855 GLT Automat -96, kan inte starta med foten på bromsen

Janosch
13 april 2012 · 205 Inlägg

Hej!

Förmodar att man ska starta en automat med växeln P.
Dessutom så ska man kunna/Ska ha foten på bromsen?

När jag startar den på det viset "misständer" den eller så hackar den på startmotorn. Ibland tyst och man hör ljudet från solenoiden vina.

Men nu har jag provat starta i P-läge och UTAN foten på bromsen. Startat som en klocka utan problem i 9dagar (ca 36-40 starter).
Vad kan vara fel/sitta löst?

Ska besiktigast om någon månad, möjligt nedslag på detta problem?

Tack på förhand.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
13 april 2012 · 5 650 Inlägg

aldrig behövt använda foten på bromsen vid start och oftast brukar automater va spärrade att de inte går och starta på annat än P. men man ska ju däremot ha foten på bromsen när man lägger i växeln.

nä de lär inte anmärka på de på bes förutsatt den startar så de kan göra alla tester

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Janosch
14 april 2012 · 205 Inlägg

Jag är medveten om det, skulle bara framföra att jag inte provat annat än P växeln för att förenkla logiken om att jag inte försökt starta med D växeln. Men det kom tydligen inte fram..

Nej, men något fel är det. Jag ska fortfarande kunna starta med eller utan fot på bromsen.
Men får väl köpa en startmotor iom att ingen kan komma med något förnuftigt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 april 2012 · 17 520 Inlägg

Den ska gå att starta i läge N dessutom. Prova att bromsa/inte bromsa i det läget.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Janosch
14 april 2012 · 205 Inlägg

Samma problem där.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 april 2012 · 17 520 Inlägg

Janosch skrev:
Samma problem där.

Mycket skumt problem... Jag kanske är ute och cyklar nu men att kolla upp jordningen i bägge bakljusen är det enda jag kan komma på just nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang