292 Inlägg
19 april 2012
Det låter ju hur cool som helst....

Sök