Jag stör mig inte direkt på någon speciell situation, jag stör mig mer på dom förare som verkligen inte har någon koll på sin omgivning och som verkar leva under villfarelsen att det dom gör påverkar ingen annan.
Exempel:
- Folk som byter CD/pillar på radion/skriver sms eller liknande samtidigt som dom kör, vilket resulterar i att dom kör i 40km/h på en motorvägspåfart, vinglar över hela vägbanan, får pallnita eftersom dom kommer på för sent att dom ska svänga av eller liknande hjärndöda manövrar.
- Folk som helt spontant bestämmer sig för att "nu ska jag köra om" efter att ha hållit 90km/h i 10 mil och sedan bara kliver ut i vänsterfilen, helt ovetandes om att någon redan laddat för omkörning och ligger i 140km/h två meter bakom dom i just vänsterfilen.
- Bilar som vid 2+1 väg prompt ska ge sig ut i vänsterfilen och köra om, men som vägrar höja hastigheten. Håller övrig trafik 110km/h så håller dom max 112km/h, vilket resulterar i att dom tar sig förbi i bästa fall en bil varje gång det blir dubbelfiligt. Att dom har en 2 kilometer lång kö bakom sig som inte vill annat än att ta sig förbi dom är dom totalt omedvetna om, dom kan ju omöjligt vara i vägen för någon eftersom dom ligger i omkörningsfilen.
Har du inga planer på att köra fortare än den du kör om, så KÖR FÖR FAN INTE OM!
Varenda bil är utrustad med saker såsom backspeglar och blinkers, men andelen förare som förstår vad det är och använder sig av dom är tyvärr skrämmande liten. Folk sitter i sina plåtlådor och så länge det inte står något precis rakt framför bilen så tror dom att det är bara att åka.
Om folk bara kunde fatta att precis allt du gör i trafiken påverkar alla andra trafikanter, såväl framför som bakom och åt sidorna, så tror jag att andelen olyckor skulle minska drastiskt.