4635
Sök

Galant V6 -99 Kasst urtrampningslager?

14 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
För ett tag sedan hade jag bilen inlämnad på verkstad för att byta inre styrled och han sa till mig att kopplingen tog dåligt (vilket jag redan visste). Vi diskuterade problemet lite och han sa till mig att det nog var slavcylindern som var kass, eftersom kopplingsvätskan läckte och för att vi först hade luftat kopplingen och den då hade blivit bättre ett tag innnan den blev sämre igen.

Så vi bytte slavcylindern på den och luftade kopplingen åter igen, och den blev lite bättre, men inte bra. Den läcker fortfarande kopplingsvätska så jag antar att även huvudcylindern behöver bytas (för man ser att den läcker i en packning).

Ända sedan jag köpte bilen (sep. -11) så har man fått vara väldigt noga med att alltid trampa kopplingen helt och hållet ner i botten, annars blir det svårt att växla. Man kan alltså inte slarva med 1-2 cm alls. Sedan upptäckte jag att den ibland gnisslar när man trampar den ända ner och i samband med luftningen började den även klicka (metalliskt ljud). Jag köpte nyligen haynes reperationshandbok till bilen och med hjälp av den har jag kommit fram till att det borde vara urtrampningslagret som gör att det klickar och gnisslar när man trampar ner kopplingen.

Men för ett tag sedan när jag var ute och körde så stod jag still i väntan på att köra ut på en väg och hade då alltså bilen i växel med kopplingen helt nertryckt när varvmätaren plötsligt började ge sig upp på ca 1200 - 1300 varv för att sedan gå ner till tomgång igen. Vi tänkte då att det kanske var spjällhuset som behövde rengöras, men eftersom problemet inte återkom så kollade vi aldrig där och bilen gjorde inte så igen, tills idag.

När jag startade bilen idag med kopplingen helt nertryckt gick motorvarvet upp till 2000 innan det "lugnade" sig till 1500, och när jag sedan släppte upp kopplingen lite för att börja backa gick det ner på tomgångsvarv igen (ja, tills jag började backa ordentligt för då steg varvtalet såklart).

Ursäkta för ganska lång beskrivning, men min fråga är alltså om ett kasst urtrampningslager kan göra att kopplingen "slirar" så eller är det så att hela kopplingen också behöver bytas? Kopplingen tar alltså rätt så långt ner, alltid.

Väldigt tacksam för svar!smile

Sök